Justera ventilspel

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Rickard
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 17:28
Answers: 0
Ort: Varadero -99

Justera ventilspel

Inlägg av Rickard »

Hej, någon här som har erfarenhet av att justera ventilerna? Jag har via en tyskspråkig verkstadshandbok kommit en bit på väg, men skoltyskan är begränsad och jag fastnar på hur man skall hantera kamkedjesträckaren. Någon som vet?
Hlsn Rickard
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Om du är bättre på engelska, så föreslår jag att du går in på hemsidan http://www.carlsalter.com och laddar ner en komplett service manual i PDF-format till Varaderon där.
Rickard
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 17:28
Answers: 0
Ort: Varadero -99

Inlägg av Rickard »

cumber skrev:Om du är bättre på engelska, så föreslår jag att du går in på hemsidan http://www.carlsalter.com och laddar ner en komplett service manual i PDF-format till Varaderon där.
Tack, där skingrades den språkliga dimman, med bättre bilder på köpet! En annan fundering som dykt upp gäller föreskrivet ventilspel 0,16/0,31 mm insug/avgas. Med shims i intervall om 0,025mm blir ju i praktiken tillåtet spel 0,1475-0,1725 resp 0,2975-0,3225 mm. Men ett vanligt bladmått ger ju inte möjlighet att mäta med den noggrannheten. Någon som vet hur proffsen gör?
Hlsn Rickard
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Så noga är det inte , inget händer på även om insuget kryper ned till 0,10 eller avgaset till 0,20 bara man tar hand om det innan det blir värre.

Av fabriken rekomenderade miniummått med marginal är ju 0,13-0,19 på insug och 0,28-0.34 på utbås.

På min nuvarande så tog det 6400 mil innan det blev nödvändigt att börja att fundera på att shimsa om. vid tigigare kontroller har jag legat inom siffrona.
Jag ligger i snitt på 0.28 på nästan alla avgas och 0.13 på nästan alla insug.

Två större avikelser finns , en insug på 0.10 samt en avgas på 0.21.

Så bara du håller dig inom någorlunda nära toleranserna behöver du inte bry dig.
Skriv svar