Slang till bakdäcket

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Anders W
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 19:19
Answers: 0
Ort: TA 600 -92 Suzuki GT 250 -75 Surahammar

Slang till bakdäcket

Inlägg av Anders W »

Hej!
Jag köpte nya däck och slangar till TA:n, och krängde på för några dagar sedan. Köpte crosslangar med lite tjockare gummi. En undran gäller bakslangen, det är JOFRAB som är importör, fabrkatet Taiwanesiska Cheng Shin, och dom anger att det är en universalstorlek för 17"-19" däckstorlek, slangen är stämplad med 18".
Jag blev lite misstänksam om hur det skulle funka, provade att stoppa i den i däcket innan monteringen och fylla lite luft och känna runt om ifall det blev t.ex veck, vilket ju kan orsaka punkteting i längden, men den verkade anpassa sig bra efter däcket. Lade man den däremot på fälgen så blev den aldeles för stor.
Är det någon här som vet hur det ligger till med att ha en 18"-slang i ett 17"-tumsdäck? Funkar det i längden eller inte?
Zappa
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
Answers: 0
Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
Kontakt:

Inlägg av Zappa »

Borde absolut inte vara några problem, ett vanligt tips vid långresor (och lite packning) är faktiskt att man skiter i att ta med en extra bakslang (17") utan tar med 2 framslangar (21") istället. Om bakslangen går sönder kan man sätta in framslangen och köra tills man hittar en ny bakslang.

Läste om en TRW åkare som råkade ut för tokpunka (slet av ventilen) någonstans i Afrika (ja det är inte så precist) tryckte in framslangen och glömde sedan av att fixa en ny slang och hade den tills det att han bytte däck någonstans i Indien... Han märkte ingen skillnad på det efter att han hade bytt heller.

/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
Skriv svar