En muuulen dag i Västmanland

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

En muuulen dag i Västmanland

Inlägg av Stefan »

Helt oplanerat bestämde jag mig för att ta en repa idag. Hade varken mål eller vägval klart, ville bara ut och köra. Dagen var totalt igenmulen, men inte en droppe regn, och det var hyggligt varmt och gött ändå, tror det toppade på en 16 grader. Hade 13 hemma när jag stack fram på förmiddagen.

Började i vanlig ordning med att sticka upp till Örsundsbro, den vägen är alltid en bra starter, och leder bort från trafik mot mer roliga vägar där man får vara mer för sig själv och leka.

Dock var det mer bilar och liv än vanligt, i morgon skall det bli Mickelsmässmarknad, och då håller man sig därifrån, det brukar bli en ruggig trafik dit. Det ska visst vara Sveriges, näst efter Kivik, största återkommande marknad. Så förberedelserna var väl i full gång. Men, det gick bra igenom ändå.

Fortsatte så till Fjärdhundra, och nu började en plan ta form i kolan. Några hundra meter på RV 70, och sedan vidare ner mot bron över Sagån på småvägar. Vidare till Tortuna, och vek av mot Tillberga. Ut på RV 56 i några hundra meter, och av mot Skultuna på en av mina favoritvägar. Vidare över till och igenom Ramnäs. Fortsatte Bergslagsvägen upp mot Wirsbo. Sa jag att det var muuuulet???

Bild

Men, nu börjar ju ändå höstfärgerna bli rätt fina...

Bild

Strax före Wirsbo samhälle, vek jag av in mot Ängelsberg. I vanliga fall brukar den vägen vara supermysig att köra med mycket fint att kika på. Men nu efter storbrasan så är den kanske inte fullt så charmig längre...

Bild

Well... stugan klarade sig, men... :?

Bild

Den här vägen har ju blivit någon sorts utflyktsmål :shock: Jag tog ju en sväng förbi här tidigare i höstas, och det är fortfarande många bilar, och de flesta kör supersakta. Sedan finns det ju alltid någon med lite mindre omdöme, en CRV som stod stilla, direkt efter ett rejält backkrön och med en kurva framför sig :conf: :ffs Turligt nog körde jag själv rätt långsamt där, men lite otippat var det ju :frust:

En rolig syn är det inte, och man lider med de drabbade...

Bild

Visst, de står upp, men rötterna är så skadade så det är bara att ta ner dem :?

Bild

Nåväl, fortsatte ut till LV 256. Började med en sväng upp till Norberg, för att kolla hur det såg ut där. Verkade som ett rätt mysigt ställe *thumb_up* Tog en lov genom centrum och sedan sydost ner mot Sala igen via Västerfärnebo och Salbohed. Jag tycker den vägen är rätt fin mellan varven.

Väl i Sala, väljer jag ofta att köra igenom sta'n i stället för förbifarten, den är ju så trälig så klockorna stannar :frust:

Tog ut mot Uppsala på RV 72, men vek nästan omedelbart av, för att ta en liten omväg över Varmsätra till Heby. Men, nu var det dags för "pissepaus"...

Bild

I Heby fick det bli att toppa upp tanken, och sedan en matrast på värdshuset. Det satt som en smäck *thumb_up*

Nu började det kännas som dags att vända hemåt så smått igen, så jag tog en bakväg ner till Morgongåva, och sedan vidare neråt Skattmansöådalen och Österunda. Det finns två vägar på ömse sidor om dalen, jag tycker den södra är den finaste, så den fick det bli. Vidare via Torstuna kyrka mot Örsundsbro igen. Nu var det ännu mer aktivitet där, så det blir nog full fart i morgon.

Hemma igen vid ½5, belåten med dagens tur *thumb_up* Just den rundan är något av en favorit, och går att variera en hel del del, så det är trakter jag lägger en hel del tid på.

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: En muuulen dag i Västmanland

Inlägg av Laffe »

Sweet! Nästa år tar vi den tillsammans


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En muuulen dag i Västmanland

Inlägg av Fibern »

Fint skildrat Stefan. Ser ju inte så värst trevligt ut i brandskogarna. Var ju liknande scenario norr om Boden 2008 efter den då största skogsbranden i Sveriges moderna historia. Men vilka enorma mängder ved-bränsle som står kvar. :shock: Rena energi-skogen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: En muuulen dag i Västmanland

Inlägg av rydde »

Fina bilder Stefan!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: En muuulen dag i Västmanland

Inlägg av Ralf-FIN »

Fina höstfärger i kontrast till de mera tråkiga brända färgerna.

:clap :clap
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: En muuulen dag i Västmanland

Inlägg av Freddy »

@ Stefan

Bilden av den lille røda stugan gikk rett i mitt hjerte. En slik kunne normanden tenkt seg å eia der borte i Sverige. Et sted jeg kan trekke meg tilbake, når jeg har semester eller blir pensjonist. Vakkert !!!!
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar