Saarela i Norr

Länkar till bra handlare ute i världen och med rekommendationer
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Ja, vad är det som händer i shopen?

Beställningar är väl inte sådär att man skulle kunna leva på det, men kul är att(förutom lokal försäljning) så har dom flesta beställningar kommit på ett eller annat sätt förmodligen relaterat till detta forum. ibland så tror jag att det är folk som inte skriver här värst mycket/inte alls, utan är mer betraktare. Bl a sänkningssatser till Varadero har det gått åt några stycken.

Jag har också fått lite bra draghjälp av Henning(grundaren till dom flesta Hondaforum inkl detta) genom hans nya företag braaap.se. Ni läserväl där? http://www.braaap.se/
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

@skye På tal om Icon: hur är körkläderna i storlekarna?(dvs, om dom är små, stora eller normala)

Sett at du kör med en Patrol Raiden jacka. Får man fråga vad du gav för den?
Bra jacka?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Ja, det var ju en utförlig beskrivning.....tack :)

Det verkar ju vara åtminstone rejäla grejjor och lite genomtänkta också.
Kikat ett tag på kläder och bl a så har Icon dykt upp. Då kanske man inte skulle vara helt fel ute(med tanke på att du pröjsade 5200:- från USA) om man kunde lägga tex ett sånt kit för under 6000:- (jacka ca 3300-3400:- och byxa 2500-2600:-)

Det som är lite jobbigt med ett "okänt märke" här uppe är att det finns väl ingenstans där man kan prova storlekar.
Börjar ju bli dags för ett nytt ställ för mig också, så kanske man passar på......
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Saarela i Norr

Inlägg av Masterjojo »

Och idag har även jag lagt in en beställning hos vår vän i Norr
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Många som tycker deras Varaderos är för höga i alla fall......
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Saarela i Norr

Inlägg av Jokern »

@V Saarela
En varadero kan väl aldrig bli för hög. BildBild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Jag är ju bara 1,74 i strumplästerna och med full packning har man ju mer än en gång funderat på en sänkning. Men, då tappar man ju hela tanken med varför jag kör stor offroad, dvs man sitter högt och man ser mer.
Nu har ju synen på Varadero förändrats dom senaste åren, från en hög komfortabel offroadhoj till en komfortabel långtouringhoj. Man kränger på "vanliga landsvägsdäck" och så andvänder man också hojen efter det(jag är väl då den sista wannabeen då) Att sen dom som sänker hojen berättar att hojen dessutom blir bättre som körhoj gör ju inte saken sämre.
Nåja, det finns ju också höjningssatser till Varadero, ingen har efterfrågat dom. Hur man sen kompenserar framgaffeln(finns inget att ta på) vet jag inte, men lär ju med en höjningssats enbart bak bli mer en kvickstyrd "ostabil" banracer?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Jo ang Icon....

Eftersom min utrustning är annars slut också så tänkte jag kitta mig med Icon från topp till tå(ja....osså kränga dom också)
Eftersom jag är en liten firma och folk måste ju givetvis få byta om fel storlek så tar jag nu hem min utrustning allt eftersom o testar storlek.
Vad har jag hittils märkt? jo att....
- skorna är 1 till 1,5 storlekar mindre
- handskarna verkar stämma bra. mäter man med skjutmått enlig som man ska göra så stämmer det
- jackans storlek verkar normal som också skye nämnde
- nu är jag på resande fot i södra Sverige, men en Varianthjälm kom tydligen idag. Det snitisga(frugan ringde) var att det följde med både klart och tonat visir. Ska bli spännande o se och prova den :)


Det jag nu är fundersam på är....Eftersom Patrol Jackan kommer till europa först(har med att jag ska slippa tull och momspålägg osv) så får jag den utan ryggskydd(ej godkänd här). Fråga: är det nån som sett/klämt på jackan i nån butik i Sverige...om ja, fanns det ryggskydd i dom?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Jo sant. Ett ryggskydd fast mot kroppen är ju "tio gånger" bättre än ett löst i jackan. men och andra sidan så är ju ett löst skydd i jackan "tio gånger" bättre än utan skydd.
En del trivs ju inte med att kränga på ett skydd och den känna lite konstig(förmodligen en vanesak)....jag tillhör tyvärr den kategorin :(

Tolkar jag av ditt svar att du sett jackorna i en svensk butik och det sitter då ett ryggskydd i dom?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Jo det är tydligen CE stämpeln som saknas framför back.
Klart man ska alltid berätta att ett ryggskydd mot kroppens ska man ha, men man måste få välja att göra det själv, inte tvingas till det pga saknad av den i jackan tycker jag :(

Jag var lite nyfiken på om dom svenska handlarna har ryggskydd i sina. Priserna på jackorna varierar riktigt rejält verkar det som. Jag var igår förbi hos några handlare i södra Sverige som enligt deras sidor hade Icon, men jag såg inte ett endaste plagg med detta märke på....
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Passerade ju Trollhättan i fredags och tänkte inte på att dom ligger där :(
Är det en butik, eller....?
Kikar man på deras sida så har dom ju ryggskyddet med på bild och det finns ingen not om att den inte finns med. Känns ju inte riktigt rätt?(med tanke på att den inte är CE-godkänd)

Nåja, jag har ställt frågan om det går att trycka in nåt "skräp" som är CE-godkänt, mest för att kunna ha ett vettigt pris på dom och att dom är kompletta(typ 3500:- för den med "klibbor")
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Jag har tagit hem ett kit med Prox ventilshims om nu nån skulle få för sig att justera ventilerna. I Hondas program så har väl Varadero(.....och givetvis då motorbroder VTR) lite egna ventilstorlekar.(9,48mm)

Shimsen kostar endast 25:-/styck. Just nu finns dom bara i 0,05 stigning(mindre stigning är best.vara)Smidigast är väl om man bara mejlar mig, jag stoppar in dom i kuvert(fraktkostnad=brevporto) och skickar med faktura.
FatBob
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 sep 2014, 13:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -99
Ort: Norrköping

Re: Saarela i Norr

Inlägg av FatBob »

Har sett att det kanske anses lite "mjäkigt" att sänka sin varadero........men nu har även jag beställt en sänkningssats från Saarela i Norr.:)
Kort i rocken som man är, så känns det ändå som en vettig investering. Hoppas bara att det inte inverkar allt för negativt på terrängegenskaperna, eftersom jag hoppas kunna åka lite mer bredvid vägen när jag vant mig vid hojen.:)
Håller tummarna för en snabb leverans nu bara! 8)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Äntligen lossnar det på stötdämparsidan till Varadero och Transalp. Har nu äntligen i princip klart med lite av Hyperpros produkter, både fjädrar fram och bak samt stötdämpare.

En Hyperpro bakdämpare bak till Varadero torde hamna på strax över 4000:-

The Hyperpro shock is equipped with the following techniques:
-High performance construction; a wet born piston road and self-adjusting bearing.
-Radial piston; this piston with straight flow and preload through a pre-combustion oil chamber guarantees an optimum response.
-7075 T6 Aircraft Aluminum
-Anti-Block-System; a seperate pressure valave prevents a Hydraulic-lock of the shock.
-Anti-Fading Damping System; because of the aluminum piston and the steel tube there is no fading in the -damping system when the temperature of the oil increases.
-Rebound/compression adjuster; 50/30 clicks
-Threaded Spring Preload Adjuster
-The Hyperpro’s progressive or linear spring on request
-Maximum compatible; the modular system creates the possibility to replace every part.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Saarela i Norr

Inlägg av Peter »

Jaha! Då längtar man efter tomten igen

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Saarela i Norr

Inlägg av Laffe »

@V Saarela - Kommer nog en order under vintern


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av V Saarela »

Bara att tjåppa på *thumb_up*

Det finns också en sk "streetbox" som innehåller bakdämpare, progressiva framfjädrar, olja till dito samt en manual på hur man ska optimera inställningen.
Förmodligen får man med ett sån kit en helt "ny hoj chassimässigt" Har inte riktigt koll på årsmodellerna ang detta kit, vilka den passar, men prislappen för hela kittet torde hamna på under 5000:-
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Saarela i Norr

Inlägg av Stefan »

Så har då även jag testat att handla från Saarela. Och det må jag säga var en positiv upplevelse :clap

Mycket trevligt, och lär hamna högt nästa gång jag behöver handla något *thumb_up* Ruggigt bra serviceanda och personligt bemötande, trots blygsamt inköp.

Snyggt, Saarela, hoppas fler hittar till dig *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Saarela i Norr

Inlägg av Peter »

Ja jag kommer allt att handla där igen!
Bra och trevlig service och mycket god kexchoklad
Fast det var synd att han inte var hemma när man skulle hälsa på

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Saarela i Norr

Inlägg av Laffe »

Jag med


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar