Jakt

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Har ni tränat henne på blodspår och särskilt på älgblod. I så fall kan ni få en certifierad älgspårare. Eller viltspårhund kanske räcker.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Hon är svensk viltstspårchampion.
Men är tränad på nötblod. Klöven vi drar i blodspåret har både varit rådjur, älg och vildsvin. Vår yngsta hund som är drygt ett år har precis klarat anlagsprovet med mycket gott resultat. Så vi förväntar oss stordåd även där.
Men det hade varit spännande att se hur hon löser ett skarpt spår. Nackdelen är väl då att hon inte vill gå träningsspår längre för i skarpt läge utsöndrar djuren stresshormon som tydligen är lättare att söka på.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Så är det nog i hundens värld. Arten av blod har nog inte så stor betydelse. Jag ringer väl efter dig om vi skjuter på nåt som inte faller. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

@Fibern. Då är det nog synd om djuret!
Det tar ju en stund att åka från Uddevalla.
Men jäklar vad kul det hade varit

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Grattis Fibern snyggt gjort! Ni har gott med älgar i markerna tydligen. Inte vardagsmat att se en flock med älgar. Vi hade också tur i helgen. Jagade väster om E8:an då det öster om finns vargar o hundägarna inte vill släppa hundarna sina där. Jag kom ju åt att fälla en i morse då han lite oförsiktigt stegade ut på en uthuggning. Satt o drömde, klockan var väl ca 08.40 o en del av kompisarna var inte framme vid passen ännu. Hundarna var inte släppta heller. Då jag svänger på huvudet ser jag nåt mörkt vid skogsbrynet omkring 90m bort, ser genom teleskopet att det är en pinntjur o väntar att han ska ta nästa steg. Det gör han, går ut 20m ca på uthuggningen, stannar till o ser mot mitt håll. Det räcker, jag sänder iväg en pil som träffar högt i halsen framför bröstkorgen o han går i backen direkt som träffad av blixten. I går fällde vi en tjur o en ko, så det har startat bra i år. Vi tar nya tag nästa helg igen o hoppas att vargarna hålls borta från våra områden.
Wasted time can not be recycled
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Passar inte samma pil på vargen som till älgen. Men detta får man kanske inte säga.
jan-Olov
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Ralf-FIN »

@Jan-Olov

Jo det är ett känsligt ämne detdär med vargarnas vara eller icke vara.

Personligen är jag nog av den åsikten att de som bor på landsbygden och får sina näringar förstörda och är tvungna att ta till diverse åtgärder för att hålla barn och husdjur säkra, då är det nog bara den gamla devisen "SGT" som gäller. (Skjut, Gräv, Tig)
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Jakt

Inlägg av Jokern »

Jag tycker djur i vilt, ska få förbli vilt och inte tämjas med bly.... Hahaha..

Men jag bangar inte för en älgburgare eller nått sånt....

Jakt i vuxen ålder, är inte riktig min grej, men som barn, i Grönland, hade jag riktig kul..

Hare, ripa o sjöfågel, va det som vi skött mest...

Men respekt till er som jagar, så vi andra kan smaka...


jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

En lantbrukare måste få skydda sin boskap med nästan alla medel därför borde det vara helt ok att avliva rovdjur som varg lo och järv som vill skada djuren. Storstadsborna borde inte ha någon talan i detta ämne.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

@Jan-Olov
Det finns idag medel för djurhållare för skyddsjakt på rovdjur som hotar enskildas djur-besättningar. Dock omgärdat med en massa byråkrati.
Som exempel kan vi ta skyddsjakt på björn. För ett litet antal år sedan tilläts skyddsjakt på björn i Norrbotten på 68 djur. På våren. Det var lika många som godkänts för höstens licensjakt samma år.
Nu tilldelas endast ca. 40-50 björnar årligen, men skyddsjakt tillåts fortfarande fast i lite mer normal (?) omfattning.
Detta har delvis sin förklaring i att riksdagen bestämde för några år sedan att max 10% renar ska få bli rovdjursföda.
Under några år in på detta decennium, kunde jägare se att björnstammen ökat rejält i de flesta norrlandslän. Även i vårt jaktlag märkte vi av björnars närvaro.
Idag är det faktiskt märkbart lugnare. Fast jägarkårens egen bedömning är och har länge varit, att det på vissa håll finns betydligt fler nallar än vad Naturvårdsverket anser.
Nu kom detta att handla om björn, men synen på skyddsjakt på övriga rovdjursarter, ska behandlas ur samma perspektiv vad gäller enskilda djurhållares rätt att freda sin boskap.
Däremot kan det vara svårt att hävda jakt på rovdjur för att ens hund dödats av exempelvis en varg. Där vargen etablerat revir-flockar är ju problemen störst (Värmland-Dalarna) vilket för med sig konfrontationer, inte bara i skogen utan även mellan jägare/boskapsägare, samt mellan olika människo-grupperingar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Men får en djurägare i dag sätta sig på pass och vakta sina djur och skjuta den varg som hoppar över staketet till fåren utan att dömmas för jaktbrott och därmed förlora sina vapen. Jag har uppfattat det så att bonden inte får göra detta utan att ha förlorat flera djur och även bevisa att det är just den individen.
Senast redigerad av Jan-Olov den ons 17 okt 2018, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Jag har här ett klipp ur SvD från 2005;

Det kan bli lättare för djurägare att få skjuta varg eller en björn som hotar tamdjur i hägn. Det är innebörden av ett förslag som Jordbruksdepartementet lämnat till regeringen.
Dagens regler tillåter att rovdjuren får skjutas först om de går till angrepp mot tamdjuren. Det nya förslaget klargör att det ska det räcka att rovdjuret tagit sig in i ett hägn.

Och här från Svt året därpå. Något jag inte heller visste. :oops:
Faktiskt tog man då bort en del av byråkratin vid skyddsjakt i hägn för tamboskap.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Jan-Olov »

Låter bra jag minns när skyddsjakt på en varg var bestämt och när folk var samlade för detta så var det fullt av aktivister som störde, så någon från, tror det var länsstyrelsen hade skvallrat. Det är svårt med sådana här saker när man bara tittar genom ett rör och inte ser helheten. Det där med hund är en annan sak den kan faktiskt vara så att hunden anfaller vargen och då försvarar den sig inte konstigt.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Jakt

Inlägg av Stefan »

Ja, för att vara en född "stadsbo", numera på landet, så får jag allt säga att jag håller nog mer med dem som säger att stammarna måsta hållas under kontroll och på lagom nivå. Ävenledes att individer av rovdjur som börjar livnära sig på tamdjur eller kommer alltför nära bosättningar m.m. bör tas bort. Det bör ju ändå ligga i deras natur att hålla sig borta från människor, och att de inte gör det tyder väl på andra störningar som inte är så bra för varken djuret eller dess omgivning gissar jag.

Hur det än är, så "08:a" jag än är, har jag allt svårt att se att just folk i storsta'n ska bestämma i frågan, det borde väl ändå skötas av folk som har koll på det lokala... kan jag ödmjukt tycka.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Då stupade tredje "Hirvin" för den suveräna slägghammaren från finska Sako. Klockan 7:43 tröck jag av, å då small det. :shock: En patron som alltid levererar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Då var alla "hornhuvuden" i frysen. Kom över 2 hjärtan så det ska väl gå att ordna med lite annat än körv till nästa träff. Men, som Peter brukar påpeka, man vet vad man får då man äter körv. Det är alltid 100% körv. Ligger en stor sanning i det.

Hade tillfälle att sända en oförsiktig pinntjur till sina förfäder. En pil från Norma satte stopp för hans funderingar över vad han skulle äta till frukost.
Wasted time can not be recycled
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Jakt

Inlägg av Peter »

Ja körv kan man alltid lita på
Men inte tackar man nej till rökt älghjärta

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

@Speederman
Halloj jägar-broder. Det var precis samma oförsiktighet min senaste dog av.
Lustigt att du föredrar svenska Norma och jag den finska "dunderklumpen Sako Hammerhead. Jag har provat jaga med Norma Alaska (bra kula) och Norma Nosler som också är en bra kula, dock var den med sin smala spets, alldeles för lätt att bli stukad. Provade även Vulcan, som dock vid vissa träffar hade en förmåga att splittras. Passar nog sämre till 308W.
Har funnit att Hammerhead har dels en väldigt bra utvidgning och med dess nya form på spetsen blir den inte missformad i första taget.
Vilken kaliber har du?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Jakt

Inlägg av Speederman »

Halloo Fibern, kör med en Tikka bössa, kaliber 6.5*55 SW 10gr kula. Jagade med en .338 WM men tyckte den sparkade lite för mycket. 6.5:an är perfekt. Har inte jagat med Hammerhead sen mina dagar i afrikanska bushen, den funkar säker bra här men jag är mycket nöjd med Norma Oryx som jag kör med.
Wasted time can not be recycled
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Jakt

Inlägg av Fibern »

Okej Speedway-mannen. Varför jag frågade är att jag märkt att olika ammunition fungerar olika beroende på kaliber. Funkar den bra i just ditt vapen, då är ju allt bra.
Jag provade för många år sedan Normas Vulcan i min 308, men den hade en förmåga att splittras, vilket även min jagande syrra kunde konstatera. Så efter en ask av dessa gick jag över till Sakos Hammerhead och det har jag aldrig ångrat.
Däremot Sakos dito "Super Hammerhead" visade liknande verkan som Vulcan, så den la jag av med direkt. Troligen beror det på högre utgångshastighet med samma kulvikt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar