Honda NC750X/XD

Här funderar vi på att starta liknande kategori för de övriga modellerna i Hondas Crosscountry serie och de som har X som avslutning på modellnamnet.
Som de bägge transalp och varadero kategorierna.
Tillsvidare om behovet finns pratar vi bara allmänt.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Honda NC750X/XD

Inlägg av Wiseguy »

Dags att skriva lite i denna kategori också för att få liv i den. Honda har ju faktiskt numera ett ganska stort utbud av offroad tourers, även om nu puristerna kanske inte tycker att dessa är äkta XL-maskiner. :P

Nytt för nästa år, 2014, Honda NC750X & Honda NC750XD
NC750X har fått 75cc mer än fjolårets NC700X och den har mer effekt och kraftfullare vridmoment, dubbla balansaxlar, nytt avgassystem och högre utväxling, plus en mängd detaljer som är uppgraderade. DCT växellådan har förbättrats ytterligare. Nya NC750X är en av de mest kostnadseffektiva, allsidiga och användbara motorcyklarna som går att få tag på.

För 2014 så finns den i fyra färger:
Röd - Candy Arcadian Red
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=537[/image]

Svart - Graphite Black
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=546[/image]

Vit – Matt Glare White
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=539[/image]

Silver - Sword Silver Metallic
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=540[/image]

75cc extra kapacitet har lagts till den vätskekylda, 8 ventils- parallell Twin motorn som fått ett 4mm bredare cylinderlopp, nu 77 mm.
Slaglängden är kvar på 80mm, vilket ger ett kompressionsförhållande på 10.7:1.
Effekten har ökats från 35kW till 40.3kW (54,8 hästar) vid 6,250 varv och vridmomentet är nu 6,9kpm (67 Nm) vid 4 750 varv.
En ny design på ljuddämparen ger ett mer karaktäristisk avgasljud.
Toppfarten nu plus 12km/h med den nya motorn.

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=541[/image]

Som tillval på NC750X, erbjuder Honda en andra generationens DCT växellåda.
Systemet använder två kopplingar; en för start samt ettans, treans och femmans växel och den andra för tvåans, fyrans och sexans växel. Varje koppling är oberoende och styrs av sin egen elektro- hydrauliska krets.
Tre driftlägen är tillgängliga. MT -läget ger full manuell växling via två knappar på styret. Automat D -läget är idealiskt för stads och motorvägs körning och är också det mest ekonomiska läget med optimal bränsleeffektivitet. Automat S -läget är sportigare och ECU låter motorn varva ur mer på växlarna innan växling sker, vilket ger bättre prestanda. Det ger också en kraftigare motorbroms vid nerväxling.

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=542[/image]

[image=534]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=543[/image]
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Vagabond »

Nu är jag väl alldeles för negativ men om jag vill ha en gigantisk kines-moppe (kromosom-EU-moppe) så finns det redan såna på marknaden. Burgman 650 t ex, som dessutom har betydligt bättre kåpa och maffigare soffa att sitta i.
Automatväxel, bagageutrymme som rymmer en normal-shopping på ICA, blåsets mynning strax ovanför hjulaxlarna och en tankvolym 14,1 liter... :roll: Och så 17" hjul som grädde på moset :roll:
Vågar man hoppas på en tillbehörstank som utnyttjar scooter-bagageutrymmet så skulle man åtminstone kunna få en riktigt trevlig actions-radie.
Som det ser ut nu så verkar man ha sneglat lite väl mycket (i min smak alltså) på dem som aldrig åker utanför tättbebyggt......
Nä. Sorry. Jag är rätt besviken.
Fast jag har ju inte sett den i verkligheten och ännu mindre kört den så det kan ju hända att man får ändra åsikt... :?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Wiseguy »

Nu skall jag inte försvara modellen på alla punkter då jag har lite andra önskemål än just denna hoj, men auktionsradien får man ändå ge den godkänt på.
Den drar nämligen bara 0,35 liter/mil.
Så den kommer i runda slängar närmare 40 mil innan det är dags att tanka.
Jämför det med en Transalp XL650 som drar i runda slängar 0,65 liter/mil och har 19 liters tank. Där kommer du max 29 mil.
En XL700:a drar 0,51 enligt Honda och har 17,5 liters tank, så 34 mil innan du kör på luft.
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Vagabond »

Förstå mig rätt nu, det är jag som känner mig besviken och det grundar jag på mina förväntningar och mina behov. Det finns alldeles säkert en marknad för den här hojen men det är dessvärre inte hos mig om jag skulle leta efter en uppföljare till Transalpen. 8)
Vad gäller förbrukningen. Njaaaa........ Även Hondas förbrukningsuppgifter brukar bygga på att det sitter en japan som är 1,48 hopkrupen bakom kåpglaset och håller moderat hastighet.
Min 650 drar 0,52 med passagerare och full semesterpackning och jag brukar ha 34 mil som riktmärke för att tanka för då vet jag att jag har marginal.
Det jag menar är att om man nu lyckas sänka förbrukningen till 0,35 (var hittar jag den uppgiften förresten? det är tomt på den raden i Hondas tekniska spec) så hade det, i min värld, inte varit fel om man utnyttjat detta till att öka räckvidden istället för att bygga in ett gigantiskt bagageutrymme. Återigen, mina behov. :naughty:

YMMV *drinking_cheers*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Wiseguy »

Förbrukningen står under detaljer "Tack vare effektivt bränsle/luft mix via nya bränsleinsprutningen, PGM-FI, så blir bränsleförbrukningen låga 0,35 liter/mil."
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av hogge »

Brukar köra 40+ mil innan tankning på min varan. Helt ok i mitt tycke. Personligen skulle jag aldrig byta till crosstourern. Hade väl fått lägga typ ca 70000:- emellan och min älskade varadero. Behåller varanen så länge den går. Med tanke på att jag gjorde 1800mila servicen nu så lär den gå ett bra tag till. Är som sagt sjukt nöjd med den. Bästa hoj jag haft. *thumb_up* Om jag skulle byta så ligger nog Bmw 1200gs bra till eller kanske en V strom. Säkert en kanonhoj för vettiga pengar.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
LuckyBike´s
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 apr 2016, 06:33
Answers: 0
Hoj: NC750xd-15
Ort: Storstan

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av LuckyBike´s »

Såld

Bild

Alltså... Jag är såld, så dj...a ball hoj
Tog en rejäl tur på våra skogsvägar, stigar och grus, i helgen... inget inställt, bara körde och Absolut finns det grym potential i biken!
Har moddat lite nu i veckan och tog en sväng till idag.... Gillar den än mer. Mer modd imorn
Idag... Vårt enda dygn vi har, gör nått, säg något.... till någon du håller av! Lev o njut! :)
Användarens profilbild
LuckyBike´s
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 apr 2016, 06:33
Answers: 0
Hoj: NC750xd-15
Ort: Storstan

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av LuckyBike´s »

Mer modd och mer känsla, nu börjar det bli roligt!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Idag... Vårt enda dygn vi har, gör nått, säg något.... till någon du håller av! Lev o njut! :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Fibern »

Hej Lucky. Fina bilder på fin hoj, men då jag inte alls är bekant med modellen, har du moddat nåt och i så fall vad. Lite text till bilderna vore i så fall behjälpligt. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
LuckyBike´s
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 06 apr 2016, 06:33
Answers: 0
Hoj: NC750xd-15
Ort: Storstan

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av LuckyBike´s »

Absolut Fibern :)
Hojen är höjd: i fram genom gaffelbens förlängare ca 55 mm (syns inte i detalj på någon av bilderna, skymtas på bild 2 sticka upp ur gaffelkronan) och bak på bild 5, de svarta "hundbens" stagen på bakfjädrings länkaget, de är kortade ca 12 mm = 40 mm högra bakända, varför 15 mm skillnad fram och bak (bra fråga) jag gillade inte den ursprungliga gaffelvinkeln, nu blir den någon grad flackare och det passar mina behov bättre.

Bild 3: Stiödet blir ju då för kort med så mycket höjning, istället för att förlänga det med en bit rör så väljer jag att svetsa dit en bult och mutter (14 mm fingängad) då blir ju stödet justerbart i alla lägen :)

Bild 2: visar också "fågelpinnen"! Då styret ar ett vanligt 22 mm stålrörs styre är de väl ömtåliga för "skogsbruk" och en "fågelpinne" kanske räddar någon "tappad hoj" i skogen!

Förövrigt Bild 1 och 4 är en ny ruta och en klassisk skärm förlängare.

Ha det bäst där ute! L
Senast redigerad av LuckyBike´s den fre 15 apr 2016, 14:28, redigerad totalt 2 gång.
Idag... Vårt enda dygn vi har, gör nått, säg något.... till någon du håller av! Lev o njut! :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Fibern »

Okej, tack för infon. Där klarnade en del. Sidostödet var väl det enda jag tyckte mig se ändrat. Däremot visste jag inte att modellen inte har fågelpinne som standard.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Mats
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 27 jul 2016, 08:36
Answers: 0
Hoj: VFR1200X CT -14
Ort: Malung

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Mats »

Hej Lucky !
Snygg cykel ! Var har du fått tag på rutan. Skulle bytt ruta på min frus NC700xd.
//Mats
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Fibern »

 ! Meddelande från: Fibern
Flyttade tråden Cb 750 k, till "Allmänt snack"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av shadowgunnar »

Summering av 2017 med nya NC750X
Köpte en ny NC750X i februari hos Fottas i Ludvika. Tog hem den till garaget på släpkärra.
1.jpg
Väl där så var det dags att börja göra den iordning för säsongen.
Det som skulle göras var:
Centralstöd
Motorbåge
Extraljus
DRL
Ladduttag usb
El till GPS
Packväskor o Toppbox
Högre ruta
Förlängare till framskärmen
Kylarskydd
Handtagsskydd

Började med att bygga en ny elcentral för all extra utrustning. Mc:n har ett uttag för extrautrustning och en kabelsats och relä man kan köpa till, till ett högt pris och dessutom är kablarna väldigt klena.
Jag bestämmer att endast ta styrström från orginaluttaget till min nya elcentral. Den matas från + på batteriet via en säkring.
2.jpg
3.jpg
Sen på med extrljus och DRL
4.jpg
Under säsongen har jag kört över 1800 mil utan några problem.
De av Honda orginalmonterade däcken Dunlop D609 höll bara 630 mil, vilka skitdäck.
Satte på Pirelli Scorpion Trail vilka nu har rullat 1170 mil och de är inte slut än.
5.jpg
Kan bara summera att jag gillar den mer och mer.
Den skulle kunna ha haft lite mer hästar, men å andra sidan är den bensinsnål ca 3 dl per mil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Stefan »

Man får gratulera till nöjdheten *thumb_up* Snygg elcentral också... Gött med ordning i reda i egendragen el. Ska försöka dra om mitt i vinter.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av shadowgunnar »

Här kan du se hur jag har kopplat elen
Extraljus-DRL.bmp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Jokern »

Ser ju underbart ut
Vist är det skönt med automatlåda..!!


jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av shadowgunnar »

Nu tog ju inte jag automatlådan, säkert skönt och bekvämt.
Men jag vill köra mc och då vill jag nog växla själv.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Ralf-FIN »

Snyggt fixat där med elen *thumb_up*

3 dl milen!! :shock: Jösses vad snålt *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Honda NC750X/XD

Inlägg av Peter »

Min sörplar i sig 7 dl
Fast jag brukar säga, riktiga motorer vill ha mycket mat
I alla fall i väntan på att få ordning på förgasarna

Skickat från luren
Skriv svar