Nya däck...

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Nya däck...

Inlägg av Jokern »

I just såna här inlägg, är det lätt att ta åt sig och läsa som man själv vill( tolka det).
@Ralf-FIN , det var inget inlägg emot dig eller andra.

Ni kom in på ylande i däcket och jag skrev ”vi” gnäller över ylande i däck, men man kan montera ”öppna”rör..

Så för att vara politisk korrekt, så va mitt inlägg ett exempel, om hur VI upplever olika saker när vi, i detta tillfälle, pratar om oljud från däcken.

Om ni tog så illa upp, så bugar jag mig i dammet o ber så ödmjukt om ursäkt.

Men jag står fast vid att vi ”gnäller” över ”ylande” i däcken, fast vi knapp kan höra det, för proppar i öronen, nedsatt hörsel eller högljudda avgasrör.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Hynboholm
50cc
50cc
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 20 jun 2019, 22:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1290 SuperAdventure S
Ort: Karlstad

Re: Nya däck...

Inlägg av Hynboholm »

Är det någon här som säljer däck till bra pris eller är det dackonline som gäller?
Senast redigerad av Hynboholm den fre 25 okt 2019, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
KTM 1290 SuperAdventure S
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nya däck...

Inlägg av Peter »

Dackonline har funkat fint. Jag kränger på dom själv också. Det blev ett nytt bakdäck idag

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Hynboholm
50cc
50cc
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 20 jun 2019, 22:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1290 SuperAdventure S
Ort: Karlstad

Re: Nya däck...

Inlägg av Hynboholm »

@Peter. Ja, jag har köpt där förut och förutom lång leveranstid är det ok.

Jag har läst lite här om Saarela och hans shop, och det verkar bra! Tyvärr är väl frakten dyr när det blir större grejer.
KTM 1290 SuperAdventure S
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nya däck...

Inlägg av Peter »

@Hynboholm. Jag brukar få hem däcken inom en vecka och det tycker jag är ok.
Det jag tycker är bra är att dom har omsättning på däcken så man inte får hem ett gammalt som legat och torkat.
Mitt hade precis svalnat när jag fick hem det

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Nya däck...

Inlägg av Peter »

Peter skrev:@Hynboholm. Jag brukar få hem däcken inom en vecka och det tycker jag är ok.
Det jag tycker är bra är att dom har omsättning på däcken så man inte får hem ett gammalt som legat och torkat.
Mitt hade precis svalnat när jag fick hem det Bild
Annars är Saarela suverän Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nya däck...

Inlägg av Ralf-FIN »

Jokern skrev:...Om ni tog så illa upp, så bugar jag mig i dammet o ber så ödmjukt om ursäkt.

Men jag står fast vid att vi ”gnäller” över ”ylande” i däcken, ...
@Jokern

Det behövs nog ingen ursäkt, för inte tror jag nån tog illa upp och den enda negativa utsagan (gnäll??) i denhär tråden så var din egen kommentar.

Jag skulle väl påstå att det handlar om önskade ljud och oönskade ljud när du nu nämner att det läggs på ljuddämpare för mera brum och jämför det då med däcktjut.

Om du inte är bekant med vad en recension är så ska jag upplysa; Man ger en så korrekt och objektiv beskrivning som möjligt av hur man upplever en produkt eller liknande. För att ge den bästa helhetsbilden ska man ej ta hänsyn till om det handlar om vare sig positiv eller negativ kritik utan man försöker att ge en konstruktiv och verklig beskrivning.

Och det var kort vad jag försökte göra *thumb_up*

Så då kan vi återgå till att diskutera däck istället :rtfm
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Nya däck...

Inlägg av Ralf-FIN »

OK... en liten evaluering av Metzeler Karoo Street nu då det blivit så gott som slätt.

Goda vägegenskaper både på asfalt och grus. Lite vibrationer i hastigheter över 120 km/h och som sagt lite ylande mellan 80 och 100 km/h. Men ingetdera på nån störande nivå utan bara nåt som man märker av lite.
Noterade då det var där kring 30 grader varmt att däcket nöttes riktigt rejält varje dag, men då det blev svalare så höll det bättre, men även det ganska normalt. Ska också komma ihåg att typ 2/3 av körda kilometrar så har hojen varit ganska tungt lastad.
Nu är det som sagt helt slut, så det höll ca. 9000 km (på en KTM 990 Adv. R och en förare som eventuellt kan lida av lite spasmer i gashanden mellan varven), så det ska väl betraktas som helt godkänt.

Nu återgår jag till det första däcket som jag hade på hojen och som varit det som vad livslängd gäller presterar i en helt egen klass, dvs över 15 000 km. Däcket i fråga är Mefo MFE 99 Super Explorer. Förra gången jag hade detta däck så höll det nästan 16 000 km och 90% av dem gick på asfalt.
https://www.twistedthrottle.com/mefo-su ... s-ply-tire
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Nya däck...

Inlägg av Fibern »

Jag blev lite besviken efter hemkomsten från Mora-träffen, hur slitna mina "nya" däck verkade vara. :?
Bytte ju förra våren till Heidenau K60 Scout, både fram och bak. Bakdäcket har kvar uppskattningsvis en fjärdedel, fram något mer, kanske 50%.
När jag då räknade ut hur långt däcken rullat, fick jag fram en ganska säker (med SMHI-termer) ungefärlig summa på 1160 mil. (11600 km)
Både fjolårets träffresa, liksom årets, utfördes under ganska extrem hetta. 25-30 grader flera av dagarna, samt över 30 under några. Kanske inte så mycket att orda om dessa däcks slittålighet. Får väl se om de räcker över nästa säsong med. Då kan jag nog känna mig nöjd. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Nya däck...

Inlägg av Stefan »

För mig har nog Heidenauerna varit de som hållit längst av de fabrikat jag testat. Men, visst syntes det att värmen i perioder under sommaren tagit på dem.
Som jag ser det, om bakdäcket håller över 1000 mil, 10 000 km, så är livslängden helt OK. Men, kanske jag har lite av samma åkomma som Ralf... spasmer i högertassen :D
Dock är det ju betydligt fler egenskaper än bara livslängd man vill åt... Men Heidenau lär jag fortsätta ett med ett tag i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar