R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

En liten reseskildring av Rogers och min utflykt i somras (2014) till XL-träffen på Kapellskär och den efterföljande rundturen ner runt Vättern och Vänern och hem norrut igen. Varierande kvalite på bilderna men man tar ju sällan bilderna i de bästa ögonblicken.


7.8.2014
http://goo.gl/maps/QZEvP
Färdplanen och förberedelserna var fixade i god tid, hojen var kollad och färdigpackad dagen före så det var bara att stiga upp, klä på sig och dra iväg till hamnen i Vasa som ligger 15 min från där jag bor.
start.jpg
"Ralpen" packad och klar för avfärd.

Väl ombord och parkerad så träffade jag på Roger som kommit ombord en stund före mig. Varmt och soligt på den fyra timmar långa resan över Kvarken så vi hann både ta en god långlunch och vila på maten ute i solen. Iland i Holmsund och sen styrde vi söderut, efter att ha kört i 10 min blev det att stanna o lätta på klädseln lite då temperaturen närmade sig 30 grader. Första pausen tog vi i Ullånger där det kändes riktigt skönt att svalka sig en stund med nåt kallt att dricka och att sitta utan jacka en stund. En riktigt fin dag att kryssa ner längsefter Höga Kusten med de fina utsikter som det bjuds på. Dagens slutmål var Strömsbruk där vi övernattade på B&B. Gott betyg ger vi åt Kustleden Vandrarhem där det var frächt och bekvämt. Kvällen avslutades med att gå ”hem” i hällregn efter att ha avnjutit en pizza och ett par kalla på den lokala pizzerian.


8.8.2014
http://goo.gl/maps/UQ2lX
Vi vaknade till strålande sol och efter att ha avnjutit en riktigt rejäl hotellfrukost så bar det iväg söderut igen. Vi stannade och tankade i Hudiksvall samt fixade varsin bunt med lokal valuta från en bankomat i centrum. Sen var det full fart ända ner till Gävle och första korta pausen tog vi strax utanför Älvkarleby där vi sträckte på benen i fem minuter.
älvkarleby.jpg
Pisspaus och bensträckare strax söder om Älvkarleby.

Sen vidare till Tuna utanför Alunda där vi hälsade på en kompis som dessutom bjöd på grillat till lunch. Mätta och belåtna äntrade vi hojarna och styrde nu mot Kapellskär. Dit var det trevligt att anlända då bekanta ansikten mötte en, så efter att ha installerat oss i vår stuga så fortsatte kvällen med grillning och allmän glad samvaro i goda XL-vänners sällskap.
camp_xl.jpg
Camp XL börjar ta form vartefter alla anländer. Nu kan det bara bli bättre *thumb_up*
fredag_runt_bordet.jpg
Samling runt bordet där diskussionerna börjar ta fart och Fibern förbannar getingarna :lol:
grilla1.JPG
Fibern på grillhumör.
grilla2.JPG
Snurrepus, Stefan & Roger. Här är det slutliga bildbeviset på vart vår finska senap tog vägen :mrgreen: :mrgreen:
stefan_fibern.jpg
Stefan berättar för Fibern om våndorna kring att arrangera en XL-träff (tror jag) :wink: :hug:


9.8.2014
Vaknade efter att ha sovit gott och kunde efter att ha ätit den medtagna frukosten konstatera att allihopa mådde fint och var lika glada ännu. Roger och jag som hade över 700 km bakom oss och en hel veckas körande framför oss beslöt att skippa förmiddagens utflykt, lika bra gick det då det fanns andra glada gossar som gjort samma beslut, så vi hade gott sällskap och trevliga diskussioner.
lördag_runt_bordet.jpg
Fiber med Stefan & Skye som båda redan tagit på sig vitskjortorna :mrgreen: :mrgreen:

Nyduschade och med finkläderna på så styrde vi sen på eftermiddagen stegen mot Viking Lines terminal för att åka på kryssning, då vi kom ombord så ordnade en hjälpsam dam så att vi alla kunde sitta vid samma bord. Buffemiddagen smakade mycket gott och den sköljdes ner med goda drycker, en perfekt middag med goda vänner där skratten avlöste varandra hela tiden.
kryss_middag_fiber_tony.jpg
Fibern & Tony på kryssmiddag.
kryss_middag_lasse_nisse.jpg
Lasse & Nisse
kryss_middag_pne_fred.jpg
Pne & Freddy

Sen var det dags att gå upp på däck och då vädret var så fint så kunde vi sitta hela den restrerande resan där och umgås. Som bilderna här och i tidigare inlägg från träffen visar så kan man bara säga att visst f’n hade vi kul.
kryss_däck1.jpg
Gänget samlade runt bordet på akterdäck *drinking_cheers*
kryss_däck2.jpg
Alla var törstiga i värmen och somliga var ännu törstigare :mrgreen: *beer_buddies*
kryss_däck3.jpg
Undertecknad, Roger & Pne :clap *beer_buddies*
kryss_däck4.jpg
Den glada samvaron fortsatte hela kvällen på akterdäck *drinking_cheers*
kryss_titanic.jpg
Vi får väl vara glada att kryssningen inte tog slut som i filmen :shock: :mrgreen:

Efter att ha kommit iland igen så avslutades kvällen runt bordet och skratten fortsatte en god bit in på natten innan det blev läggdags.


10.8.2014
http://goo.gl/maps/yTJWH
Igen vaknade vi till vackert väder och efter att ha ätit frukost och sagt adjö till våra XL-vänner så var det dags att åka vidare. På dagens första etapp så hade vi sällskap av Stefan som lotsade oss via småvägar hela vägen till Övergrans kyrka där vi tog en liten paus och betraktade länsman som stod på andra sidan vägen och tog hand om de som körde för fort. Sen sa vi adjö och på återseende till Stefan och fortsatte mot Enköping där vi skulle hälsa på en bekant. Där bjöds vi igen på lunch, så mätta och belåtna fortsatte vi mot Eskilstuna. Där tankade vi innan det bar iväg söderut igen och här lyckades vi hitta fina småvägar hela vägen ner till Motala så det blev en riktigt kul eftermiddag att köra.
Nya vägar var byggda i Motala så vi yrade runt en bra stund innan vi hittade vår camping och kunde installera oss i vår stuga. Kvällen avslutades med en promenad ner till Varamobadet och middagen blev en pizza och en kall. Gott att sitta och stilla begrunda solnedgången över Vättern med en kall innan det var dags att vandra upp till stugan och sova.


11.8.2014
http://goo.gl/maps/UDAKd"
Vaknade halv 9 till regn och hård vind, så efterssom vi bara hade inplanerat en dagsrutt på 320 km så bestämde vi oss att slappa och vänta ut regnet då satellitbilden på prognosen visade att regnet skulle upphöra ca. kl. 11.
frukost_motala.jpg
Hojfrukost i Motala, korven fick avnjutas med Hellfire-sås då senapen var slut (se tidigare bild) :mrgreen: :mrgreen:
roger_läser_motala.jpg
Då jag satt och svor över den starka såsen tyckte Roger det var lämpligt att läsa ett stycke ur boken... *face*

Och mycket riktigt så klockan 10.40 upphörde regnet och 10 minuter senare så lyste solen. Vi for iväg och yrade runt en stund igen då GPSen inte stämde, men efter en stund så var vi på rätt väg söderut. Hård vind så det var stundom hårda lutningar på hojarna då vi drog fram över de öppna fälten söder om Vadstena.
huskvarna.JPG
Vi närmar oss Huskvarna :rock-on

Snabbt gick det ner till Jönköping men där visade det sig att mitt blinkrelä hade gett upp. Vi stannade och åt lunch i Mullsjö och efter det kollade vi en lokal bilelektronikfirma efter ett nytt relä utan resultat. Så vidare mot Falköping, en bit utanför stan kom en älgko springande över en åker och upp på vägen ca. 50 m framför mig, jag såg den i god tid o hann bromsa men den stod där på vägen en god stund och tittade på oss innan den sprang iväg.
mot_falköping.JPG
Mörka moln med regn före Falköping men vi lyckades undvika skurarna *thumb_up*

Väl framme i Falköping besökte vi tre ställen där ett relä borde funnits men blev till sist visade till den lokala skroten och vips så hade jag ett fungerande relä i handen som snabbt installerades. Sen iväg mot Trollhättan och till sist upp till Skållerud där vi skulle övernatta.
skallerud.JPG
Då man ser en sån här skylt i Google Street View utanför stället man planerar att bo på så är det bara att slå till och boka *virrig*

Middag intogs i grannbyn och väl ”hemkomna” så somnade vi gott efter att ha filosoferat en stund.


12.8.2014
http://goo.gl/maps/usZWw
Väckning kl 8, morrondusch och så en riktigt prima hotellfrukost i lugn och ro. Sen packa och iväg norrut. GPSen bestämde sig för att vara lite äventyrlig denhär dagen så det blev bara småvägar och en hel del grusvägar mellan Säffle och Torsby. Sånt klagar man inte över utan vi hade kul och körde vidare, men det blev ett par stopp för att kolla var vi var och vart vi var på väg. Fint väder på förmiddagen men efter att ha ätit lunch i Torsby så började mörka moln att torna upp sig. Vi hann inte köra långt efter lunchen innan det började regna och sen regnade det mer eller mindre hela vägen till Mora.
mot_mora.JPG
Vått och grått mellan Torsby och Mora :evil:

Där tog vi en paus i centrum och införskaffade en flaska druvsaft i den lokala läskbutiken. Sen vidare iväg mot Falun och regnandet höll upp hela vägen förutom de sista 10 kilometrarna, då kom det en rejäl åskskur som dränkte oss totalt och gjorde oss genomblöta. Så det var en positiv överraskning då vi anlände till vårt B&B då vi fick använda husets pannrum att torka kläderna i. Här fanns det också bastu så efter en sväng in till stan på lite mat så var det gott att gå i bastu och koppla av med en kall. Fin liten utsikt över Varpan på kvällen då vi filosoferade och delade på druvsaften.
falun_utsikt.jpg
Fint väder på kvällen och en liten utsikt över Varpan.


13.8.2014
http://goo.gl/maps/0orzH
Väckning kl 8 och prima frukost ännu en gång, sen packa hojarna och tacka det trevliga värdparet innan vi drog iväg. Vackert väder och fina vägar, vi tankade i Alfta och sen via en trevlig och kurvig väg upp till Delsbo.
kalv.JPG
Man passerar orter med roliga namn ibland, här kör vi igenom Kalv strax söder om Delsbo :D
mot_delsbo.JPG
Mörka hotande moln på väg mot Delsbo men inget regn :clap

I Delsbo stannade vi och besökte det lokala konditoriet och drack kaffe och åt en sillmacka. Här kan nämnas att det var första gången i mitt liv som jag gått på en toa som har haft en 30 cm tjock ståldörr.
Sen iväg norrut igen och efter ett par tankstopp så stannade vi till vid Höga kusten bron och hotellet och avnjöt utsikten en stund.
höga_kusten_bro_utsikt.jpg
Sen så for vi in till Kramfors för att köpa lite kvällstillbehör, här intogs också resans första korv med mos. Sen iväg till vår camping som då låg en bit norr om bron där vi installerade oss i vår stuga.
storsjö_camp1.JPG
Installation i stugan för sista natten...

På kvällen var vi en sväng till en restaurang som låg 10 min norrut från campingen. Mätta och nöjda kunde vi då avsluta kvällen i stugan med att reflektera över resan då det ju nu var dags för sista natten.
storsjö_camp.JPG
Filosofering och reseutvärdering sista kvällen på tur *drinking_cheers* :mrgreen:


14.8.2014
http://goo.gl/maps/iROIT
Vaknade än en gång till vackert väder, men nu hade värmeböljan gått över och det kändest svalare i luften, ganska skönt efter att ha svettats sig igenom hela landet i en veckas tid. Frukost blev det i Ullånger och sen så drog vi non-stop hela vägen upp till Holmsund.
skule.JPG
På vägen norrut passerades Docksta och Skuleberget.

I Holmsund hittade vi en lokal restaurang som bjöd på Palt med smör så vi blev välladdade med kalorier inför hemresan över Kvarken. Efter att ha besökt en bekant som bjöd oss på kaffe så var det dags för oss att köra iväg till hamnen och parkera oss ombord. Där träffade jag en hel hop med bekanta damer så resan kändes som att den gick alldeles för fort. Vi körde iland i Vasa kl 23 och efter att ha sagt adjö åt polarn Roger så körde jag hemåt. Väl hemma var det gott att parkera sig i soffan, starta datorn och läsa XL-vännernas inlägg på forumet samt skratta åt bilderna som nu fanns uppladdade, sucka litet och förbanna att det ska vara så långt innan nästa gång.

Till sist får vi tacka för det fina träff-arrangemanget, det fina sällskapet och avsluta med en förhoppning om att vi får återse alla på XL 2015 i Storforsen :clap
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Laffe »

Vilken härlig reseskildring, och tillika en härlig resa ni verkar ha gjort Xl-träffen var utan tvekan sommarens höjdpunkt, och det finns inget som talar mot att det blir det den kommande sommaren oxå Jag längtar galet mycket efter den morron när man grenslar bågen och påbörjar resan mot Storforsen


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Jokern »

Bra där, Mr Bond
Nu är man allt mer sugen att starta upp säsongen


Skickat från min ajfone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Fibern »

Trevlig skildring Ralf och Roger. Inte mycket att klaga på bilderna heller.

Den sommaren jag var ner och samkörde med Stefan, Skogsnisse och Jerka, så stannade jag också på det fina caféet i Delsbo. Satt där och väntade att "Delsbostintan" i kort-kort skulle dyka upp. Men då hon uteblev så drog jag vidare mot Ljusdal och sen neråt Sandviken. Fina vägar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av hogge »

Fin reseskildring med fina bilder. *thumb_up*
Hogge
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Peter »

Härlig berättelse Vilka minnen! Nu längtar man på att starta upp hojen igen

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

Jag tackar o bugar för de vänliga orden *thumb_up*
Det är ju i och för sig lätt att skriva då det bara är positiva saker det handlar om :D

Som jag skrivit tidigare nån gång: I rätt sällskap så kan det ju inte bli fel, det gäller framförallt XL-träffarna men nog blir ju en utflykt trevligare om man har bra sällskap också *drinking_cheers*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av ppgtony »

Det var en bra reseskildring man blir ju inte mindre sugen på träff nu
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Stefan »

Stiligt Ralf :clap :clap :clap *thumb_up*

Riktigt trevligt att läsa och se bilderna *thumb_up*

Enda nersidan är väl att man inser att det är alldeles förr långt till nästa gång *face*

Men, ses gör vi igen, och lika trevligt lär vi få det i alla dessa goda vänners lag *drinking_cheers* *beer_buddies* *virrig*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av mel »

Så blev man ÄNNU mer åksugen. Tack Ralf.....
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

@mel
Den bjuder jag på :D

Men det är nog som ni alla skriver... man skulle gärna se att säsongen snart skulle gå igång *yes*

Och att sitta o skriva såna där berättelser här mitt i vintern ger absolut lite blandade känslor... men lite hjälper det att ägna sig åt reseplaning inför kommande säsong *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av twowheeltours »

Tack för din skildring av när livet är som bäst! Öl, pizza B&B och åka båge tills man kroknar. Vackert! Hälsningar från svensken i Karelen. Margareta hälsar också.

PS Om några månader börjar livet igen. Och i slutet av maj drar vi söderut.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Stefan »

Ralf å Roger har en mack ihop *visslar* *visslar*

Sorry, det bara kom för mig *drinking_cheers*

Allt gôtt, pojkar, vi ses *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av mel »

Det som inspirerar mest är just den här typen av reseskildringar. Vanliga åk som vem som helst faktiskt kan genomföra. Mötet med människor, kompisskapet och en (läs: flera) öl....
Även om det är häftigt att läsa om skulle inte min kropp och ekonomi tillåta en en Sibirien/Mongoliet tur.....
Forumkompisar: skriv!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

@mel

Jag håller med dig här, det behöver inte nödvändigtvis vara globetrotterbloggar eller liknande för att det ska vara intressant. Jag läser gärna om såna utflykter som man kan göra själv på kortare tid och utan större besvär. Alltid nåt intressant och framför allt kanske tips om vart man kan åka själv. Även kortare berättelser med bilder som de som Stefan brukar lägga upp tycker jag är intressanta och kul att läsa.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Stefan »

@Ralf, tackar för den kommentaren, sådant gör det ju ännu roligare att försöka knåpa ihop något *thumb_up* *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: R&Rs XL-träff och Sverigerundtur 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

Joodå Stefan... för all del :D
Keep 'em coming *thumb_up* *drinking_cheers*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar