Tjutande ljud vid start

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
beffla
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero Iggesund

Tjutande ljud vid start

Inlägg av beffla »

Hej alla glada hojåkare.
Jag har ett problem med min Varadero -99. När jag ska starta den, uppstår det ett "tjutande" ljud. Jag tror det kommer från startmotorn, men är inte säker. Jag har talat med en hondaverkstad, och la fram en teori om att det var startkopplingen i motorn som kuggar över. Men enligt honom så hadde han aldrig ens hört talas om att en sån kunde gå sönder.
Jag har rivit bort startmotorn och kollat drevet som sitter inannför. Det såg helt och fint ut.
Nu undrar jag: Kan det vara glapp i ett lager i startmotorn som gör att det blir kortis i den? :(
Alla lampor på panelen blir svag när det händer, fast jag har ett nytt batteri. :?
Håller jag in startknappen en stund, kan det hända att motorn börjar snurra och hoppa igång.
Fenomenet visar sig mer sällan när hojen är varm.

Jag är tacksam för alla tips ! :D :D
Magnus
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har varit med om att en startmotor på en bil där lagerbanorna var snedslitna. Stannade startmotorn i ett visst läge så sögs rotorn fast med enorm strömförbrukning som följd. Efter lagerbyte funkade den igen, alla lampor slocknade vid startförsök så jag började med att byta batteriet vilket inte hjälpte. Jag tror att du är på rätt väg, har du loss motorn känn om det glappar kolla runt om så att det ine är snett.
jan-Olov
beffla
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero Iggesund

Inlägg av beffla »

Hejsan. Jag skrev tidigare ett inlägg ang. ett tjutande ljud vid start.
Nu har jag lämnat hojen till en verkstad, och dom har hittat felet.
Tydligen är det ett kugghjul i startkopplingen som är snedslitet. Killen snacka om att det blivit ovalt.
På frågan som man alltid ställer, hur mycket kostar det, fick jag svaret 6900Kr!!!!
Jag trodde han skoja, men nej. Med arbete skulle det sluta på ca 10 000 :-
Fan i mej inte klokt. När jag frågade om ett kugghjul verkligen kunde kosta så mycket, svarade han "att man brukar byta allt runt om också".
Med tanke på den summan känns det som om han skulle byta halva motorn!
Min fråga nu är: måste jag verkligen byta allt?
Jag kollade på zsf-motorrad.de och den dyraste delen av kopplingen (28110MBB000 GEAR COMP., STARTING DRIVEN (75T) kostade där 243Eur. I sverige kostar den ca 3400Kr.
Vågar jag köpa grejor där? Någon som har handlat där tidigare?
Tycker det är hutlöst av Honda att ta så höga priser.

Är det någon som har erfarenhet av detta problem är jag sugen på all hjälp jag kan få.
Har planerat en resa till Norge 5/7, men det blir nog inte av om jag måste ut med 10 000Kr nu.

MVH Beffla 070-6618291

*****************************************

Hej hej. Jag har fortfarande problem med startkopplingen på min hoj.
I veckan bytte jag både själva startkopplingen och startmotor, men felet finns kvar.
Nu undrar jag om det är någon som vet om drevet mellan startmotorn och startkopplingen är konstruerat så att det kan börja slira där,mellan kugghjulen, eller om det är gjort i ett stycke?
Det finns inga bilder på nätet, bara sprängskisser.

Hoppas på svar
Beffla
beffla
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 18:39
Answers: 0
Ort: Varadero Iggesund

Nu fungerar det!!!!!!!

Inlägg av beffla »

:D
Tro det eller ej, men nu fungerar hojen!!!!! :P :D
Felet var att mellandrevet, som är gjort av två delar som pressats ihop, börjat slira. När det väl har hänt går det fort utför med toleranserna.
Min verkstad(som ligger i Jäsrvsö) ville ha 10400:- för att byta ut hela drevet och startkopplingen. Det skulle förståss fungerat efter det, men det känns inte roligt att lägga ut den summan. :x

Nu fixade jag allt gratis på jobbet!!!!
Jag pressade ihop delarna, som dom ska sitta, och borrade ett 3mm hål mitt i skarven mellan delarna. I hålet knackade jag i ett 3,3mm spännstift som jag kapat i rätt längd. När jag sen satte tillbaka brickan och låsringen syns ingenting och stiftet kan inte krypa ut. Och det kostade inte en krona!!! :P
Nu snurrar det på som det ska när jag trycker på startknappen.
Nu blir det en resa till Norge.

MVH Beffla :lol:
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Nu har du all rätt att vara KÄRIG, det skulle jag i alla fall vara. 8)
jan-Olov
André
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 29 nov 2008, 18:14
Answers: 0

Inlägg av André »

LYSANDE!! Kul jag drar till norge den 4 juli ska vara där en vecka :)
kör xvs650-97 xl1000v-99
Skriv svar