Mera kedja...

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Mera kedja...

Inlägg av September »

Det sägs ju att ingen fråga är för dum...
OK, så här är det: varje gång jag justerat kedjan (Honda Innova, och nu XL600TA) händer samma sak.
Jag måttar med tumstocken, hittar rätt slack, justerar med justerskruvarna och ska sedan "bara" dra hjulaxeln och så är det klarrt.
Icke.
Kedjeh-e flyttar sig a l l t i d och blir mer spänd än jag tänkt mig.
Fem cm blir oftast 2 - 3 cm slack.
Det måste finnas ett enkelt sätt att få till det, så enkelt att ingen (?) orkat skriva om det.
Eller?

Jag har testat att dra axelmuttrarna exakt samtidigt, lika mycket. Jag har låst vänster mutter och bara dragit fast med höger mutter och tvärtom.
Resultatet kanske ni kan gissa.

Så snälla, förgyll min helg och giv mig råd: nytt drivpaket är på väg från Boden till Gotland och jag vill ju hellre använda tid att köra årets sista (?) tur än att svära och skruva.
Idefix
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 01:02
Answers: 0
Hoj: XL600VR + XL1000V7
Ort: Kristiansand (Norje)

Re: Mera kedja...

Inlägg av Idefix »

Justerer du på side støden eller på midt støden?
Tok meg flere år før jeg sluttet å justere på midtstøtten ...
Står jo i handboken på sidestøtten, juster med litt overmått, 4-5 cm, mål justeringskruen med skyvelære og pass på at platene er helt inne, stram litt på axeln og juster høyre side lik som venstre. Sjekk slakk igjen, 4 cm ? Stramme til Aksel muttern om ok, eller juster skruene fram litt, igjen se til at hjulet og platene ikke har slark og stram til boltmuttern.
You Meet the Nicest People on a Honda.

XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Mera kedja...

Inlägg av Fibern »

Ett möjligt tips mitt i oktober September. ( :) )
Du skriver höger respektive vänster axelmutter. Hojen har ju bara en axelmutter och den sitter på höger sida. Den ska du dra. Vänster sida bara för mothåll, alltså inte dra, bara hålla still. Tanken min är att om du drar axeln runt så kanske den då genom rullning i svingens hål därigenom drar sig åt något håll. Men då borde även justermuttrarna ha någon millimeters spel efteråt.
Jag har aldrig själv upplevt detta problem. Behöver dessutom aldrig hålla fast axelns bulttapp på vänster sida vid åtdragning.

ps. har alltid haft hojen uppallad på fästet för centralstöd, så där tror jag inte felet ligger.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Idefix
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 01:02
Answers: 0
Hoj: XL600VR + XL1000V7
Ort: Kristiansand (Norje)

Re: Mera kedja...

Inlägg av Idefix »

"stram litt på axeln og juster høyre side lik som venstre." Det der var nok min svorsk. Jeg bruker å ikke ha akselen helt løs, jeg mente å dra til på hver stramme skrue.

Jeg synes det er vanskeligere på midtstøtten dersom du bruker 4-5cm målet, da du ikke har vekt på dekket i det hele tatt. Når du da setter biken ned og setter deg på den så blir kjedet gjerne for stramt. På side støtten er det bare å følge manualen slavisk. Men det er nok opp til preferanse hvordan en vil gjøre det. ikke noe fel i forskjellige approacher.

På midt støtten kan en bare ta litt over mått så skal det nok bli bra, men så var det å huske hvor mye. Gjør en litt for stramt så må den opp på stødet igjen, derfor synes jeg sidostødet er enklest.
You Meet the Nicest People on a Honda.

XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Mera kedja...

Inlägg av September »

Tack för alla synpunkter och goda råd!
Jo, jag använder centralstöd .
Och jag hade ingen aning om att man bara behöver lossa höger axelmutter. Där kanske där lösningen finns.
Blir till att prova när drivpaketet landat.
Drar ni muttern med momentnyckel eller på känn..?
Inser också att jag måste skaffa handboken från Haynes på engelska. Den som följde med köpet är en tysk variant som jag inte är helt överens med...

/September
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Mera kedja...

Inlägg av Fibern »

Jag drar med momentnyckel. Biltemas billigare variant med "visare". Behöver inte vara exaktare än så. 90 Nm. (9Kgram)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar