Ville bara visa skillnaden på ljus när man drar på några DRL och extraljus.
Batteriet var dött i våras så passade på att beställa lite extrasaker och få ordning på sånt jag önskat ett tag.
Efter mycket om och men så lyckades jag få kablarna på plats och reläna fungera ihop med strömbrytarna till lamporna.
Jag har också bytt ut orginal H4 mot en X-tremeVision Moto som ska ge en 100% ökning av räckvidden (jaja vi vet ju alla hur det är med det)
Att säga är att jag ber om ursäkt för röran i min bryggkällare och som ni ser är hojen inte helt ihopskruvad än.
Lamporna ska justeras och extraljuset ska monteras permanent, är lite nervös över att sätta den ovanför framdäcket men hittar ingen annan plats.
Här har jag bara halvljuset på, har släckt ner källaren men är på dagen och solen lyser lite ute även om den är på väg ner.
Här testkör jag DRL'n för första gången bägge monterade och kan jämföra med orginalljuset.
Jösses vilken skillnad. Dessa är 10W Led lampor, som säkert behöver vinklas ner lite. Flood vinkel på 60 grader tror jag.
Då drar vi igång helljuset och som ni ser så motsvarar styrkan ungefär LED lamporna, men gissar att räckvidden är betydligt bättre och som sagt, vinklarna är inte helt rätt.
Sen jädrar, jag tryckte på strömbrytaren och fick ett foto innan jag blev helt bländad.
En 40W (4x10W)Led ljusramp lös upp som solen så nära, dessa är Spotlampor med 30graders vinkel.
Ville ha en med två spot och två flood med dessa var slut så fick bli denna istället.
Ska bli väldigt spännande hur de ter sig på vägen.
Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Fint garage-jobb Gundlabo. Håller även med om att DLR:arna bör vinklas ner. Med 10W är det ju nästan som extraljus. Med tanke på hur stor del av sommaren där nere som är rätt mörk, så är nog de övriga lyktorna välkomna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2361
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Ja jäklar
Du lär synas och ha ljus som det räcker
Märker själv stor skillnad på beteende av andra billister med och utan DRL lampor.
Borde va standard på alla hojer.
Du lär synas och ha ljus som det räcker
Märker själv stor skillnad på beteende av andra billister med och utan DRL lampor.
Borde va standard på alla hojer.
Let's be careful out there
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Ser ju riktigt bra ut.
Vad för modell är det på dina DRL lampor?
Vad för modell är det på dina DRL lampor?
Re: Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Hittade lamporna på humanhabit/Sunshineled, riktigt trevlig kvalitet tycker jag.
Men är ju mina första DRL lampor jag sett med så har inget att jämföra med.
Dessa är 10w arbetsbelysning, typ de billigaste jag kunde hitta. Operativt ljus 750 lumen, (teoretiskt 1200).
Har monterat allt och tog en provrunda och såg riktigt bra ut i reflektionerna i fönster och bilar jag passerade. Har satt brytare till både DRL och Extraljuset DRL fick en snabb och enkel placering med befintligt hål. Bytte bara till längre skruv och satte distans för att skydda kåpan. Men men... Min oro visade sig riktig.
Extraljuset drar i framskärmen vid bromsning, som tur var prova jag på garage nerfarten innan jag åkte ut.
Så min smidiga lösning och enkla montering gick käpprätt åt skogen.
Så jag ger er en bild på hur man INTE ska montera ljusramper på en transalp Så nu vete sjuttsingen vart den tar vägen på hojen.
Ja, den är lite kall, var tvungen att köra ut den och vintern vägrar ge upp så Fenris blev lite frostbiten.
Men är ju mina första DRL lampor jag sett med så har inget att jämföra med.
Dessa är 10w arbetsbelysning, typ de billigaste jag kunde hitta. Operativt ljus 750 lumen, (teoretiskt 1200).
Har monterat allt och tog en provrunda och såg riktigt bra ut i reflektionerna i fönster och bilar jag passerade. Har satt brytare till både DRL och Extraljuset DRL fick en snabb och enkel placering med befintligt hål. Bytte bara till längre skruv och satte distans för att skydda kåpan. Men men... Min oro visade sig riktig.
Extraljuset drar i framskärmen vid bromsning, som tur var prova jag på garage nerfarten innan jag åkte ut.
Så min smidiga lösning och enkla montering gick käpprätt åt skogen.
Så jag ger er en bild på hur man INTE ska montera ljusramper på en transalp Så nu vete sjuttsingen vart den tar vägen på hojen.
Ja, den är lite kall, var tvungen att köra ut den och vintern vägrar ge upp så Fenris blev lite frostbiten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Jag tror att det är rätt kört med ramp. Det skulle väl i så fall vara om du kan få den längre fram och vända den från hängande till stående montering så den hamnar framför kåpan alldeles under huvudstrålkastaren.
Rent praktiskt går det säkert att lösa, men om det ser snyggt ut är en annan sak.
Jag hade samma problem på min TA -99 trots att det bara var ett smalt vinkeljärn. Det tog ändå i framskärmen vid hård inbromsning.
Rent praktiskt går det säkert att lösa, men om det ser snyggt ut är en annan sak.
Jag hade samma problem på min TA -99 trots att det bara var ett smalt vinkeljärn. Det tog ändå i framskärmen vid hård inbromsning.
Re: Gundlabo - Källarhojen sprider ljus
Jo, man vill ju få det att se okej ut. Nåja, blir att fundera lite till och sen kanske köpa två "vanliga" lampor istället för rampen.
Finns inte mycket rum till övers ovanför framskärmen om du hade problem med ditt lilla järn.
Finns ju inte många bra fästpunkter på kåperna däruppe heller.
Riktigt fin hoj det där.
Finns inte mycket rum till övers ovanför framskärmen om du hade problem med ditt lilla järn.
Finns ju inte många bra fästpunkter på kåperna däruppe heller.
Riktigt fin hoj det där.