Köpråd/hjälp/tips

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 682
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla på suzuki Vstrom den är ganska lik men mycket rappare i gången.
http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_DL_ ... ?ca=21&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
jan-Olov
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Idag..

Inlägg av Stensi »

@ Jan-Olov

Har du haft en V-Strom?? Hur är den vs Varadero? Har läst lite olika recensioner, men blir inte klokare av det.. :conf:

Sen är jag ju Honda trogen.. :rock-on
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

@Stensi
CBF:en var jädrans fin men Varaderoen i Gävle är ju knappt innkört.
Kanske non forummedlem kan åka och kolla den för deg innan du eventuellt åker dit själv.
Undrar jag om det är @Ordonannsen varan. I så fall har jag sätt den och hojen är mycket snygg.
Han var med på sista Gävlerunda som det finns båda bilder och film av här på forumet.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

Ivar skrev:@Stensi
CBF:en var jädrans fin men Varaderoen i Gävle är ju knappt innkört.

Varaderon i Gävle är ju en -01 som stått på Lingvalls hur länge som helst pga överpris.
Finns dock en i Hudiksvall, är det den du syftar på @Ivar?
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Idag..

Inlägg av hogge »

@Stensi
Svågern har en 2008 CBF1000. En jättefin hoj på alla sätt och vis,men så bra på allt så den blir lite tråkig. Hur konstigt nu det låter. :conf: Lite som VFR fast vfren har en go V4. Radfyror har aldrig varit min starka sida. Själv älskar jag min Varadero. V-twinnen är underbar. Det ändå jag saknar på den är kardan. Men det får jag leva med. Bästa hoj jag haft på 30år. Hade nog satsat på en Varadero 2007 och upp pga Snyggare kåpor och mätare osv. ABS hade jag definitivt satt som ett krav! Bara finns där och kan rädda skinnet på dig en dag. V-Strommen hade jag inte satsat på.(Sorry Mel) En Honda är alltid en Honda. :rtfm
Lycka till med hojvalet *thumb_up*
Hogge
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Stensi »

Flyttade tråden, så idag...tråden inte blir mer stökig.. :P

Letar ny motorcykel nu, och försöker hålla mig till budget, så jag inte behöver ta lån- (Budget på 45000)
Jag har ju länge velat köpa Varadero och har spanat in dom här två.. Det blir nog att låna kanske 10-15000 för 08' modellen

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_XL ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Honda_X ... =15&%20w=3

08'an är ju riktig fin, men så himla långt bort (65 mil).. :( Den andra skall jag kolla på till helgen då pojken råkar ha handbollsmatch i Trollhättan. Viktigaste för mig är att det är modellen med 6 växlar och injection. Alltså 04 eller nyare.

Sen har jag spanat in dom här två:
http://www.blocket.se/landskrona/Honda_ ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_VF ... ?ca=15&w=1

Det är ju Varadero som jag velat köpa ett tag, men vill nu kolla lite närmare på CBF. Den är lite som Transalpen, inte bäst på nått, men bra på allt.. Då är den ju faktisk bäst allrounder? :D Det blir V-twin mot radfyra...

Någon som har lite tips / råd ?? Jag är 185 lång, 103 kg så vill ha en stabil och stor hoj. :)
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

Ivaradero skrev:
Ivar skrev:@Stensi
CBF:en var jädrans fin men Varaderoen i Gävle är ju knappt innkört.

Varaderon i Gävle är ju en -01 som stått på Lingvalls hur länge som helst pga överpris.
Finns dock en i Hudiksvall, är det den du syftar på @Ivar?
Visst är det så Lasse
Såg lite snätt där. Står Gävleborg på länken så jag missade lite :oops:
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Stensi »

Ja SKye, provköra skall jag.. Skall inte ha för bråttom häller :) Svårt bara.. vill ju ha nu, fast nu är det 7- hemma, och is på vägarna. Inte så mycket mckörning just nu..

En crosstourer ligger lite för högt tyvärr, då jag skall undvika lån så långt det går. Hinner spara några tusen till innan nästa mc säsong, så 08 Varadero är ju inom räckvidd. :)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 682
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har inte ägt någon VStrom men jag provkörde båda innan jag valde, den var lättkörd men lite för snabb och häftig för min smak.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Fibern »

Hej Stensi. Jag vet ju inte om du kör mest asfalt eller grus, men nog tror jag Varaderon är en "görbra" touring-hoj. Kanske inte lika allround som Alpen, men tillräcklig för att klara lite strapatser med.
Hur hade du funderat om Africa Twinnen funnits i ytterligare årsmodeller, typ till 2008-09? Hade den funnits med i tankarna då?
Tänker mest på prisläge och årsmodell. De sista A-T:arna gjordes väl 2002 och dom kanske känns lite väl gamla. Men lycka till i sökande och val av ny trotjänare.

Lite OT på detta; Jisses, ni har ju kallare än vi här uppe. Bara ca 6 minus och sen har vi ju torrare luft. Borde liknas vid minus 15, minst, där nere vid kusten.
'puh NOT
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Stensi »

Fiber, blir ju inte mycket gruskörning. Där funderar jag på nån gammal Yamaha xt eller nått, men det blir fram i tid.

Jag vill ha en touring som galant klarar fjällturer i Norge med grusvägar också, men jag vill också ha en hoj som trivs på motorvägen för dom tråkiga transportsträcken. Alpen var mycket fin, upp till 100-110, men över det fick jag liksom aldrig ordning på vindbruset. En sjette växel vore ju inte fel heller, då den varvade högt i 120-130.

V-strom blir det nog aldrig, då jag gillar Honda för mycket :) Det är en modell jag gillar som inte är Honda och det är Yamaha 1200 Super Tenere. Dock blir den för dyr för tillfället.

Varför jag inte vill låna och gå över 55-60 tusen, är för att vi också köper husvagn till våren, så pengar går till det...

Får fundera framöver, och prova dom olika jag tänker på..
Varadero, cbf och crossrunner.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Jimmy.s »

Kan ju delge lite av mina erfarenheter.
crossrunnern är en ganska kompakt hoj, bra balans och lättkörd, bra tryck i motorn när vtech kickar in.
Låg ruta så huvudet får mycket vind men i stort sett helt turbulensfritt vilket jag gillar.
Bromsar är riktigt bra, ABS:en jobbar med mjukt ingrepp och fungerar perfekt enligt mig.
Fungerar ganska/ överraskande bra på bättre grusvägar, likvärdig med varaderon tycker jag.

Nackdel, fotpinnar sitter lite högt vilket ger något skarp benvinkel, vissa lider av det medans andra inte har några bekymmer alls.
Har även läst att en del lider av hal sadel och får ont i bollarna vid inbromsning, själv har jag aldrig upplevt det men jag kniper ju runt tanken som man ska, ha gärna detta i åtanke vid eventuell provkörning. (går ju att sätta dit justerbara fotpinnar som verkar lösa problemet med benvinkeln).
En annan sak som kan vara bra att veta, det är väldigt svårt att få plats med en tankväska då tanklocket sitter långt fram och styret tar emot direkt, den enda som fungerade någorlunda var Givis minsta hårda väska med tankring som man kan lägga telefonen i..
Och en parantes, toppfarten är spärrad, minns inte riktigt men tror max var 220km/h.

Varaderon är större, trevligare om man ska åka 2, mycket bekväm tourer, mycket mer packvänlig än crossrunnern.

Inte lika busig som crossrunnern är med sin kortare hjulbas, bränsleförbrukningen är likvärdig, tyngre och mycket svårare att baxa runt stillastående, långt ner till backen ibland när man stannar om man har lite kortare ben, väldigt topptung vid full tank, min gamla 04 hade ABS som inte var lika sofistikerad som Crossrunnern men det kan ju ha blivit bättre på senare årsmodeller.
Hade bekymmer med turbulens även med mra rutan, fungerade bra till 110 ungefär och sen tilltog det desto fortare det gick.

Och just det, ventilkontrollen på v4:an är bra mycket dyrare än v2:an om du ska lämna in den för det.

Om jag skulle välja hoj för en norgeresa så hade jag lätt valt varaderon till Norge och sen hoppat på crossrunnern när man kommer till paradiset med alla dess böjar.
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Köpråd/hjälp/tips

Inlägg av Stensi »

Tack Jimmy. Det är det med vinkeln på benen som oroar mig på vfr. Har ju testsuttit vfr800x och kört nya vfr800. Minns att båda kändes låga och små på nått sett.
Var faktisk lite stel i knäna på alpen också efter Skyes Fjelltur.

Motorn på vfr är ju bara underbar. Går som ett skott.

Varadero har jag bara provsuttit, och den kändes rejäl och kanske passar mig bättre. Måste bara provköra den nu, så kanske valet blir lättare. :)
Skriv svar