Vinterbilder

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Vinterbilder

Inlägg av Daniel »

För mig har tidsomställningen aldrig varit något problem...
Att ställa om klockan en timma görs ju av folk hela tiden när de reser, tex till vårt älskade grannland i öster...
Hur många avstår från att resa bara pga den otroligt jobbiga och farliga tidsomställningen?!

Jag förstår inte problemet...!?!

Jag vill ha kvällssolen på sommaren och förmiddagssolen på vintern. Låt tidsomställningen vara kvar tycker jag...

Lite hjärna i samband med omställningen, så brukar den kunna förlöpa någorlunda smärtfritt..?!
Dock blir jag nyfiken på vad som kan vara i min blinda fläck..?!
Vad är det jag inte ser, som alla andra verkar se??
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Jan-Olov »

När skiten med tidsomställningen började så så gick det åt minst två arbetsdagar att ändra allt med klockor ( industri) hel bortkastad arbetstid. På sista åren hade många tider kopplats ihop så jobbet var mycket enklare, men likväl bortkastad arbetstid men dessutom inte att förglömma den den Irritation när inte fläktar eller annat startade på morgonen.
Måtte detta rättas till så att allt återställs.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

För det första Daniel, så har jag aldrig behövt ställa om någon klocka för att åka på semester. Vete tusan om jag ens haft med mig armbandsuret. Semester, inga tider att passa. KLockor brukar finnas på många ställen även på semesterorter. Hemresedagen går det utmärkt att beställa väckning i hotellet om den sker i ottan.
Har du bara en klocka hemma. Väckarur, armbandsur, där man glömt hur man ställer om och bruksanvisning försvunnen, microugn och en del timers etc. Finns säkert industrier och arbetsplatser där en hel del apparatur ska anpassas.
Har du arbetat skift någon gång? Jag har arbetat så i 42 år. Bland annat hela tiden sedan vi införde idiotin.
Att lördagsnätter på hösten sitta och längta till klockan ska närma sig fem och förbereda avlösning och hemgång, för att vid tresnåret upptäcka att, "fasen också fyra timmar kvar". Och det på ett redan nog långt normalt 12-timmars pass. Tidsomställningen tar bara hänsyn till de med arbeten under dagstid på vardagar. Som väl är har jag slutat min anställning.

Om det nu är viktigaste orsaken, det som startades för att man skulle spara energi, skulle vara ljuset på eftermiddagarna, så låt det då vara så kallad "sommartid" året runt.
Jag kanske är utan hjärna, men har även läst att det sker fler hjärtinfarkter runt ikring omställningsdagarna. Om det stämmer vet jag dock inte. Det skulle i vart fall bero på ökad stress. Om man exempelvis arbetar lördag till 10 på kvällen och ska börja 6-7 på söndag morgon den dagen på våren, ja då blir det en timme mindre sömn.
Nog finns det väl anledningar till att så många vill återgå till normaltid.

I nyhetssajten europaportalen kan bland annat läsas.
Ifråga om energibesparing har man inte sett några tydliga positiva effekter som man förväntat sig, och även när det gäller trafiksäkerheten är forskarna splittrade.
Dessutom visar andra studier att den negativa påverkan som tidsomställningar får på människors biologiska livsrytm eller inre klocka är större än man tidigare trott.
Från SVT:s nyhetsflöde: Omröstningen, i form av en stor nätenkät, har genomförts under sommaren och har slagit rekord i EU-sammanhang. Fler än 4,5 miljoner personer svarade på enkäten. Över 80 procent sade sig vilja slopa det ständigt omdiskuterade fram- och bakflyttandet av klockan varje vår och höst.
Sen såg jag en läsarkommentar i lokala blaskan där personen skrev. Vore det inte bättre anpassa aktiviteter efter dygnets ljusa timmar, istället för att tiden ska anpassas efter vår aktivitet.
Det tycker jag var en intressant vinkling. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Jan-Olov »

Som jag mins det så var orsaken att vår tid skulle passa med europas kontorstider, låter så galet att det var nog så. Vi är ju så jäkla duktiga på att anpassa oss till dom mesta tokigheter som andra länder lägger på oss.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vinterbilder

Inlägg av Stefan »

Jag hör ju definitivt till den skara som vill ställa om! Vilket vi landar i, sommartid eller normaltid, det spelar mindre roll för min del. Men för egen del är det så att omställningen på hösten rullar tämligen obemärkt förbi, men på våren... då har jag ta mig skam jetlag i en vecka :( Vet inte varför, men så är det i alla fall.)

Det har ju framförts en del olika skäl till att införa det när det skulle till, energibesparing, mera dagsljus, hälsoskäl och kontorstider m.m. Märkligt hur det förändras och andra skäl för att slopa plötsligt uppstår...

En småintressant grej om detta blir av är ju hur tidszonerna kommer att hamna. T.ex. sägs det att vi i Sverige vill stanna på sommartid, medan man i Finland föredrar att stanna på normaltid (vintertid). Det torde ju då landa i att vi får samma tid.

Det kan man säkert se både för- och nackdelar med, men i det stora hela lär nog de gamla meridian-baserade tidszonerna bli tämligen inaktuella och kryssa lite som de vill. Gamla fina GMT (Greenwich Mean Time) blir väl slutligen en rent museal storhet. CET? Var ställer man den? Och om vissa länder fortsätter ställa om och andra slutar, det kan bli rätt intressant :)

Nåja, för egen del blir jag då i alla fall bra glad att slippa eländet med omställningen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Nu kan jag berätta att, som rubriken anger, så är här lite grann av vinterbild nu. Fast bilden håller snabbt på att smälta bort.
Det föll igår drygt en halv dm. Från början kall yrsnö och ca 4 minus, som efterhand övergick i någon plusgrad och regnblandat. Och nu talar prognosen om en dryg vecka med någon/några plusgrader....hmm. :conf: :?
Det är inte mycket att se, så ni får bygga upp bilden själva i era hjärnkontor.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Jan-Olov »

Ja snöblask vet vi nog alla hur kul det är, skall man dessutom arbeta ute så är lyckan gjord.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Just nu borde vi haft snö. En enda dm hade räckt. Det har nu varit mellan noll och -14 de senaste 4-5 dygnen och för några dagar sedan frös vattnet ut till lagårdsbyggnaden med gäststuga och verkstad. Där har vi både varmt och kallt vatten. Igång hela vintern. Brukar frysa till 1-3 veckor från mitten/slutet av februari. Men nu blev det sin, tack vare den otäckta marken.
Brukar tvätta bilarna med en slang kopplad i verkstan. Nu kan det bli en lång väntan på vatten dit om vi har otur. Det är PEM-slang, så ingenting fryser sönder, men kommer inte snö snart, kan det dröja fram till mars-april om det fortsätter att vara kallt. Vi har även nytta av snö.....Peter.. :wink:
En får ta't kallt. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

Nä @fibern. Snö är bara till besvär!!
Förutom när man ska åka skidor
Och det ska jag göra i Sälen i mars


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

...då kommer alla flingorna på en å samma gång...
Jo minsann. Ca 1 dm på morgonen. Men gudars...äntligen ljust. En otrolig skillnad gör det med lite snö. Om det var halvdager igår kl 8, så var det dagsljus samma tid idag. :clap *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Från total barmark, till full vinter på ca. 30 timmar.
Så här såg det ut på markerna här i söndags. (fotot taget en månad tidigare) [image]689[/image]
Måndag morgon kl. 7 detta. [image]685[/image] Sedan kom ytterligare 2dm under natten mot tisdag. :shock:
Så nu ser det riktigt trevligt ut...
[image]686[/image]
[image]687[/image]
Och utegranens belysning har snöat in...[image]688[/image]
Nu förbereder jag mig bara på en snöröjar-helg, då det tydligen ska falla en hel del snö.
I'm dreaming of a white ......ja hmm, vinter. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Vinterbilder

Inlägg av JanneBoj »

Nej fy så hemskt. Jag tycker vi får mycket snö här nere men det är ju ingenting mot vad du får.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

@JanneBoj
Jamen inte är det så hemskt. Vi får ju trevlig snö... 8)
Visserligen varnas det för bortåt två decimeter mellan fredag och måndag, men det behövs ju som du nog minns, ett ordentligt täcke här när vinterkylan sätter in på allvar. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vinterbilder

Inlägg av Stefan »

Huvvaligen och usch!

I och för sig inte så trevligt här just nu heller, 1-2 plus och riksdimma. Dessutom verkar vi ha haft någon slags inversionsskikt, det har luktat typ pappersbruk ett par dagar nu, halvunket.

Men jag är allt glad för att slippa snö och kyla.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Okej, jag behåller väl bilderna för mig själv i fortsättningen, eftersom ni inte gillar dem. De var meningen att illustrera hur ljust och vackert allt blir med den vita fina snön.
Fy katten för en svart vinter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Vinterbilder

Inlägg av Daniel »

Hehehe

@Fibern
Nej, för all del - sluta inte med dina fina bilder!!!

Jag kan ju egentligen bara tala för mig själv, men jag tror att i princip alla uppskattar snö på bild, men kanske inte gillar skottning och slask...
Här i söder är snö lika med slask, medans i norr är snö ljus, spår, isolering från kyla osv... Därav skillnaden i uppskattningen - men det uttrycks nog lite slarvigt med avseende på skillnaden i att själv skotta gentemot fina bilder av snö hos någon annan?!

Så för min del ser jag gärna fler bilder här på forumet!! Både Fiberns (snö) bilder och annat från andra!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterbilder

Inlägg av Fibern »

Kloka ord Daniel. :D
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

Jo ja håller nog med Daniel.
Snö är väldigt fint på bild
Så sluta inte att lägga ut dom fina bilderna.
Men trots allt är vintern en sorglig tid när hojen står i garaget och är alldeles ledsen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Vinterbilder

Inlägg av JanneBoj »

Jag håller också med om att snö passar bäst på bild. Det kan vara så otroligt vackert. Men när man befinner sig mitt i det och ska skotta fram bilen när man redan är sen till jobbet. Ja, då kan man hålla sig för skratt. Med andra ord, jag ångrar inte en sekund att jag flyttade söderut.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vinterbilder

Inlägg av Peter »

Söderut??
Du bor ju nästan i Norrland

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skriv svar