Vad för utrustning bör man ha med sig?

Allmänt snack om resor
am22fh
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 09:01
Answers: 0
Ort: XL600/Karlstad

Vad för utrustning bör man ha med sig?

Inlägg av am22fh »

Hej!

Jag är ganska ny som mc-åkare, åker Transalp. Jag tänkte i sommar ge mig ut på en längre tur i Norge, drygt en vecka. Det jag undrar är vad för utrustning som jag måste ha med mig, förrutom glatt humör? :)

Mvh Anders
am22fh
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 09:01
Answers: 0
Ort: XL600/Karlstad

Re: Vad för utrustning bör man ha med sig?

Inlägg av am22fh »

Det var en gedigen lista, tackar jag för. Tar gärna emot fler tips att tänka på under resa och planeringen inför den.
jerrych
50cc
50cc
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 12:01
Answers: 0
Ort: VA-08/Vellinge, V. Ingelstad.

Re: Vad för utrustning bör man ha med sig?

Inlägg av jerrych »

Det beror på hur du kommer att bo, i vilket skick hojen är, vilka platser du kommer att besöka osv. Ett tips är att själv sätta sig och skriva ner allt som man tror man behöver, får det plats på hojen? Bra, stick ut en helg och testa vad du använder och justera packning efter det. Samtidigt är där många grejor som man tar med sig ifall det behövs. Tex mediciner, punka lagning osv. Sunt förnuft är aldrig fel heller. Skyes lista är en mycket bra början. Man kan ta både hängslen och livrem om man vill vara säker. Vissa verktyg är viktiga. Kolla med de verktyg du har i hojen och om de uppfyller de krav och ev kunskaper du har för ev reparationer. För det mesta händer ingenting och ibland händer allt. Jag körde 1000 mil förra sommaren ner till Turkiet och tillbaka genom bl a Albanien. Ingen punka, ingen soppatorsk eller något som jag planerat för. Däremot fick jag njurstensanfall i Albanien. Jag lovar att jag kunde hålla mig för skratt. Som tur är jag sjuksköterska men inte hade jag den typen av läkemedel med mig. Fick dock förstklassig hjälp och inga problem att erhålla de läkemedel jag ville ha och allt löste sig på bästa sätt. Sensmoral. Shit happens, det enda du kan göra är att minimera problemen så mkt som möjligt men du kan aldrig gardera dig mot allt. Jag kan skriva ner allt jag hade med mig men det är inte säkert att det hjälper just dig. Men vill du ha listan så hör av dig, inga problem.
Ps. Norge är inte världs ände. Helt annan lista om du kör till Mongoliet :D Du kan även gå in på www.mctouring.se och kolla. Hans kan allt om Norge. Mkt bra site.


Mvh

Jerry
Skriv svar