Klonk i lådan

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Klonk i lådan

Inlägg av September »

Undrar just om detta är normalt eller måste fixas:

Vid växling hörs ett metalliskt (?) ganska hårt ljud från lådan.
Inga problem med att få i växlarna eller att växel hoppar ur. Funderar på om kopplingen kan behöva justeras. När jag köpte den i somras hade förre ägaren nyss bytt olja och filter, jag tror t o m att han använde Hondas produkter. Tyvärr finns ingen servicehistorik på maskinen som rullar ca 5 100 mil. Det är en i övrigt, problemfri TA 1997:a.

Någon som kan leda mina sonderingar vidare - eller är det bara att köra på och acceptera att det hörs när man växlar på en transing av nämnda årsmodell och antal rullade mil..?

/Robert G
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klonk i lådan

Inlägg av Fibern »

Är det lika på alla växlar?
Vanligt att det klonkar till då ettan läggs i från stillastående.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Klonk i lådan

Inlägg av Stefan »

Annars är det ju lätt att kolla och justera kopplingsvajern. Du ska ha ett litet spel, typ 3-4 mm. frigång i handtaget innan du känner att det börjar ta emot lite i handtaget.

Om du upplever att hojen vill "dra" en aning med kopplingen helt indragen, så behöver vajern definitivt spännas upp! Men, som sagt, 3-4 mm. på handtaget innan du känner att du börjar spänna fjädrarna *thumb_up*

Annars är det som Fibern säger, lite klonk kan det alltid finnas, det beror ju på hur känslig man är och hur man hanterar gasen i växlingen. Min -11 kan "klonka" rätt skapligt när jag trampar i ettan i stillastående :) Men, en transalp kan normalt växlas upp helt utan koppling om man bara parerar varv och belastning lite snyggt, så jag skulle inte oroa mig för mycket, utan se till att spelet i handtaget ligger rätt och sedan köra på. (Jag t.o.m. lyckats växla ned utan koppling när jag varit trött, utan större protester från lådan :P ) Det är rätt skottsäkra lådor, så länge rätt oljemängd finns i dem *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Klonk i lådan

Inlägg av Jan-Olov »

Detta tror jag finns på en annan tråd. Sätt tryck på växelspaken dra sedan in kopplingen och växeln hoppar in så fint. Jag antar att du gör som jag gjorde tidigare in med kopplingen sedan växla med oljud som följd. Testa.
jan-Olov
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Klonk i lådan

Inlägg av September »

Tack för alla synpunkter o tips! Om tre månader ska jag prova...
.
Skriv svar