Så har nyförvärvet gått sina första 100 mil med ny husse...

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Så har nyförvärvet gått sina första 100 mil med ny husse...

Inlägg av Stefan »

...och husse är bara SÅÅÅ nöjd! :lol: :lol: :lol:

Exemplaret som inhandlats, är väl svårt att säga så mycket om, har ju inga referenser, men typen/modellen är ju bara klockren!!! Och än har jag inte haft några som helst problem.

Nu börjar väl kanske den värsta ringrosten släppa, även om det är en bit kvar till att känna sig helt säker i sadeln. Skönt är väl ändå att åldern och mognaden gör att "hornen" inte växer till sig för fort. Skönt också att man har hyffsad rutin på körnig och trafik i allmänhet, det känns inte alls fel att ha lite förutseende och vana vid att behöva kunna förutspå andras dumhter, det har man allt haft nytta av några gånger :twisted:

Vad har jag hunnit med då?

Pendla mellan förorten och City i varierande väder. (Undviker dock gärna ännu motorvägen, fr.f.a. över 110 i tät trafik)

Helt fantastiska små pass på slingerbultar norr om Tokholmen. Här är man ju väldans observant på t.ex. saker ovanpå asfalten (ko/hästskit, lera m.m.) Hade en fin eftermiddag, där jag tog Bogesundsvägen ut till Vaxholm och fikade i eftermiddagssolen, samma väg tillbaka igen, det var inte fel alls :P

Lite försiktigt grusbus.

Generellt känner jag att bland det roligaste med att köra på 2 hjul igen (efter typ 30 års uppehåll), är hur aktivt man kör! Det handlar inte om fart eller djupa nerlägg, men att man (jag) alltid försöker förutse vad som kan uppstå en bit längre fram, och ha en beredskap för det. T.ex. på väg mot en skymd kurva, var beredd på att man möter en bil med bredställ, eller en traktor, eller en hög med hästskit, eller... Kanske är jag feg, men det bjuder jag på, och första vurpan har jag ännu kvar att uppleva... :P

Men... det jag känner just nu, vilken lyckad hojmodell jag har valt! Nog med pulver för att jag ska ha det kul, väldans allround, och uppenbarligen tämligen slitstark. :)

Var ute på en liten 15-mila i dag (kan ju vara den sista på ett tag, vid halkvarning får det nog vara i år). Helt fantastiskt skönt, så här på höstkanten! Dock får jag erkänna att över Uppsala-slätten gick det kanske inte alltför fort, där kändes vindarna rätt bökiga, man blir ju ett skapligt vindfång när man sitter så upprätt. Men med lugn fart så löste sig det också.

Ville bara säga det... Transan lär man nog behålla ett tag, en riktig toppenhoj för en äldre "återfallsförbrytare"!

Take Care!

/Stefan
Senast redigerad av Stefan den lör 25 okt 2008, 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Grattis, och hoppas du slipper lära känna nån vurpa!!!


Ett åktips:

Om du åker frestavägen från edsberg mot täby kyrkby, kör gamla vägen och när du kommit över motorvägen fortsätt rakt fram mot Skålhamra, den är riktigt rolig, dock ta det det lugnt om du inte kört där förut!!

/Marcus
Transalp -01
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Tack MarAtt

Kan väl säga att det är en av mina favoriter, kört den massor med bil och redan hunnit med ett gäng gånger med hojen :D Den ligger ju synnerligen bra till för mig:-)
Ett annat tips, från samma utgångspunkt (bron över nya leden), åk i rakt motsatt riktning. Även det en RIKTIGT kul liten slingerbult :twisted: Tyvärr bara alltför kort... :x

En annan som jag återkommer till ofta, är från Rosersberg mot Almungevägen, sedan tar jag av mot Kimsta. Åker över Almungevägen och fortsätter till Lindholmen och Vallentuna. Den är inte dum heller. Sedan tar man den du nämner tillbaka till Frestavägen och hem, så har man en liten go eftermiddagsslinga efter jobbet... :D

Kör säkert!

Mvh /Stefan
Skriv svar