XRV 750 Africa Twin

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Har nog tyckt de verkar onödigt grunda, jag med. Iden med excenter-brickorna är ju lysande, då man kan vara säker på lika justering på bägge sidor, men de borde ha haft någon form av låsning också.
Men jag ska ta och fila till mina till våren, då både drivpaket och däck ska bytas. Tack för tipset.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Nu är det testat, tipset jag fick av Speederman. Tyvärr så har bägge justerings-brickorna åter rört på sig. Denna gången har båda sträckt kedjan ytterligare ett steg?!? Det har skett någon gång under helgen och de 115 milen. Hur det är möjligt vete då tusan.
Drog senast hjulbulten med 98 Nm istället som rekommenderat 90.
Märker ett något större "glapp" i hålet för axel-bulten, på höger sida jämfört med vänster. Ca.en mm mot en halv. Vet inte om det kan vara orsaken.
Söker därigenom någon på forumet som har koll på detta. Tyvärr är vi så få med denna "exklusiva" maskin, så något konkret besked räknar jag inte med. Men hoppas förstås.
Funderar faktiskt på någon form av låsbricka mellan justerings-brickorna och svingen, för att förhindra dessa att glida. Fast bäst kanske beställa nya, eftersom det kanske funnits någon form av räffling el. dylikt på baksidan, som nu är bortnött. Står ingenting i Haynes mek.bok om detta dock.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Bønne »

Noget må jo kunne give efter når du kører, er du sikker på at alt er som det skal være inde i navet?
De rigtige lejer, afstandsstykket og bøsningen, nr. 16 på tegningen her:
https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 0_0ba5.gif

Jeg ville nok adskille hjulet og checke det.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Tack för input Bönne.
Jag kan inte vara säker på om allt är okej i navet. Har aldrig haft isär delarna under de två säsonger jag kört hojen.
Kan förhårdnat gummi i ryckutjämnaren påverka detta? Kanske dags att lossa drevet och ryckhämmaren och smörja in gummit med vaselin. Gjorde det på Transalpen en gång.
Kan ju då samtidigt undersöka att dessa delar sitter rätt monterade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Har nu haft isär och kontrollerat navet med ryckutjämnaren, utan att hitta något fel. Bussningar sitter där dom ska. Lagren verkar helt okej.
Passat på och smort gummin i navet med vit vaselin.
Filade ner spåren lite extra på excenter-brickorna. Torkade rent mellan sving och brickor. Får se om de fortsätter att justera om sig under färd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Bønne »

Okay, da ved jeg ikke... jeg har kørt over 60000 km på min, både solo og med sidevogn (større belastning på baghjulet), og har aldrig haft problemet, så det er lidt mærkeligt... :conf:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Det enda jag kan tänka mig, är att när vi körde på en av grusvägarna som var extremt dålig, med stenig botten, att vibrationerna fått excentern med slitna spår att vrida sig lite. Jag filade ju ner spåren lite till, så jag får väl se efter nästa grusvägs-tur hur det ser ut.
Men du ska ha extra tack Bönne, för den perfekta länken till cmsnl.com och deras sprängskisser. Mycket användbart.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Efter bytet av däck till Heidenau så blev jag inte fri det lilla "småguppandet" på framhjulet vid ca. 50 km/h.
Det brukar ju annars (alltid före byte på Transalpen) bara förekomma när däcket är slitet. Har provat släppa ut luften och slå runt om med slägghammare, utan förbättring. Så nu ska hjulet loss och stor kontroll runt om, för att utröna att fälgen verkligen är rund eller däcket sitter illa någonstans.
Ska även kolla upp balanseringen, då jag tycker mig känna lite lite vibration vid över 100.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Jodå. Min gode vän Micke var nog stressad då han bytte däck på Pantern. Både obalans och däcket hade inte "satt sig" ordentligt runt fälgen.
Följande vidtog jag.
Lossade hjulet och hängde upp det på Biltema-hjulbalanserare. Bra verktyg...Detta edit: Tyvärr verkar den ha utgått ur sortimentet.
Konstaterade minst 20 gr obalans. Vred däcket runt ett halvt varv först. Då blev obalansen större. Vred tilllbaka och drygt kvartsvarv åt andra hållet. Då blev det bättre. Fäste tre 5 grams vikter på motsatt sida av fälgen, jämte de redan (en lång radda) vikter som Micke satt på vid monteringen. Jag minns att han hade haft, som han sa "-Ett helsike" vid monteringen. :evil:
Monterade hjulet, smorde in däcksidor med såpvatten och pumpade upp till 5 bar. Och ta mig tusan, det verkar som att däcket satt sig ordentligt runt fälgen denna gång.
Tog en provtur på drygt 4 mil. Drygt 2 mil för att komma till en renoverad vägsträcka med slät o fin asfalt. Annars är vägarna överlag här runt ikring så knöliga och knottriga att man inte känner om hjulen är runda. :conf:
Jag blev helnöjd med resultatet. Kände inga vibbar vid farter 100-110, eller småstudsande vid ca 50.
Nu är jag redo för Norge. :svart:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Härligt att det löste sig @Fibern.
Red Delicious är snart redo. Hon har fått nytt drivpaket, framdäck och bromsbelägg.
Lite ny olja och filter så är vi också redo

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Då jag nu påbörjat renovering av koppling på AT:n, har jag följande fråga. (om nu någon ägare av Africa Twin originalmodellen, läser detta)
Kommer man åt att lossa avgasröret till bakre cylinder, utan att lyfta på tanken? Haynes ger inget bra besked om detta och då jag nu tömt motorn på olja och lyft upp hojen började "rygg-jävelen" krångla. Så jag tar denna "genväg" och hoppas på svar.
Tänkte ha lossat kopplings-paketet innan det blir alltför kallt, så får jag pillra på med det i verkstan under några vinterkvällar. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Nu är då i alla fall tanken, främre högra motorfästet och grenrören + ljuddämparen demonterade. Trångt och besvärligt nåt över-jävligt, men nödvändigt för att frilägga kåpan över kopplingen.
Samtliga bultar (14 st) till kåpan över kopplingshuset lossade, men den får sitta kvar till nästa vecka då jag ämnar fortsätta. Ryggen har inte varit okej dessa dagar och dessutom fortsätter första etappen av det vi "mordiska" skogstokar ägnar oss åt varje höst, fram till söndag.
Det är nu det roliga börjar, inbillar jag mig, att demontera kopplingspaketet. Och att beställa nya delar av herr Saarela.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Som det verkar är det kopplingsvajern som rår för kopplingsproblemet. Uppmätta lameller har kanske en tiondels förslitning. Inspektion av lameller, planskivor och urtrampn.lager ger inga varningssignaler. Däremot har kardelar i vajern börjat gå av och fransas längst ner vid stoppen före hävarmen.
Troligtvis håller den på att tänjas, varpå jag förlorar det spel den borde kunna ha på handtaget.
Ny vajer och låsmutter till kopplingspaketet ska beställas.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

För 470 riksdaler tillhandahåller trogna hyggliga Piteå Mc o Motor dom två reservdelarna. Alltid en handlare att lita på. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Härligt när man hittar problemet och att det inte kostar skjortan

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

I så fall en skjorta till det överkomliga priset av 470 kronor. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Ibland är det onödigt att "gräva" och inspektera olika delar och partier i motorer.
Som nu i mitt fall, då jag misstänkte lamellslitage. Det visade sig vara en kopplingsvajer på väg att splittras.
I efterhand kan jag bara klandra mig själv som inte undersökte den först. Tyvärr så satt bristningen strax innanför höljet, längst ner och syntes knappt innan jag drog ut vajern de centimetrar som går.
När jag sen börjat återmontering upptäcktes att en pinne i kopplingskorgens nållager saknades. Och hur den kan ha försvunnit är en gåta. Dom kan inte lossna annat än att lagret pressas ur sitt säte och troligen inte utan yttre påverkan därefter heller. Jag är (nästan) säker på att jag inte haft loss lagret, :conf:, alltså måste detta ha skett innan jag köpte maskinen.
En ny kopplingskorg kostar drygt 7000 :-. En bra bit över min budget. :shock: Jag har alltså kört ca 3000 mil sedan köpet, troligen med en nål för lite i kopplingslagret, som är ca 30 mm i dia, alltså rätt många nålar.
Nu återstår hoppet till mc-skrotar. Har letat febrilt på nätet och den enda som hittills gett napp om en skrotad AT, är Bike Trollhättan, Upphärad. Tyvärr utan att ha kvar just den del jag behöver.
Har mejlat några förutom den, men något större hopp hyser jag inte då AT:n inte tillhör den bredare skaran modeller, plus att det ju är en Honda-kvalitet.
Några få månader kan jag vänta och hoppas att nån kraschar i snöhalka med sin XRV 750, dock utan att skada sig förstås.
Annars återstår bara att återmontera den jag har och hoppas på 2-3-6000 nya mil med pärlan. :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Om du har beteckning på lagret så prova med Momentum. Dom har lager till det mesta. Eller om du åker in med det till dom så kanske dom kan fixa det.
Lycka till

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

@Peter
Tyvärr så saluför inte Honda det lagret. Finns inte med i deras sprängskisser med artikelnummer exempelvis. Varför, kan man ju fråga sig. Antagligen för att få sälja kopplingskorgen med det synnerligen subtila priset på ca 699 euro. (7100 sek) (just nu 664, kanske black week) :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Om det går att få loss lagret så prova med Momentum. Det kan löna sig.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skriv svar