Sunndalsöra, Norge

Allmänt snack om resor
Peo
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 18 sep 2010, 17:20
Answers: 0
Hoj: Vara XL1000VA -04
Ort: Åkersberga

Sunndalsöra, Norge

Inlägg av Peo »

Är det någon som vet om vägen från Älvdalen till Sunndalsöra via Tynset och Oppdal är grus eller asfalt? Det är tydligen en väg som endast är öppen ett par månader på sommaren...

Må solen skina på er
Peo
Peo, Åkersberga
XL1000 VA -04
Garmin Zumo 660
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sunndalsöra, Norge

Inlägg av Fibern »

Hej Peo. Menar du väg 70 via Idre och sedan 26 på norska sidan, upp till Tolga och sedan Tynset-Sundalsöra? Då är jag ganska övertygad om att det rör sig om asfalt. Jag har kört 29:an upp till Alvdal och vidare Tynset-Tolga-Röros och in i sverige och det är uteslutande asfalt på den storleken av vägar. Trevliga vägar och natur. Ha en trevlig resa.
:röd:
Anders
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Sunndalsöra, Norge

Inlägg av benson »

Hej Peo, kollade på Google maps och ser att vägarna är fotograferade av vännerna från google ;). Parallell vägarna med rv 70 är grus delar av vägen som det ser ut. De heter typ fv312 , tv 313 osv. Har ingen egen erfarenhet från området, men det ser fantastiskt ut.
Hoppas du får en fantastisk resa!
Kenneth
//Kenneth
Peo
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 18 sep 2010, 17:20
Answers: 0
Hoj: Vara XL1000VA -04
Ort: Åkersberga

Re: Sunndalsöra, Norge

Inlägg av Peo »

Jag har blandat vägar hej vilt! Grusvägen ifråga heter Aursjöfjellveg och är 120km grus! Enl. visitnorway får man inte åka den vägen med buss eller bil med släp för det är trångt, brant och smalt!!!
Eftersom jag åker med några "touringputtar" så får det bli den asfalterade vägen. :lol:
Peo, Åkersberga
XL1000 VA -04
Garmin Zumo 660
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sunndalsöra, Norge

Inlägg av V Saarela »

Jag minns ju oftast inte vad vägarna heter och vad platserna heter, men har väl åkt virrvarr runt dessa ett antal gånger. Någon grusväg är det inte och jag minns att det dessutom är en skön hojväg.

Aursjövägen går alldeles utmärk att köra, även med Goldwing eller sporthoj. Gruset ligger i mitten och på sidorna oftast efter att bilarna skickat iväg stenarna.
Rekommenderar vägen att ja med vilken busshoj som helst och man kan köra avslappnat där. Egentligen riktigt skön att köra på den hårdpackade jordmassan. Att det är förbud mot bussar och släpvagnar beror många gånger för att serpentinerna är så tajta. Här är dom inte det. Däremot kan jag tänka mig att det är förbjudet för att en handmade tunnel som går i cirkel blir lite väl tajt, definitivt ryms nog inte en buss i den.

Minns att vägen är dessutom hälften du nämner, dryga 60 kilometer, inte 120.
OBS! Regnar det så ska man inte köra där. Den hårdpackade jordmassan blir hal som is.
Du kan kika på den här bild/film-sekvensen så får du en uppfattning om vägstandarden. Törs man inte köra där, så då bör man nog inte ens åka långt hemifrån.....dvs, vägarbetena är mycket värre att köra på.

Vägen är en betalväg. Hojar är gratis och man kör då bredvid bommen.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 722-3.html
Skriv svar