RTG-kit toppbox, fästplattan sitter löst

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

RTG-kit toppbox, fästplattan sitter löst

Inlägg av cub »

Jag hämtade mitt ReadyToGo-kit idag och monterade plattorna för att få dit toppboxen. Det är först en platta i stål som man fäster i den befintliga "pakethållaren" och sedan en plastplatta ovanpå den som man hakar fast väskan i.
För att fästa plastplattan i stålplattan följer det med fyra skruvar och diverse plast-, gummi- och stålbrickor. När jag satt dit dessa enligt instruktionerna så sitter inte plattan helt fast utan kan rucka lite på sig åt sidorna och uppåt. I min värld så borde den här väl sitta tajt fast så väskan inte skakar omkring och vibrerar och har sig?
Någon annan som monterar sin original toppbox med samma problem eller som vet nåt? Jag tänkte att jag kollar här först innan jag ordnar till ett par brickor till...
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

På min Varadero sitter den på samma sätt, lite löst.
jan-Olov
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Inlägg av Sanna H »

Samma här. Min monterades av Mc-hörnan, så jag har utgått från att det ska vara så.
Användarens profilbild
Ingemar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 22:05
Answers: 0
Ort: Sjöbo XL700VA-08

Inlägg av Ingemar »

Min är monterad på samma sätt av Lillemans MC. Jag tror att den ska kunna röra sig för att vibrationerna i hojen inte ska sprida sig upp i topboxen.
/Ingemar
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Tack för svaren! Jag bör alltså monterat rätt med andra ord. :mrgreen:

Lustigt att det i instruktionen för Toppboxen samtidigt står att man ska sätta fast den så den inte vibrerar eller skramlar..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Om den sitter som gummiupphängd så kan det väl vara rätt, men om den sitter och glappar är det nog fel någonstans. Att verkstan satt den så är ingen garanti för att det är rätt...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Tramsvalp skrev:Om den sitter som gummiupphängd så kan det väl vara rätt, men om den sitter och glappar är det nog fel någonstans. Att verkstan satt den så är ingen garanti för att det är rätt...
Jo det är gummibussar och gummipackningar runt om. Jag trodde däremot att den skulle sitta mer tajt mot gummit.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Det är en säkerhetsfråga.
Meningen är att boxen ska vid kastvindar inte ta emot direkt. Boxen ska först förflytta sig lite grann åt sidan först. Gummina är där för stötupptagning och.....ja, nåt att glida på också.

För övrigt så tycker jag boxens placering är totalt feltänkt, 1-2 cm för långt fram.
Skriv svar