Go tur?

Allmänt snack om resor
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Go tur?

Inlägg av jakob »

Ringde till kompisen martin, - Visst är det dags för en norge tur, var länge sen jag var i narvik. Ska vi åka dit och kolla på späckhuggare??
Några timmar senare var hojarna packade och vi var på väg.

250 mil senare varav 150 i ösregn och 100 i 5 gradig (värme?)havererat bakdrev, på martins BMW 650 (såklart) och inga späckhuggare, säsongen börjar visst i november :D. Så lärde vi oss två saker. och konstaterade en.

1. lite planering är alltid bra, men det blir inte lika roligt
2. Gällivare var inte världens roligaste ställe att vänta på reservdelar i.

Konstaterande: överst på önskelistan står värmehandtag och dito sulor till skorna :wink:

Sen måste jag ju lägga in tips om en väg som ni verkar ha missat..
RV 17 kustvägen strax norr om trondheim och vidare norrut.
fantastiskt vacker väg. lite trafik. lite grus och fantastisk natur..
Glöm inte fiskespöt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Go tur?

Inlägg av Tramsvalp »

jakob skrev:Gällivare var inte världens roligaste ställe att vänta på reservdelar i.
Gissningsvis roligare än Vittangi iaf, 10 mil längre norrut, där jag väntade på nya däck i 2 dar när min resa visade sig bli längre än planerat. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Re: Go tur?

Inlägg av jakob »

Tramsvalp skrev:
jakob skrev:Gällivare var inte världens roligaste ställe att vänta på reservdelar i.
Gissningsvis roligare än Vittangi iaf, 10 mil längre norrut, där jag väntade på nya däck i 2 dar när min resa visade sig bli längre än planerat. :)
Antagligen :D Men man har ju fördelen att vara lightnorrlänning så man sparar ju några mil på sina nordnorge turer.
Det är roligare att säga ja
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Jag har kört rv17 några gånger, men kan inte minnas att det var någon grusväg alls efter den vägen?
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

V Saarela skrev:Jag har kört rv17 några gånger, men kan inte minnas att det var någon grusväg alls efter den vägen?
:oops: du har så rätt, var ute på lite avstickare sist jag åkte den vägen, det var dem jag mindes... lovar att bättra mig :D
Det är roligare att säga ja
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

jakob skrev:
V Saarela skrev:Jag har kört rv17 några gånger, men kan inte minnas att det var någon grusväg alls efter den vägen?
:oops: du har så rätt, var ute på lite avstickare sist jag åkte den vägen, det var dem jag mindes... lovar att bättra mig :D
Okej då, men låt det vara sista gången!! :)
Nåja, du får väl skylla på glädjefnurran av det hela.....

Minns att den övre delen(typ nesna norrut) var bättre och roligare?
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

Minns att den övre delen(typ nesna norrut) var bättre och roligare?[/quote]

Det kan jag tänka mig... synd bara att det ska vara så förbaskat långt norrut :lol:[quote][/quote]
Det är roligare att säga ja
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Man kan inte få allt! Känns ändå att du bor(Åredalen) bara ett stenkast från Norges vackraste områden jakob :)

Fråga ang fiskandet(dock inte för min del) Kan man fiska var och när som helst. behöver man fiskekort?
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

V Saarela skrev: Fråga ang fiskandet(dock inte för min del) Kan man fiska var och när som helst. behöver man fiskekort?
Fritt fiske i norge efter kusten, dock ska man passa sig för att fiska utan fiskekort i älvarna, det kan bli riktigt dyrt.

Brukar även gå att hyra båtar lite här och var för den som vill se norge från havet.
fånga en torsk, stek på trangia, eller vad du har, salta lätt äts gärna på knäckebröd. kan inte bli mycket bättre..
Det är roligare att säga ja
Skriv svar