Nordkap 2015 (70 bilder)
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Nordkap 2015 (70 bilder)
Dags att posta lite bilder från årets Nordkap tur.
Planen var att köra så långt norr ut man kom och sen köra åt något annat håll. Gäller ju att hålla planeringen enkel liksom
Då jag inte längre har kvar min Transalp och har sålt och köpt....??....3...eller...4 hojar..?? sen dess, så blev detta reskamraten för färden.
En Suzuki DL1000 V-Strom från 2002.
Originaldämpare, originalfilter, HealTech FI Tuner Pro box för insprutningen (bättre/likvärdig PowerCommander), hemmagjord Tre-Mod (avstrypt på alla växlar), Skyddsbåge från Heed, Cykelpackväska från Biltema, Tool Tube från E-bay, Givi Top Box, Givi sadelväskor, Pop-up tält från Louis & Packtub från Louis.
Däcken är Mitas Enduro fram och Anakee 2 bak.
Kanske inte en Honda eller en XL för den delen, men priset jag köpte den för på våren gjorde att jag inte kunde tacka nej.
Biltemas vattentäta cykelväska på 23 liter. Så här i efterhand var den lite i det största laget, men några gummistroppar runt den så funkade den ändå.
Just på denna bild är den inte packad ännu.
ToolTube måste man ju ha
I denna så finns det 1 flaska med nödbensin, buntband, tejp och några andra små pinaler.
Den kommer inte läcka även om jag vurpar. Tuben är hållbar och nödflaskan är i stål.
Sen var det det här faktumet att det alltid blir en massa prylar man har med sig...
Packväskorna är ett par jag hade liggandes i garaget. Hade ingen ställning för dem, men lade på ett lager med aluminiumtejp på insidan mot avgasrören och spände fast dem så att de inte skulle ligga an för mycket.
Sen är ju avgasrören på V-Stromen skyddade av ett ytterhölje som är relativt svalt så länge man inte kör stadskörning.
Tankade upp den fullt och vägde mig på E4:an utanför Uppsala.
270 kg fulltankad och full packning. Inte så farligt ändå.
Den obligatoriska Kina bilden vid Dragon Gate utanför Gävle
Körde på tills jag tröttnade och svängde in på en camping. Semestersäsongen var över så campingen hade precis tystnat. Slog mig ned precis bredvid badplatsen.
Helt ok att vakna upp till det här även om natten i tält var lite kall. Det var ju en havscamping och det drog väl ned temperaturen ganska mycket under natten.
Planen var att köra så långt norr ut man kom och sen köra åt något annat håll. Gäller ju att hålla planeringen enkel liksom
Då jag inte längre har kvar min Transalp och har sålt och köpt....??....3...eller...4 hojar..?? sen dess, så blev detta reskamraten för färden.
En Suzuki DL1000 V-Strom från 2002.
Originaldämpare, originalfilter, HealTech FI Tuner Pro box för insprutningen (bättre/likvärdig PowerCommander), hemmagjord Tre-Mod (avstrypt på alla växlar), Skyddsbåge från Heed, Cykelpackväska från Biltema, Tool Tube från E-bay, Givi Top Box, Givi sadelväskor, Pop-up tält från Louis & Packtub från Louis.
Däcken är Mitas Enduro fram och Anakee 2 bak.
Kanske inte en Honda eller en XL för den delen, men priset jag köpte den för på våren gjorde att jag inte kunde tacka nej.
Biltemas vattentäta cykelväska på 23 liter. Så här i efterhand var den lite i det största laget, men några gummistroppar runt den så funkade den ändå.
Just på denna bild är den inte packad ännu.
ToolTube måste man ju ha
I denna så finns det 1 flaska med nödbensin, buntband, tejp och några andra små pinaler.
Den kommer inte läcka även om jag vurpar. Tuben är hållbar och nödflaskan är i stål.
Sen var det det här faktumet att det alltid blir en massa prylar man har med sig...
Packväskorna är ett par jag hade liggandes i garaget. Hade ingen ställning för dem, men lade på ett lager med aluminiumtejp på insidan mot avgasrören och spände fast dem så att de inte skulle ligga an för mycket.
Sen är ju avgasrören på V-Stromen skyddade av ett ytterhölje som är relativt svalt så länge man inte kör stadskörning.
Tankade upp den fullt och vägde mig på E4:an utanför Uppsala.
270 kg fulltankad och full packning. Inte så farligt ändå.
Den obligatoriska Kina bilden vid Dragon Gate utanför Gävle
Körde på tills jag tröttnade och svängde in på en camping. Semestersäsongen var över så campingen hade precis tystnat. Slog mig ned precis bredvid badplatsen.
Helt ok att vakna upp till det här även om natten i tält var lite kall. Det var ju en havscamping och det drog väl ned temperaturen ganska mycket under natten.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Sen var det upp till Haparanda och över till den finska sidan.
Passade på att ta en bild på en finsk selfiepinne.
Finska vägar är lite bredare än svenska....
Ok, det är en flygraka men ändå.
Efter att jag stannat i slutet av rakan så kommer ett par renar lunkades mot mig för att hälsa. Fast först ställer de sig precis framför trafiken en stund. Bara för att liksom
Finsk camping i någon by...
Det bruna tältet är mitt, som jag har helt själv.
Det gröna tältet tillhör ett par som cyklat från Italien....
Hur de fick plats där i vette fan...
Matlagning på camping är enkelt. På med grillkorv, klart.
Passade på att ta en bild på en finsk selfiepinne.
Finska vägar är lite bredare än svenska....
Ok, det är en flygraka men ändå.
Efter att jag stannat i slutet av rakan så kommer ett par renar lunkades mot mig för att hälsa. Fast först ställer de sig precis framför trafiken en stund. Bara för att liksom
Finsk camping i någon by...
Det bruna tältet är mitt, som jag har helt själv.
Det gröna tältet tillhör ett par som cyklat från Italien....
Hur de fick plats där i vette fan...
Matlagning på camping är enkelt. På med grillkorv, klart.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
På väg därifrån så glömde jag givetvis låset i bakskivan.
Det är ett gammalt Biltema lås som jag haft som extralås. Inget primärlås, utan bara när jag låst en kortare stund eller som extralås.
Nåväl, starta hojen och börja rulla. Rulla väl en 10 cm och sen KLONK!!.
Sätter alltid låset så att jag inte kan få upp farten och i detta fall var det start på gräsmatta. Dvs. ingen hård start, bara rulla sakta.
Ändå såg låset ut så här:
Jag kunde gjort samma åverkan med en skruvmejsel nästan.
Skivan klarade sig i alla fall.
Det är ett gammalt Biltema lås som jag haft som extralås. Inget primärlås, utan bara när jag låst en kortare stund eller som extralås.
Nåväl, starta hojen och börja rulla. Rulla väl en 10 cm och sen KLONK!!.
Sätter alltid låset så att jag inte kan få upp farten och i detta fall var det start på gräsmatta. Dvs. ingen hård start, bara rulla sakta.
Ändå såg låset ut så här:
Jag kunde gjort samma åverkan med en skruvmejsel nästan.
Skivan klarade sig i alla fall.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Bestämde mig för att köra österut, mot Ryssland.
Vägen till Raja-Jooseppi, gränsstationen mot Ryssland.
Mötte inte en enda bil under de 5 milen.
Framme.
Nja, in dit skulle jag nog inte köra...
Vände och körde tillbaka en bit och började köra lite mindre grusvägar.
Fanns en massa skyltar som sa annorlunda, men jag hann inte läsa dem.
Sen var det lite vägarbeten...."vägarbeten" haha
Vägbygge är väl ett bättre ord.
Sen slutade de flerspråkiga skyltarna och allting stod endast på ryska.
Hhhmm....
Min ryska är inte bra så jag vände och åkte tillbaka åt andra hållet.
Vägen till Raja-Jooseppi, gränsstationen mot Ryssland.
Mötte inte en enda bil under de 5 milen.
Framme.
Nja, in dit skulle jag nog inte köra...
Vände och körde tillbaka en bit och började köra lite mindre grusvägar.
Fanns en massa skyltar som sa annorlunda, men jag hann inte läsa dem.
Sen var det lite vägarbeten...."vägarbeten" haha
Vägbygge är väl ett bättre ord.
Sen slutade de flerspråkiga skyltarna och allting stod endast på ryska.
Hhhmm....
Min ryska är inte bra så jag vände och åkte tillbaka åt andra hållet.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Sen var det stuga som gällde.
Tält var kallt uppe i norr och jag var lite slut efter att ha kört långt.
Middag
Nästa dag mata mil igen. Bra vägar här uppe.
Norge och norrmän som var lite kinkiga över vad man gjorde där
Underbara vyer ju längre upp man kom.
Energi
Tält var kallt uppe i norr och jag var lite slut efter att ha kört långt.
Middag
Nästa dag mata mil igen. Bra vägar här uppe.
Norge och norrmän som var lite kinkiga över vad man gjorde där
Underbara vyer ju längre upp man kom.
Energi
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Fårdjävlar....
Folk som har staket kring sina hus häruppe har dem för att hålla fårdjävlarna ute. De är överallt.
Nu börjar det likna nått. Helt underbara vägar och bra väder.
Bredvid alla tunnlar brukar det finnas små avtagsvägar efter tunnelbygget eller som nödvägar.
Vissa av dem är bra ställen att fricampa på
Denna hade till och med ett litet utstickande tak för tältet som skydd mot väder och eventuella nedfallande stenar.
Säker tokolagligt, men va fan... det fanns inga skyltar som sa att det var förbjudet...
Folk som har staket kring sina hus häruppe har dem för att hålla fårdjävlarna ute. De är överallt.
Nu börjar det likna nått. Helt underbara vägar och bra väder.
Bredvid alla tunnlar brukar det finnas små avtagsvägar efter tunnelbygget eller som nödvägar.
Vissa av dem är bra ställen att fricampa på
Denna hade till och med ett litet utstickande tak för tältet som skydd mot väder och eventuella nedfallande stenar.
Säker tokolagligt, men va fan... det fanns inga skyltar som sa att det var förbjudet...
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Många hojar på vägen upp till Nordkap
Nordkap tunneln, 6870 m lång och 212 m under havet.
Den är udda för det känns som om man kör uppåt hela tiden och man tappar känslan över vad som är normal plan horisont.
Framme vid Nordkap.
Nordkap tunneln, 6870 m lång och 212 m under havet.
Den är udda för det känns som om man kör uppåt hela tiden och man tappar känslan över vad som är normal plan horisont.
Framme vid Nordkap.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Vägen till och från NordKap är underbar den med.
Undvik bara turistbussarna så man har vägen för sig själv.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Renar finns det gott om här med.
Lonely road...
Finsk pensionärsbuss på utflykt vid en rastplats.
Här är det inge alle-man-springer-in-på-Statoil och köper mat. Nä, här drar chauffören fram gasolgrillen och fixar lite korv och pilsner.
Haha, helt underbart och smart.
Lonely road...
Finsk pensionärsbuss på utflykt vid en rastplats.
Här är det inge alle-man-springer-in-på-Statoil och köper mat. Nä, här drar chauffören fram gasolgrillen och fixar lite korv och pilsner.
Haha, helt underbart och smart.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Vyn vid rastplatsen var det ju inget fel på.
Fikapaus
Såg inga XL-Forum klibbor fast jag tittade runt. Bättring!
Fikapaus
Såg inga XL-Forum klibbor fast jag tittade runt. Bättring!
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Det är inga filter eller dylikt lagt på något av fotona. Enda som jag gjort är att klippa ned storleken.
Det såg verkligen ut så här.
Uppvisar pubertalt beteende mot en norsk selfiepinne
Det såg verkligen ut så här.
Uppvisar pubertalt beteende mot en norsk selfiepinne
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Sen glömde jag ladda telefonen så det blev inga bilder...
Nåväl på den svenska sidan igen så landade jag på Björkliden. Off-season var priset 670:- för ett hotellrum helt ok.
Frukostvyn är helt ok
Sen var det mata mil som gällde.
Hemma igen.
Nåväl på den svenska sidan igen så landade jag på Björkliden. Off-season var priset 670:- för ett hotellrum helt ok.
Frukostvyn är helt ok
Sen var det mata mil som gällde.
Hemma igen.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Mitten på augusti stämmer bra.
Det blev i princip bara asfalt. Testade lite grus men hojen kändes tungstyd, jobbig liksom. Man litar inte på framändan när man kör och håller igen.
Kom efter en stund på att det berodde på 19" framhjulet. Transan har ju 21" och det är verkligen en annan värld.
Med Transalpen höll jag redigt mycket högre hastighet på grus än jag gör med denna.
Så Transalpen är en bättre grushoj.
Fast på Asfalt är V-Stromen en dröm. Bra med kraft och bekväm. Fast håller du under 3000 rpm så är han lite ryckig.
Överväxel håller nere förbrukningen också. Tror jag låg på 0,6 och då matade jag på redigt stor del av tiden.
Däcken skötte sig bra, men gränsen för Mitas framdäcket går någonstans runt 180 km/h. Efter det börjar den kännas osäker. Bakdäcken Anakee 2 går nog att pressa över det utan problem.
Rejsade med en Audi S6:a på vägen hem. Det var 2+1 väg och båda gav fullt när vi låg bredvid varandra gång på gång. Drog ifrån varje gång tills framdäcket började kännas...inte lika stabilt och jag fick ge mig. Pubertalt men roligt.
Skulle någon få för sig att åka upp till Nordkap så kan jag rekommendera att köra via Alta-Skaidi- Nordkap ifall det är första gången. Det blir en bra stegring av vyerna på vägen upp.
Körde den vägen första gången och det gav mera än att köra Karigasniemi-Laksev-Nordkap hållet som jag körde nu.
Det blev i princip bara asfalt. Testade lite grus men hojen kändes tungstyd, jobbig liksom. Man litar inte på framändan när man kör och håller igen.
Kom efter en stund på att det berodde på 19" framhjulet. Transan har ju 21" och det är verkligen en annan värld.
Med Transalpen höll jag redigt mycket högre hastighet på grus än jag gör med denna.
Så Transalpen är en bättre grushoj.
Fast på Asfalt är V-Stromen en dröm. Bra med kraft och bekväm. Fast håller du under 3000 rpm så är han lite ryckig.
Överväxel håller nere förbrukningen också. Tror jag låg på 0,6 och då matade jag på redigt stor del av tiden.
Däcken skötte sig bra, men gränsen för Mitas framdäcket går någonstans runt 180 km/h. Efter det börjar den kännas osäker. Bakdäcken Anakee 2 går nog att pressa över det utan problem.
Rejsade med en Audi S6:a på vägen hem. Det var 2+1 väg och båda gav fullt när vi låg bredvid varandra gång på gång. Drog ifrån varje gång tills framdäcket började kännas...inte lika stabilt och jag fick ge mig. Pubertalt men roligt.
Skulle någon få för sig att åka upp till Nordkap så kan jag rekommendera att köra via Alta-Skaidi- Nordkap ifall det är första gången. Det blir en bra stegring av vyerna på vägen upp.
Körde den vägen första gången och det gav mera än att köra Karigasniemi-Laksev-Nordkap hållet som jag körde nu.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Kul läsning och mycket fina bilder En härlig resa ser du ut att ha gjort
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Fin reseskildring och fina bilder. Skulle dock vara roligt om du kan lägga till en resrutt via Eniro-karta eller liknande och kanske markera platserna där du campade.
Jag antar att du åkte E6 söderut och in i Sverige via E10.
Har själv för länge länge (1978) sedan åkt från Kirkenes och ner via E6 till Bodö. Fast med bil.
Jag antar att du åkte E6 söderut och in i Sverige via E10.
Har själv för länge länge (1978) sedan åkt från Kirkenes och ner via E6 till Bodö. Fast med bil.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Körde upp med karta och kopplade in gps:en sen när jag irrade runt nedåt.
Har ingen exakt positionshistorik då gps:en inte sparar den och telefonen laddades ur.
Har bara ett uttag på hojen och ville jag använda gps:en så fick telefonen göra annat.
Men ungefär så här:
Start Sigtuna
E4:an upp till Haparanda
E75:an via Rovaniemi
Sen Kemijärvi och tillbaka till E75 mot Sodankylä
Ivalo
Sen mot Ryssland och Raja-Jooseppi
Sen tillbaka på E75:an mot Karigasniemi
Lakselv - Nordkap - Skaidi - Hammerfest - Alta - Tromsö - Harstad - Svolvaer - Narvik - Ballangen
Sen tillbaka till Narvik och över gränsen till Sverige.
Sen var det Björkliden och transportsträckan kvar hem.
Sen var det en massa "Hhmm, undrar vart den här vägen leder..." och sen vända 2 mil senare
Har ingen exakt positionshistorik då gps:en inte sparar den och telefonen laddades ur.
Har bara ett uttag på hojen och ville jag använda gps:en så fick telefonen göra annat.
Men ungefär så här:
Start Sigtuna
E4:an upp till Haparanda
E75:an via Rovaniemi
Sen Kemijärvi och tillbaka till E75 mot Sodankylä
Ivalo
Sen mot Ryssland och Raja-Jooseppi
Sen tillbaka på E75:an mot Karigasniemi
Lakselv - Nordkap - Skaidi - Hammerfest - Alta - Tromsö - Harstad - Svolvaer - Narvik - Ballangen
Sen tillbaka till Narvik och över gränsen till Sverige.
Sen var det Björkliden och transportsträckan kvar hem.
Sen var det en massa "Hhmm, undrar vart den här vägen leder..." och sen vända 2 mil senare
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Okej. Det var i vart fall en bra resa, som synes.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Häftig resa! Skulle gärna testa en sån där TRE. Kan du göra en till? Min är en05:a, men jag tror att det är samma problem på dom..
Re: Nordkap 2015 (70 bilder)
Trevlig berättelse med fina bilder, bra jobbat där
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen