Harz

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Harz

Inlägg av Trelle61 »

Årets första resa blir en lång weekend i Harz över midsommar. Jag och sambon skall köra ner tillsammans på vars en båge. Hade fått en resväg som utgick från Rostock men nu blir jag tvungen att åka via Travemünde i stället och undrar om någon har några tips på bra reseväg ner till Harz? Har gjort en rutt som skall gå via Salzwedel, Magdeburg och där jag har Harzgerode som preliminärt slutmål. Inga motorvägar på vägen ner hade jag tänkt. Tacksam för förslag.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Harz

Inlägg av V Saarela »

Finns väl egentligen inte mycket mellan där, men om det viktiga är att inte åka motorväg så kan du ju knappra in färdvägen med hjälp av google. Där kan man också knappra in "undvik motorväg"

Det är ju inte långt mellan Travemunde och Rostock. Kan du inte sy ihop din färdplan från Rostock en bit ner?
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Harz

Inlägg av Trelle61 »

Det är bara drygt 30 mil till Harz så jag skall nog stå ut. Tänkte använda mobilen och Telia navigator i år och kolla hur det fungerar, har tagit ut en rutt som undviker motorvägar.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Harz

Inlägg av Trelle61 »

Jo men som jag tolkar det så när man ställer om den på utland så går den bara på gps och inte på nätverk, sen har jag även roamingen avstängd så jag tror jag skall klara mig.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Harz

Inlägg av V Saarela »

GPS:arna är ju inte mycket att lita på. Fast man skriver "undvik motorväg" så kan den skicka ut en på motorvägar och t o m autobahn.

Jag körde senast i torsdags(i omvänd ordning då), just nämnda Harz-Travemunde/Lubeck. Fast jag knapprat in bort med motorväg så skickade den ut mig dit :)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Harz

Inlägg av rydde »

Det är ett lurt och debatterat ämne detta med rutter i GPS. Det är t ex inte alls ovanligt att man ritar en fin rutt i mjukvaran på datorn och sedan när man överfört den till GPSen så hittar den plötsligt på att "räkna om" rutten. Då den räknas om beror resultatet på inställningar (snabb/kort/direkt väg/, undvikanden, etc) och underliggande karta.

Man kan komma runt problemet på olika sätt.

- Ha stenkoll på kartversioner, inställningar osv.
- Göra många ruttsteg.
- Konvertera om rutten till spår och köra efter det. Spår räknas aldrig om.

Det finns för och nackdelar och gormighetsgraden varierar...

:blå:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Harz

Inlägg av Fibern »

rydde skrev:Det är ett lurt och debatterat ämne detta med rutter i GPS.Man kan komma runt problemet på olika sätt.

Det finns för och nackdelar och gormighetsgraden varierar...

:blå:
Min GPS-version är "atom"-säker och ser ut som följer.
Jag kollar på Google-kartan och väljer resrutt och gör vägval. Sedan skriver jag ut kartblad med lämplig skalning och markerar vägarna. Fungerar klockrent. (är klockrent samma som urtvättat :? )
På första Geiranger-resan hände det att Botte svängde åt tokfel vänster en gång när han låg först och lydde sin GPS. Jag o Stefan svängde dock höger och Botte upptäckte snart att det vart tomt bakom och vände o kom ikapp där vi stod och väntade. -Är det hitåt vi ska.......?? :lol:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Harz

Inlägg av Trelle61 »

Min första utlands resa på mc gick till Prag och på vägen ner skulle vi stann till i Leipzig. Jag hade med min TomTom XL och skulle först ta mig till Berlin utan att köra på motorväg. Min GPS fungerade hur bra som helst men problemet va att jag kom ingenstans det var bara samhälle på samhälle på samhälle så efter en förmiddag tröttnade jag och tog autobahn i stället. När jag körde till Nordkap fick jag panika köpa en billig GPS på vägen upp och den var helkass. Jag har gjort så denna gång att jag utgått från Google maps och fört över detta till min GPS och jag tror det blir bra.Kniper det finns ju alltid pappers karta att köpa. Det är ca 38 mil till Harz från Trave och med min rutt så blir det i stället drygt 40 och det är ok.Mest orolig för att jag inte skall komma någonstans igen när jag kör småvägar.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Harz

Inlägg av V Saarela »

-
Senast redigerad av V Saarela den tis 12 jun 2012, 14:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Harz

Inlägg av Trelle61 »

12 volts uttag på instrument panelen och en hållare tajt till vindrutan gör att telefonen hålls torr så länge jag kör! Får passa mig när jag står still, annars får jag ha mobilen i fickan, kommer att köra på röst instruktionerna i headsetet.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Harz

Inlägg av Trelle61 »

Då var man hemma igen och det blev lite halvstrul just på grund av detta med GPS. Som sagt 12 volts uttag på bågen och utrustad med Telia Navigator gav jag mig iväg, japp det kostar pengar i Tyskland då den kopplar upp sig på mobila bredbandet, dock blir det inga större summor, använde min mobil för lite facebook och annat med så jag tror inte den använder nätet så mycket när man kopplar om den till utlandsläge.
Däremot fick jag problem med strömförsörjningen efter ca 5-6 mil det visade sig, som jag kom på efter 24 timmar, att säkringen som satt på kabeln från uttaget till tändningslåset hade bränt. Tror jag haft fukt i uttaget. Och för att fortsätta med incidenter så fick jag blindtarms inflammation på färjan på väg hem till Trelleborg så i princip satte jag Varaderon i garaget och åkte till Malmö och blev akut opererad (kanske inte riktigt men nästan) så det hände en del på denna resa med men Harz var fint och det kan jag rekommendera *thumb_up* .
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Harz

Inlägg av Äventyret »

Jobbigt läge där i slutet, gött att du klarade av att köra hem själv iafa.
Hoppas det kommer lite bilder sedan?

Mvh
Andreas
Don't be a Russian!
Skriv svar