Framgaffelolja! Tjocklek och nivå?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Framgaffelolja! Tjocklek och nivå?

Inlägg av GeCe † »

Står i begrepp att byta framgaffelolja i min TA600-99 då jag misstänker att den inte är utbytt på länge och jag har lite "vibbar" som jag inte kan härleda till något annat. Tänkte byta packningen samtidigt för säkerhets skull då det saknas avtappning och man måste ändå ta bort gaffeln från hojen.

:? Det jag undrar över från någon med mer erfarenhet än mig från det här är:
Vilken tjocklek på oljan ska man använda. I Verkstadsboken angives 5W men "min" verkstad jag rådfrågat och jag tar hjälp av ibland tycker det låter lite tunt och 5W är sådant enduroförare brukar använda på vintern. :?

Skulle gärna ha en stummare gaffel också då jag ofta har passagerare och packning och tycker det blir lite väl stora rörelser från gaffeln i vissa situationer. Ett enkelt och billig sätt att få en stummare gaffel ska ju vara att fylla på en större mängd men med hur mycket? :?: Den rekommenderade mängden är 549 cc och nivån 125 mm.
Men det kanske kan räcka med att använda en tjockare olja för att få en något stummare gaffel? :?: :)

Tacksam för råd! :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Framgaffelolja!

Inlägg av Tramsvalp »

Jag som kör året runt har Motorex Fork Oil 10W/30 och det funkar bra, men jag är ingen finsmakare när det gäller fjädring.
Vet inte hur mycket man bör höja nivån.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Framgaffelolja!

Inlägg av GeCe † »

8) Finsmakare! Knappast jag heller!
:idea: Men, kollade upp detta hos en större Honda-återförsäljares verkstad och den enkla anledningen till att den tunna oljan rekommederas är helt enkelt att gaffeln med sin mekanik och ventiler är konstruerad för 5W sägs det. Möjligtvis om man vill ha en stummare gaffel att man använder 7,5W. 10W skulle kunna medföra dålig funktion enligt en som jag förmodar sakunnigs uttalande!

Anledningar till olika saker brukar ju finnas så det blir att testa med 7,5W utan nivåhöjning! :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Framgaffelolja!

Inlägg av jerkonetti »

Nog skulle jag kunna tänka mig att prova en 10-olja. Vi kör med 2,5:or i enduron på vintern och 5 på sommaren. Jag ska byta till en 10:a (eller möjligtvis en 7,5:a) när jag skall byta. OM man byter till hårdare fjädrar så får man mer retur om man går upp i viskositet.
/J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Framgaffelolja!

Inlägg av Tramsvalp »

Mitt förslag är att du häller i 10-olja. Om den visar sig vara för tjock så kan du suga upp en skvätt och ersätta med samma mängd 5-olja tills du blir nöjd.
Men jag tror inte att 10 är för tjock.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Framgaffelolja!

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp skrev:Mitt förslag är att du häller i 10-olja. Om den visar sig vara för tjock så kan du suga upp en skvätt och ersätta med samma mängd 5-olja tills du blir nöjd.
Men jag tror inte att 10 är för tjock.

Är nog ett bra förslag Tramsvalp men då jag redan köpt 7,5W kommer att göra tvärtom!! :shock: Motfallskärring som man är! :roll: 7,5W + lite 10W då en liter inte räcker och jag har en skvätt 10W som blev över från en annan cykel av ett märke som man kanske inte ska nämna på denna sajt. :oops: Hör av mig sen hur det går!

Biltemas måttkärl på 500 ml för 29,90 och deras spec. mätare för gaffelben för 99,90 kr var praktiskt att ha till det här jobbet, rekommenderas. :D
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Framgaffelolja!

Inlägg av GeCe † »

Nu blev cykeln såld och det blev ett snappt beslut så jag hann inte göra jobbet först. Så cykeln Transalp som jag haft som favorit i 15 år ( Haft 2 TA ) är numera att avslutat kapitel. Anledningen är att jag är drabbad av en svår sjukdom som berövat mig kroppskrafter och jag orkar inte med en hoj med så hög tyngdpunkt med passagerare på. Det behövs inte mycket lutningsvinkel förrän cykeln blir väldigt tung och efter att vi lagt omkull oss ett par ggr fick jag nog.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar