Våra bästa Norge-tips!

Allmänt snack om resor
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Jag var och utforskade lite bättre ön Senja. Ön ligger strax norr om lofotenön och det går även en färja mellan dessa öar(ca 350:-)

Senja visade sig vara en ö som är väl värt ett besök och man fixar att trampa runt i alla skrymlen och vrån på två dagar.(räcker också med en dag)
Lite taskiga vägar här och där, men det fixar man lätt med en varadero eller transalp :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70713.html
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Ser trevligt ut VS!

För min del blev det 45:an upp som en dåre från GBG till Kiruna. Lite turistande i gruvan och sådant. Sen över till lofoten. Tog vägen över Mo i rana tillbaka in till Hemavan och 45:an hem igen. Blev 400 mil lite drygt och massa nya intryck och vyer fastbrända både på näthinnan och i minneskort! Väldigt trevligt! Norge åker jag tillbaka till så fort jag kan. Dock blir det nog till att utforska som sydligare bräddgraderna. Jag måste tillstå att det är ett litet hinder att ta sig de ca 200 milen upp så där väldigt ofta!

Fridens!

Maua
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

maua skrev:Ser trevligt ut VS!

För min del blev det 45:an upp som en dåre från GBG till Kiruna. Lite turistande i gruvan och sådant. Sen över till lofoten. Tog vägen över Mo i rana tillbaka in till Hemavan och 45:an hem igen. Blev 400 mil lite drygt och massa nya intryck och vyer fastbrända både på näthinnan och i minneskort! Väldigt trevligt! Norge åker jag tillbaka till så fort jag kan. Dock blir det nog till att utforska som sydligare bräddgraderna. Jag måste tillstå att det är ett litet hinder att ta sig de ca 200 milen upp så där väldigt ofta!

Fridens!

Maua
Sånt där brukar kallas för "fast and furious" :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Upptäckte en kul grej som jag inte märkt tidigare i Laerdalstunneln:

"Ljuden i Laerdalstunneln
Laerdalstunneln, europas längsta tunnel på sanslösa tjugiofem kilometer. Har passerat förbi tunneln vid den norra delen otaliga gånger, men bara kört igenom den ett par gånger.
I tunneln finns några rum som är vackert upplysta i blått. Första gången jag körde där, så funderade jag vad tusan var det för blått som kom framför mig i tunneln. Tyckte det såg vackert ut då och vakert är det nu också. Det är möjligt att stanna i dom upplysta fickorna. Stannar givetvis där och tar fram kaffetermosen.

Upptäcker nu nåt som jag aldig märkt, ekot i tunneln. Kaffetermosens lock ekar lite märkligt i rummet. Tar fram snusdosan och knäppser med fingrarna på locket. Låter häftigt, djupt och som om ekot skulle svara nånstans uppe i taket. Oljudet från en långtradare som åker uppför i tunneln är mäktig. Låter som hundra skenande lokomotiv, nästan otäckt olud innan den passerar.

Lägger det på minnet, alltså första fickan från syd. Hit åker jag igen och lyssnar!



Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Några av er har säkert besökt Saltstraumen vid färd i nordnorge. För de som inte gjort det och trafikerar vägarna i Fauske-Bodö trakten så är det "tjänstefel" att inte besöka stället, världens starkaste malström. Ett otroligt skådespel om du inte sett det tidigare. Dessutom finns en mindre väg från ca. fem km söder om Rognan som tar av västerut, väg 812, till Strömmen via Misvaer. Den kan man åka åt vilket håll man vill, då det finns bro över Straumen. Och kommer man från Fauske så tar man av i Löding, strax innan Bodö. :)
Länk till läsvärt om Saltstraumen.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=sal ... oq=saltstr
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Våra bästa Norge-tips!

Inlägg av ROLLE »

Öppnar en gammal tråd...........
Kör ni Atlanterhavsveien från Kristansund http://www.visitnorway.com/no/Product/?id=&pid=152393
Stanna då till i ""BUD"" å kolla in Ergan Kystfort,det ruskar om i huvudet,
Krigshistorisk museum (googla,, Ergan Kystfort)

Ergan Kystfort
Tel. (+47) 71 26 15 18
Åpningstider: 10:00 - 18:00
Guiding: 13:00, 15:00

i hamnen=



sedan åndalsnes >trollstigar/örnvägar/dalsnibbor å svängar hit å dit,,(minnet)

fy fan,,,,,Norge har det en Varaderohusse vill ha

Ett tipps ""kolla gasvajern.........


R
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Våra bästa Norge-tips!

Inlägg av Fibern »

Har körtAtlanterhavsveien och kan inte påstå att svängen ut dit efter Trollstigen var värd de extra milen. Fast smaken är ju som baken...som det sägs.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Våra bästa Norge-tips!

Inlägg av ROLLE »

jo FIBERN baken,,delad!...de ä tur det,, går lättare att sitta på sadeln då...
för en sörlännig ä havet lockande,,,,men bor man där,, så ser man ej.................

Klämma mil,,!!kan jag också!,,
men ser man något??????????

Rolle 60
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Våra bästa Norge-tips!

Inlägg av Fibern »

ROLLE skrev:jo FIBERN baken,,delad!...de ä tur det,, går lättare att sitta på sadeln då...
för en sörlännig ä havet lockande,,,,men bor man där,, så ser man ej.................

Klämma mil,,!!kan jag också!,,
men ser man något??????????

Rolle 60
Om din fråga gäller om man ser något efter Atlanterhavsveijen, så jovisst. Vatten, några öar och kobbar och en märkligt "skev" bro.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar