Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av rydde »

Har egentligen två separata symptom som jag funderar lite över. Har hört lite att en del menar att Varaderon normalt har lite klonkig växellåda men vad menas och vad är normalt...? Då jag kör mycket till/från jobbet nu så märker jag dessa mer nu i o m att det är stadskörning och mer växlingar och stoppljus.

Symptom 1
:conf:
När min är kall/nystartad så klickar växlarna i tyst och fint. När den sedan kommit upp i temperatur (jag har kört 6km till jobbet) och ställer den på tomgång för att gå och öppna garageporten så är det plötsligt ett jädrans SMACK när jag petar i 1:an. Detta är alltid repeterbart, men om jag inte lämnar den på tomgång utan lite sakta rullandes går ner på 1:an från 2:an så kan jag klara mig. Normalt?

Symptom 2
:conf:
Frekvent när jag växlar känns det lite som att två kugghjul möts och det ena liksom slår till på en kugg på det andra innan de går i lås mot varandra. Har svårt säga exakt när detta händer men tror det förekommer lite i alla växlar. Ibland när det händer om man växlar från 5an till 6an känns det lite som att man får en mycket liten snärt tillbaka på vänsterfotens tår. Erinrar mig att det händer lättare om man växlar utan att låta motorvarvet sjunka ner (snabb växling). Är detta något som nån annan upplevt eller har teorier om? Slut koppling? Några slags felställda växelvälningsmojänger eller vad tusan kan det bero på?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av ROLLE »

Nej Nej ,,,inget FEL

NR 1...
När oljan är kall,,,= lite segare Tystare motor/låda....=normalt..
Det övriga med klonk =normalt ...vid rätt arbetstemp.

NR 2...
om du slö-kör,,,(växlar som en gubbe med glidarhoj) då kan du känna kuggarna = normalt

Detta med att känna kuggen ibland,,vid vanlig körning, är normalt....
många hojtyper ( 1-2 cyl ) har detsamma,,,pang å tjong...
Varaderons låda funkar på detta sett,

Att koppling är slut,,,,nej det tror jag ej
å int tror ja att mojängerna ä paj ...Detta är en mycket hållbar låda,som tål mycket pisk

Kör så det Ryker,Rydde, den skramlar/klonkar lika mycket vid 15tusen mil
Rolle
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Torbjörn »

Det låter som en normal växellåda på en mc.
Det finns 3 saker som påverkar.
1 Sträckningen på kedjan.
2 Varvtalet på tomgången
3 Det som gör störst skillnad - oljan
Precis som du säger så funkar de flesta oljor ... när de är kalla.
De oljor som funkat bäst för mig oavsett vilken maskin jag hällt dem i är Motul.
Bäst tycker jag att deras 10/60 olja är, kommer inte ihåg betäckningen.
15/50 oljan funkar också bra, har för mig att den är delsyntetisk och funkar väl bäst i lite äldre hojjar.
Den jag kört med de senast oljebytena är Motuls 300v.
Ingen olja gör din låda tyst och silkeslen men Motuls 300v gör ett bra jobb och min låda funkar
bra förutsatt att jag kopplar ur ordentligt. Det kanske bara är jag men för mig är det viktigt att ta tag
i kopplingahandtaget långt ut för att det ska koppla ur ordentligt. Tar jag tag i greppet mitt på så drar jag
förmodligen inte in greppet lika långt.
En annan grej som jag märkt påverkar är att det är bra att varva ur emellanåt, jag har fått för mig att lamellerna släpper då
och kopplar ur bättre.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av rydde »

Ok, tack för de kanonsnabba svaren Rolle och Torbjörn! Jag kör på och matar vidare! :rock-on

Ska prova köpa en sån där lite mer sofistikerad olja till nästa byte, om inte annat för att ha provat... det jag hällde i henne i våras var Motul 10/40 (ester synthese nånting)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har fått ett bra tipps så inte växlarna låter för mycket, ettan låter nästan alltid men övriga så sätter jag lite press på växelpedalen och trycker till koppligen lite kvickt så glider nästa växel in smidigt. Detta kräver lite träning innan det funkar, testa så får du se.
jan-Olov
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Torbjörn »

Jan-Olov skrev:Jag har fått ett bra tipps så inte växlarna låter för mycket, ettan låter nästan alltid men övriga så sätter jag lite press på växelpedalen och trycker till koppligen lite kvickt så glider nästa växel in smidigt. Detta kräver lite träning innan det funkar, testa så får du se.
Stämmer bra det. Lite tryck på växelpinnen gör att växeln glider in bättre, men slarva inte med att koppla ur ordentligt.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Sv: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Jokern »

Vadå koppla???
Bara gasa o banka i växlar :grin:
Slits mindre på vajer :lol:

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Muller2 »

Jag skulle rekommendera att kolla oljenivån när motorn är varm,tyckte själv att jag hade liknande problem när motorn blev varm och där jag till slut t.om hade svårt att få i 1'an vid rödljusen.
Jag sänkte oljenivån till ca 3/4 (varm motor) och växlarna gled i lättare.

Jag bytte även olja till Motul 5100 (tidigare Biltemas helsyntet)och nu är växellådan både tystare och smidigare att jobba med.
(jag ska tillägga att jag tidigare kört i flera år med Biltemas helsyntet och inte haft några problem med den, bekymren kom med den nya flaskan och ny leverantör !?

Till viss del tror jag det är kopplingen som spökar och inte kopplar ur snabbt nog p.ga "klistrigheten" i vissa oljor.
Om man t.ex kände på Biltemas helsyntetolja (den nya flaskan) mellan fingrarna så kändes den väldigt "klistrig"
Vilket är en bra egenskap i en motor där man vill att oljehinnan ska sitta kvar på glidytorna, men i en koppling är jag inte säker på att det är en lika lysande ide.

Motul 5100 känns inte alls lika klistrig och klibbig !
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av rydde »

Muller2 skrev:Jag skulle rekommendera att kolla oljenivån när motorn är varm,tyckte själv att jag hade liknande problem när motorn blev varm och där jag till slut t.om hade svårt att få i 1'an vid rödljusen.
Jag sänkte oljenivån till ca 3/4 (varm motor) och växlarna gled i lättare.

Jag bytte även olja till Motul 5100 (tidigare Biltemas helsyntet)och nu är växellådan både tystare och smidigare att jobba med.
(jag ska tillägga att jag tidigare kört i flera år med Biltemas helsyntet och inte haft några problem med den, bekymren kom med den nya flaskan och ny leverantör !?

Till viss del tror jag det är kopplingen som spökar och inte kopplar ur snabbt nog p.ga "klistrigheten" i vissa oljor.
Om man t.ex kände på Biltemas helsyntetolja (den nya flaskan) mellan fingrarna så kändes den väldigt "klistrig"
Vilket är en bra egenskap i en motor där man vill att oljehinnan ska sitta kvar på glidytorna, men i en koppling är jag inte säker på att det är en lika lysande ide.

Motul 5100 känns inte alls lika klistrig och klibbig !
Ok, hur kollar du nivån? Menar du att du sänkt oljenivån till den ligger på 3/4 i inspektionsglaset vid varm motor? Står du och håller och låter en annan kolla eller har du på centralstödet? Sidostödet? Bara undrar så man mäter lika... Tack för tipset.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Muller2 »

Japp, 3/4 upp till Max linjen i inspektionsglaset (varm motor) och den står på centralstödet vid kontrollen.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Växlar smäller i/små hugg vid växelbyte

Inlägg av Bønne »

Torbjörn skrev: 1 Sträckningen på kedjan.
2 Varvtalet på tomgången
3 Det som gör störst skillnad - oljan
Korrekt, samt:
4 Frigangen på koblingen, skal være 2-3mm på kablet. Er den for stor kan der ikke
kobles godt nok ud, og den bliver hård at få i gear.

Ang. olie; da cyklen var ny undrede jeg mig over at den var mere stram og mindre
smidig/præcis i gearene end min, på det tidspunkt, 32 år gamle CB 750´er (der kører
på almindelig bilmotorolie). Forhandleren brugte Silkolene-et eller andet på værkstedet,
og det kom også på min. Da Honda så kom med deres "service kit", = 4 L. Honda-olie/
filter og bundproppakning, fik jeg det på ved service fremover, det gjorde ingen forskel.

Sidste olieskift gjorde jeg selv, ved 60000km, her brugte jeg Statoil Racingway MC 10W-40,
og nu er den som smør i gearskiftene, ligesom 750´eren :!: Efter 3000km er den
stadig lige fin og det er en ren fornøjelse at skifte gear nu *thumb_up* .

"Klonk´et" fra frigear til 1. gear har den dog stadig men det har 750´eren også, det er et
Honda varemærke :D

Til og med har Statoil-olien bedre API specifikation, SM, end
både Silkolene- og Honda-olien *thumb_up*
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar