Har funderat på att köpa GPS

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Har funderat på att köpa GPS

Inlägg av Kennert »

Hej
Ville bara kolla lite angående gps på mc:n
Har funderat på att köpa en men tycker att dom som är anpassade för mc typ Tomtom Rider är förhållande vis dyra.
Man köper ju en med samma funkion och prestanda för ungefär halva priset. Skillnaden är väl i huvudsak att typen rider är vattenskyddad och ev. lite mer stöttålig. Vad tror ni? Skulle man kunna använda en "vanlig" bilgps istället? Regna det mycket får man väl stoppa den i fickan så länge.
Vore kul att höra att om någon har testat.
/Kennert
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Jag har en vanlig tom tom xl, nu tycker jag kåpan på varaderon tar det mesta av regnet men jag hade den i genomskinlig plastpåse när det regnade lite mer. letar efter något vatten tätt fodral till den nu men har inte hittat något ännu.

Anders
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Var har du den placerad på cykeln?
Jag hade planer på att sätta den i mitten på styret, där borde den vara mest skyddad, tror jag. Kanske den hamnar för långt ner då?
Vore bra med tips om bästa placering.

Tackar/Kennert
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Jag har en Tomtom one xl som har en hållare som sitter med sugpropp så jag sätter den i kåpan ovanför hastighetsmätaren. Den sitter rätt så skyddat där mot väder och vind.
Har letat efter någon typ av väska eller liknande till den nu under vintern men hittar inget, har även tankväska med kartfack när jag kör långt men tycker den syns dåligt när den ligger i den.
Hoppas det löser sig.
Anders
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Att köra runt med en icke vattentät GPS funkar nog ganska bra så länge man håller sig i "närområdet".
Spöregn gör att man tappar omdömet. Förr eller senare glömmer man att flytta den till fickan när regnet kommer.
Kan heller inte vara nån hit om man kör i rgnet på nån långtur och man måste stoppa undan den när man som mest behöver den.

Plastpåsar, kartfack och dylikt blir också fuktiga i längden.


När jag köpte GPS
När jag köpte GPS förra året, så hade jag några krav:
- den skulle vara vattentät
- europakarta
- enkel montering
- flyttbar till bilen också

Desto mer jag lusläste ocm GPS:ar, desto dyrare blev den. Slutade med att det var en Garmin Zumo 550 jag skulle ha.
Tyvärr var Zumon alldeles för mycket pengar, så jag började leta efter en begad som uppfyllde kraven.

Hittade tillslut en begad Garmin 2610(utgående modell) på blocket. Det roliga var att säljare bodde bara några kilometer från mig.
Den uppfyllde kraven jag hade ställt upp och var uppgraderad med versionen av citynavigator. Gav 2500:- för den.

Monterad med sk ballmounted. Runt styret och sen kan man styra och vrida den åt alla möjliga håll.
(på bild, längst ner till vänster)
Bild


Jag har provat för några år sedan att köra med GPS från Köln med en högtalare i hjälmen. Blev bara stressad av tjatanded när man passerade en korsning för långt

Normalt brukar jag ta långa omvägar runt storstäderna i uropa. Med GPS:en funkade det alldeles utmärkt att bara brassa in i storstäder som Berlin osv. Utan högtalare, så hade jag t o m tid att sitta o fota medan man satt i köerna o väntade på grönt ljus.
Alltså....en helt ny mc-värld öppnade sig helt plötsligt :)

GPS:en har jag monterat så den ligger under hastighetsmätare och dylikt.

Monterad på Deauville:
Bild

Monterad på Transalp:
Bild
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Självklart är väl en GPS anpassad för MC bäst, i mitt fall var det en kostnadsfråga, En MC GPS var dubbelt så dyr som den jag har. Körde 250 mil i Tyskland och Tjeckien förra sommaren varav 2 dagar i hällande ösregn och det var ok. Hade problem i låga hastigheter annars tog kåpan regnet .
Men som sagt en MC anpassad bör ju fungera bättre.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Navigon har en GPS-MC-väska i sitt sortiment, den borde passa andra GPSer också. Dock ganska dyr 799:-
http://www.navigon.com/site/se/sv/shop/ ... ersal/1039
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Kanon bra tips på hur man kan ha sin gps.
Väskan såg klart intressant ut, dock lite dyr.

Tackar för tipsen

Kennert från ett snöigt småland :shock:
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

Har just fått hem min zumo 550 från ett engelskt företag som heter Global Gizmos.
Betalade ca 4800 inkl. frakt hade den hemma på 7 dagar.
Har skrivit om detta på tex. Bike's forum.
Helnöjd.

http://www.globalgizmos.co.uk/product_d ... hp?pid=170
Varadero -99
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Väskan ser ju helt klart intressant ut för min del, priset avskräcker ju en del.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har hittat ett billigare alternativ
http://www.kjell.com/ sök under fototillbehör nr.58-200 det är ett vattentätt fodral avsett för kamera eller GPS kostar 349 kronor.
Jag vet inte om detta kan va något men värt att kolla upp.
Jan-Olov
Golf_GTR
50cc
50cc
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 19 mar 2008, 07:57
Answers: 0
Ort: Rydsgård XL600v -89

Inlägg av Golf_GTR »

Men ett problem som uppstår med att lägga en ikke vattentät gps i ett plastfordral är kondensen. Den gör lika mycket skada.
// Jonas
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Golf_GTR skrev:Men ett problem som uppstår med att lägga en ikke vattentät gps i ett plastfordral är kondensen. Den gör lika mycket skada.
Om GPSen och fodralet har samma temperatur när du försluter, gärna lite svalt, tror jag inte det blir några prpblem. Ta inte ut GPS ur fodralet när du kommer in för än allt blivit rumstempererat. Samma regler gäller en analog kamera, Där skulle man aldrig öppna filmfacket förr än den hade rumstemperatur. Det är inte som regnkläder vi svettas där av kondensen. Jag tror att jag har rätt i det jag säger.

Jan-Olov
Användarens profilbild
Tiefighter
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 21:47
Answers: 0
Ort: Transalp 650-06 Vänersborg

GPS funderingar

Inlägg av Tiefighter »

Hej jag har tidigare skrivit under "12 v men var" men passar även in under denna rubrik.

"Svarar på ett gammalt inlägg, men ändå. Jag har skaffat ett GPS-fäste på TOURATECH i Lidköping. Den är monterad på en fågelpinne. Fästet är till en till Garmin III. Den finns även ett lås till GPS:en på fästet, fungerar väl under tiden man är och fikar (i bästa fall) men det är inte bara ta loss den i alla fall. Kräver lite våld att få loss den utan nycklar. GPS kan jag även koppla till 12 v uttag som sitter under tempmätaren. Den är av samma sort som beskriv i detta forum ovan. Fungerar bra. Denna är kopplad direkt på battariet via en säkring och en strömställare som sitter fast under sadeln. GPS har högtalare på "cigguttaget". Den hörs bra upp till ca 90 km/h, sen blir vindbruset störande. Den använder jag inte vid regn. GPS är skyddad mot regn bakom kåpan så länge man kör men i stadstrafik är det ingen bra idé att ha den monterad vid regn... Skull gå att bygga ett "litet tak" på den...får fundera på det....

Jag har tidigare gjort ett eget GPS-fäste som jag monterade på styret. Ni som gör det - se upp så det inte blir för lågt. Jag hade det trångt att få i nycklarna."
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Jan-Olov skrev:Jag har hittat ett billigare alternativ
http://www.kjell.com/ sök under fototillbehör nr.58-200 det är ett vattentätt fodral avsett för kamera eller GPS kostar 349 kronor.
Jag vet inte om detta kan va något men värt att kolla upp.
Jan-Olov
Testade en sådan när jag snorklade i Egypten, dock ej med gps i, utan kamera 8)

Tror nog att det där kan funka, alternativt lägga i några påsar med silica-gel (suger upp fukt)
Transalp -01
KNA
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 26 mar 2007, 12:41
Answers: 0
Ort: Sysslebäck i Norra Värmland

Ang. GPS

Inlägg av KNA »

Har skaffat en Zumo 550. Vill ha en Garmin eftersom det finns stort utbud av kartor till den. Köpte även Cardo Scala Rider Q2-headset. Binder ihop telefon-gps-headset med blåtand-fungerar klockrent! Mycket nöjd! Tittade på billigare varianter (gps) men var rädd för att ångra mig. Förresten kolla efter detta headset 1095:- med frakt. FM-radio.Kan användas som intercom med upp till 500m räckvidd(har ej testat räckvidd, väntar på att kompisarna skall köpa likadant).
Varadero -04
Skriv svar