Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av Richaud »

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 81&alt=web" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som provat nåt sånt här??
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av Fibern »

Tysta drev? Vafa..., hunden ska väl skälla??? :?

Förlåt off-topic (sorry, kunde inte motstå)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av Richaud »

Hehe....
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av Jimmy.s »

ja på sätt o vis, original så ser ju dreven ut så med gummibeläggning på bägge sidor, lite tystare är det nog allt.
Sen om detta fungerar med enbart en ring i långa loppet är väl frågan..
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av Vagabond »

Har aldrig hört något från ett drev utan sånt där och kan kanske tycka att om drevet väsnas så att man hör det när man kör så är det nog något som är fel..... :conf:
Och då är det kanske lika bra att man hör det så att man vet... :?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av ROLLE »

"""""TYSTA DREV"" (vulkade på båda sidor)
det sitter som ORGINAL på Varadero + andra Honda
skall motverka resonansljud,,,,((Typ ett vandrande ljud som kan uppstå när kedjan börjar bli sliten)

Rolle
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av Vagabond »

Precis det jag menade. Om kedjan börjar bli sliten ska den bytas. Inte tystas.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av maua »

Jag har tidigare bytt hela paketet samtidigt men inför en Långtripp i somras bytte jag bara framdrevet eftersom kuggarna var slitna och Dalarna var väldigt "öppna" köpte då ett billigt drev och det lät betydligt mer än orginal. Nu har det tystnat lite men det är väl för att det slitit in sig. Tycker priserna är helt ok på orginalpaketet och med tanke på hur sällan man byter så kommer jag köpa orginal till våren!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av hogge »

Funkar alltid bra med Honda Original. *thumb_up* Lite dyrare (ibland) men man slipper oljud och annat klydd man läser om här på forumet. Sätter själv aldrig dit något annat.
Hogge :silver:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av V Saarela »

Drivpaketen är ju inte direkt "Hondaprylar". Dreven köps väl in av någon välkänd drevleverantör där dom lägger in en ljuddämparmatta. Gissar att det är JT är en av leverantörerna till japshojarna? Kedjorna vet jag inte idag på Honda, men varje japansk mc-märke har ju sin leverantör. Minns inte Honda, men har för mig att det är DID?(det går ju att läsa av på kedjan)

Lägger man på ett nytt drev(oavsett billigt eller dyrt) på en begad kedja så kan det ta ett tag tills den "slitit" in sig i den gamla kedjan, vice versa då med ny kedja. Kvaliten på dreven tycker jag är mer viktig än själva kedjan. Dåligt(billigt) drev förstör en bra kedja ganska snabbt. Det där med ljuddämparmattan på drevet har jag aldrig tänkt ens på att lyssna/hört nån större skillnad. Förmodligen så är det skillnad om man kör och lutar sig neråt, men det gör man ju inte vanligtvis. Dock, om jag skulle vilja ha en sådan så skulle jag nog gå på nåt välkänt märke....en från Honda då.

Nog är det väl en stor prisskillnad på Hondas drivpaket? Vad kostar ett sånt idag? Kikar jag på deras hemsida så ser jag bara att bara fram- och bakdrev kostar mer än ett komplett drivpaket?.....och då ska man ju ha i åtanke att kedjan brukar vara den dyra delen i drivpaketet.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av hogge »

Ett original drivpaket kostar ca 2000:- . Originalkedjan är sk endless utan kedjelås.
Hogge
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av V Saarela »

Dom har ju gått ner i pris hogge. Dock så är det ju ändå nästan det dubbla. Jag var ju i mc-branchen i nästan tio år, även då Honda. Kanske det är lite tvärtom söderut men....inte en endaste orginaldrivpaket såldes under min tid.

Jag gjorde ju en rulle(tror den finns här också?) där det tog 6 minuter att ta lös en sk "endless" kedja på min Varadero. Det gäller ju bara modellen 07 och nyare. På den äldre måste man ju riva även pakethållare samt plastbakdelen för att komma åt bultarna för ljudämparen.

Varaderon är ju en av dom få som man kan byta en endless kedja på utan att ta lös svingen. Vill man ha en endless kedja så är det ju egentligen ganska enkelt knacka dit ett nitlås om man lägger kedjan på backen(behöver inte ha hjälp för mothåll).....och andra sidan så kan man ju köpa en komplett bra x-ringskedja och ett kedjeverktyg billigare än ett orginalpaket. Kedjeverktyget har man ju sen för resten av sitt liv och.....som nån sa....plötsligt fick jag lite nya vänner?!? :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av V Saarela »

@skye Typ drygt tio år sedan jag plockade i den äldre modellens ljudämpare. Kan vara att jag minns att var tvungen när det gällde orginaldämparen. Hursomhelst....bara att pilla dit ett verktyg och se om det funkar.
Oavsett....så finns det ju ingen anledning med endless(pengamässigt i längden då) Det är ju en massa grejjor du slipper riva om man nitar
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Nån som har erfarenhet av tysta drev?

Inlägg av V Saarela »

Ja, om kedjan är plats men.....ska man göra kedjan endless innan montering så räcker det ju med typ minimikro kulhammare att knacka med eller bara en vanlig hammare att knacka, med kedjan mot golvet, med nåt som man bara stukar niten(läs nita) lite med.

Ville bara poängtera att(om man inte ville ha en endelss)....så man kan med mellanpengen köpa kedja och nitare(som man sen har användning i framtiden frö) för samma pengar som.....
Skriv svar