Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Bagarn_73
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 21:06
Answers: 0
Hoj: Xrv 750-00
Ort: Norrköping

Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Bagarn_73 »

God afton, jag undrar om man behöver gå upp lite i huvudmunstycken, när man byter slip-on?
Någon med efarenhet av detta?
Tacksam för svar.

Mvh: Olof
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Wiseguy »

Varierar väl lite beroende på slip-on. De är ju lite mindre eller mera öppna beroende på modell.
Vet att det inte är svaret man vill ha, men enda sättet att få det helt korrekt är att bänka & mäta a/f-ration.
Bild
Bagarn_73
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 21:06
Answers: 0
Hoj: Xrv 750-00
Ort: Norrköping

Re: Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Bagarn_73 »

Jo, en bänkning osv är ju alltid bäst, men tänkte bara höra om någon har bytt, vad de har gjort och vilken bestyckning de ändrat.
Jag vill väl egentligen veta om det är vanligt att de går snålt.
Mvh: Olof
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Stefan »

Helt utan koll på XRV, säger jag att vilken förgasarhoj som helst lär ju gå på magrare bränsle/luft-blandning med ett öppnare avgas. Vad du gör är ju att späda ut samma mängd soppa in i rovan med mer luft = magrare. Även insprutare utan andra åtgärder får väl generellt samma effekt, beroende som WG säger på HUR öppet. Skeppar man sedan dit ett öppnare luftfilter också, så måste man väl nästan ändra blandningen från fabrik.

Båda mina transor, en med förknasare och en med sprut, har knallat lite glatt vid avslag (nuvarande så klart ännu), men vad jag läst mig till ska det inte vara något större bekymmer i liten omfattning. Inga kommentarer om vita stift vid senaste service heller.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Bagarn_73
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 21:06
Answers: 0
Hoj: Xrv 750-00
Ort: Norrköping

Re: Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Bagarn_73 »

Jo den kommer förmodligen gå lite snålare med en öppen dämpare, jag ska inte byta luftfiltret.
Frågan går ju inte besvara till 100 utan en bänkkörning mm,
men har någon här bytt dämpare utan att ändra bestyckning, och hur gick den då etc, är egentligen min fråga.
Du säger att dina transalps har smällt något vid avslag, inga vita stift osv. Har du bytt ljuddämpare?

Mvh: Olof
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Stefan »

Jepp. På den förra satt det en vid köp, minns inte vilket fabrikat. På den nuvarande bytte jag tilll en Leo Vince, förra vintern om jag minns rätt.

Som sagt, båda smällde/smäller lite glatt vid gasavslag från lite varv. Men inget som egentligen stör, det finns där, men går helt klart att leva med.

Vad gäller stiften, de var säkert ljusare, men jag har inte sett dem själv. Men, som sagt när nuvarande hoj var på service med stiftbyte i somras, fick jag inga kommentarer om det efteråt. Och vad jag kunnat läsa/höra mig till, så ska det inte vara skadligt att byta bara dämparen, det är ju inga gigantiska effektuttag ur knotan :naughty:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Bagarn_73
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 feb 2014, 21:06
Answers: 0
Hoj: Xrv 750-00
Ort: Norrköping

Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Bagarn_73 »

Stefan skrev:Snippat av moderator då just jätteciteringar av modell som var och bara en kopia av föregående inlägg

Nej, några effektmonster är det inte.
Jag tror inte heller att den kommer gå toksnålt, det är väl bara byta och se vad som händer ifs.
Men det vore skönt att veta om man måste.
:conf:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Xrv 750 bestyckning vid byte av ljuddämpare?

Inlägg av Stefan »

Min slutsats är då i alla fall, med bara öppnare avgas, NEJ, du måste absolut inte.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar