Semesterplanering

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Semesterplanering

Inlägg av ralsbo »

Hej på er alla.
Sitter just nu på jobbet och funderar på att samla ihop gänget i sommar för en vecka på motorcykeln.
Men vart ska vi åka??
Förra resan var vi i Skottland och for runt. Det var en härlig resa som jag vill göra om igen. Men inte just nu. Nu vill jag åka till något nytt ställe.
Innan vi var i Skottland for vi runt i Europa, ner till Italien och Spanien samt flera andra länder. Det vill jag också göra om igen, men kanske inte denna sommaren.
Man kanske skulle ta en sväng till Norge igen, det var ett tag sedan, eller en liten tripp inom Sverige, det är inte dumt det heller.
Som ni märker så har jag en del beslutsångest, kan inte bestämma mig för åt vilket håll vi ska åka. Som tur är så har jag bra kompisar som hänger med på det mesta. Bara man presenterar en någorlunda hygglig resplan så hänger dom på.
Hur är det med er andra? Har ni några planer för sommaren som ni kan berätta om? Kanske era planer kan inspirera mig att komma på något.
Låt höra!!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Ett resmål är viktigt. Vad som sen händer där emellan är sen en annan sak. Snacket om att åka på måfå är bara rens skitprat.
Har gjort det en gång och aldrig mer. Åkte från Boden och tänkte att resmålet löser sig allt eftersom. 150 mil senare vid Öresundsbron kom jag på vart färden skull....jo till Nordkap.
Bara att vända och åka hemåt igen :)

Efter tre Varaderon, så har jag backatt tillbaka till en Transalp igen. Resmålet är(enl bild nedan löst) och jag räknar med att träffa många många andra TA ägare med samma tanke som mig.

Bild

Var för övrigt på Mallis för ett par veckor sedan. Brassade runt på en 125 skoter drygt 50 mil. Sa Calobra *WOW!* :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 403b1.html

Av Skottland har man ju sett massor av bilder och bara hört beröm av dom lyckliga som fått tillfälle att trampa runt där. En vacker dag vill jag också........
CHG
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 23:49
Answers: 0
Ort: Varadero / Göteborg

Inlägg av CHG »

Hej,

Håller själv på att fundera på vart, har väl tänkt att Alperna våre kul, har inte gjort dem på sommaren eller på MC innan. Här tänker jag på följande alternativ:

1. Det skall finnas ett "hotell" i Österikiska alperna som har en ca 20-30
dagsetapper på ca 15-20 mil. Där skulle man kunna vara en tid och
köra runt.

2. Har lagt in 6-7 rutter som Tour de France (cykel) har kört, de ligger i
Franska alperna samt i pyreneerna, en resa på ca 3 veckor...det böir
ju mer en strapats att hitta olika boenden på vägen

3. Läste sedan att det var en tur start från Chamonixe som tog ca 4
dagar, det skulle kunna vara ett alternativ eller tillägg.

Körde till Nordkapp förra sommaren och sedan ned till Å på Lofoten,
därefter Östkusten nedåt. Det var fint.
Rekommenderas starkt.

Är det någon som är intresserad att hänga på till Alperna så skriv en rad.

Mvh / CHG
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

Jasså...V Saarela ska åka ner till Frankrike i sommar.
Det låter som en trevlig tur, hoppas att du får fint väder där uppe på toppen som är målet för din resa.
Blev själv lite sugen på Frankrike men lite mer utåt kusten, åka till Normandie och kolla lite bla. Tänkte åka längs kusten hela vägen från Tyskland och neråt.
Mina kamrater röstade ner mig om den resan, så det är tillbaka till ritbordet.
Br
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 23:49
Answers: 0
Ort: VARADERO-03/ BJÖRNEBORG Värmland

Inlägg av Br »

Hej. Tänkte bara skriva att jag och gumman planerar Norge igen, var där förra året men känner att vi missa väldigt mycke, vi kommer nog att tillbringa några veckor där dom närmaste årena framöver, finns mycke vackert att se där och framför allt underbara vägar(har lite svårt med tunnlar bara men men).Har ni några tips om sevärdheter utöver dom kända?Vi tänkte börja med färjan Strömstad-Sandefjord sen vidare,ska försöka hinna med Atlanterhavsvägen på slutet oxå innan vi vänder hemåt. MVH Björn
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

ralsbo skrev:Jasså...V Saarela ska åka ner till Frankrike i sommar.
Det låter som en trevlig tur, hoppas att du får fint väder där uppe på toppen som är målet för din resa.
Blev själv lite sugen på Frankrike men lite mer utåt kusten, åka till Normandie och kolla lite bla. Tänkte åka längs kusten hela vägen från Tyskland och neråt.
Mina kamrater röstade ner mig om den resan, så det är tillbaka till ritbordet.
Snackade idag med en som(med bil) hade varit o gjort en "Normandieresa" för ett par veckor sedan. Han tyckte det var kanon.

Ralsbo: bättre att inte ha några vänner....osså åker man själv :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Br skrev:Hej. Tänkte bara skriva att jag och gumman planerar Norge igen, var där förra året men känner att vi missa väldigt mycke, vi kommer nog att tillbringa några veckor där dom närmaste årena framöver, finns mycke vackert att se där och framför allt underbara vägar(har lite svårt med tunnlar bara men men).Har ni några tips om sevärdheter utöver dom kända?Vi tänkte börja med färjan Strömstad-Sandefjord sen vidare,ska försöka hinna med Atlanterhavsvägen på slutet oxå innan vi vänder hemåt. MVH Björn
Skippa färjan Br. Finns en roligare och också då tidsmässigt snabbare väg strax söder om Oslo.(jag tror att jag har beskrivit den i turen nedan)

Litevägvalstips/från 2005) mot Atlanthavsvägen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 50725.html
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

Ralsbo: bättre att inte ha några vänner....osså åker man själv
Ja du Saarela. Jag börjar bli böjd att hålla med dig. I år var det svårt att få alla att dra åt samma håll. Semesterplanering är roligt tycker jag, om man har något mål att planera mot.
Men det verkar vara omöjligt att få folk att vara överens om något mål denna gången.
För tillfället så lutar det åt att jag gör en "Saarela", jag åker iväg själv.
Jag har redan börjat planera lite på en egen semester.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Så ska det låta ralsbo :)

Halva nöjet med resor man ska göra är att planera. Brukar sitta under pågående semesterturer fundera på nästa års resa.....och att sen ta hänsyn till andra människor funkar inte :)

För min del blir det nu ett jäkla rännande efter E4:an/ett antal turer på G). Börjar imorgon med en försiktig rekatur modell "fast and furious"(på sporthoj med begränsad packningsutrymme) och har inte ännu funderat om jag ska ta med tältet eller inte.
Hade tänkt mig på tillbakavägen ta båt till finland med det gick åt helsike(blev lite väl dyrt för min börs). Tälter tar jag nu med mig i såfall om jag stannar på högakustentäffen till helgen. Kanske jag träffar på Forceman där i såfall???
Br
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 23:49
Answers: 0
Ort: VARADERO-03/ BJÖRNEBORG Värmland

Inlägg av Br »

Tack för vägvalstipsena Saarela,nu har jag fått ännu fler "vill se"ideer. Har en kamrat som åkte två veckor i Norge nu i slutet på maj,han tog massor av kort på resan och nu har vi fått många ideer på vart vi ska,så vi blev ordenligt sugna på att börja packa redan nu och dra. Vi kommer nog att skippa färjan och köra in i Norge lite högre upp och ängna tiden till att utforska vestlandet ordentligt.Med början vid atlanterhavsvägen sen fortsätta söder ut, så får vi se vad mycke vi hinner med. Men det är många veckor kvar, så vi hinner nog ändra oss många gånger till innan det är dax.Saknar lite tips om vad man gör åt tunnelfobier?Tycker inte dom är så komiska. Mvh Björn
Användarens profilbild
Henning
Founder
Founder
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 11:04
Answers: 0
Ort: Norrort.
Kontakt:

Inlägg av Henning »

Själv skall jag ta judasoffroden till Alsace i sommar. :)

/H
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:Ett resmål är viktigt. Vad som sen händer där emellan är sen en annan sak. Snacket om att åka på måfå är bara rens skitprat.
Har gjort det en gång och aldrig mer. Åkte från Boden och tänkte att resmålet löser sig allt eftersom. 150 mil senare vid Öresundsbron kom jag på vart färden skull....jo till Nordkap.
Bara att vända och åka hemåt igen :)

Efter tre Varaderon, så har jag backatt tillbaka till en Transalp igen. Resmålet är(enl bild nedan löst) och jag räknar med att träffa många många andra TA ägare med samma tanke som mig.

Bild

Var för övrigt på Mallis för ett par veckor sedan. Brassade runt på en 125 skoter drygt 50 mil. Sa Calobra *WOW!* :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 403b1.html

Av Skottland har man ju sett massor av bilder och bara hört beröm av dom lyckliga som fått tillfälle att trampa runt där. En vacker dag vill jag också........

...och då hittade jag till kordinaterna också :)

Totalt blev det 800 mil på 10 dagar. Transan var en god reskamrat, faktiskt över förväntan.

Om nån orkar läsa:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 80629.html

Bild
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av daumas »

Tack för en härlig reseberättelse, och roligt att du är nöjd med hojen!
XL 700 '08
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

Suverän berättelse...
Kommer att köra nästan samma väg nästa sommar. Hela rivieran sen över till venedig och sedan norrut igen.
Några maskinproblem eller allt gick fint??
Varadero -99
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Tack bojs :)

Jorå, den funka alldeles utmärkt. Jag pular ju på alltid(och helst) ensam på färderna, så det känns tryggt. Fast....allt kan ju gå sönder ändå.

På tal om Venedig. Ska ner i övermorgon till Rom, sen till östra sidan och följa kusten upp. På vägen upp passerar jag också Venedig. Vet du Sabang om man får köra hoj där?


Förresten: den där ticketen på 60 euro jag fick från den arge mannen i Italien. Hade tänkt skippa o betala den. Vet nån om den kommer till Sverige ändå? Gör den det, så lär dt ju bli dubbla summor innan man pröjsat den
francesco
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 jul 2008, 12:37
Answers: 0
Ort: Uppsala

Venedig Hoj

Inlägg av francesco »

Ny på forumet, men här är ett ämne som jag välpreparerad på.
Jag är uppväxt i Venedig och jag har haft min TA där i några år ;-).

Svaret på frågan är Nej - du kan inte köra hoj I Venedig, däremot kan du köra hoj TILL Venedig.
Den överlägset närmsta parkeringen är i Piazzale Roma, då kan du parkera bara meter från kanalerna. Beroende på hur länge du ska strosa runt i staden kan du parkera i Garage eller utomhus på torget.

Garagen är generellt ganska dyra det finns 2-3 stycken, kolla upp priset innan, billigare än 10€ lär det inte bli. Jag har alltid parkat ute (å andra sidan hade jag en sliten hoj och ingen packning etc.)
Med italienska mått är det hyfsat safe från stölder på Piazzale Roma den största risken är väl mer att du får gng repa på hojen för att parkeringen är ganska tajt, du märker väl ;-)

Om du campar, finns det många campingställen i Jesolo och därifrån går det båtar in till venedig (ca. 20-30 min).
Bara en liten brasklapp om Jesolo.
Det är en stor badort med mycket turister; Jesolo är också lite av en disco mecca i NÖ italien. Det finns mycket olika campingar i Jesolo en del är familjecamping, en del med tysk/holländsk focus och en del "partycamping".
Om allt är dödtyst kl. 12 på dagen är det stor risk att det blir livat kl 3 på natten ;-)

Ha en trevlig resa...

/Francesco

P.S. Angående böterna, när jag har fått dem har struntat i dem... det har gått bra... samma gäller Schweiz
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Hoppsan, har kommer ju en som kan allt om detta. Nu har vi ett riktigt Italienproffs har som medlem :)

Tack sa jattemycket for infot. Ar just nu i Rom, aker imorgon mot Atessa....ossa sen mot Venedig. Kanske blir mer bara att aka till parkeringen o stampa foten i backen :)
francesco
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 01 jul 2008, 12:37
Answers: 0
Ort: Uppsala

Inlägg av francesco »

Från piazzale Roma till Rialto (bron som brukar finnas på vykorten) ca. 20 minuter om man kan vägen. 10 min. till så är du framme i St.Markusplatsen (vykortsmotiv 2).

Med turister, värme och lite "felsteg" räkna med dubbla tider ;-).

Just nu är det riktig högsäsong och risken är att du trängs med tusentals japaner/tyskar och amerikaner.
Om du inte har jättebråttom är mitt tips är att följa skylningarna (S. Marco och Rialto) men vika av lite då och då. Det är fantastiskt vilket flockbeteende folk har.
Alla följer stråken och trängs men 20 steg därifrån är det lungt skönt och lika vackert...

Buon viaggio ;-)

/Francesco
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Tipsen kom lite sent, redan hemma :)

Jo, det var masor av folk. Förutom dom som kom på hojar och i bilar, så matade det bara in busslaster....och på det folk från kryssningsfartygen.

Parkerade hojen, svetten bara sprutade i värmen. En polis knallade förbi, viftade lite vaggande med pekfingret -"no parking, no parking". Kikade runt mig och konstaterade att jag hade minst tjugio hojar runt mig.....fast jag var ju den enda som var där :)

Nåja, mer blev det inte än att dricka lite och glutta på folklivet på parkeringen.
Tror jag far nästa gång någon gång i mars/april dit....


Bild
Skriv svar