Problem med kedja

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Jag har hört ett litet missljud från kedjan på min varadero. Tyckte att den var lite slak och skulle spänna upp den. Spände den så den glappande ca 35mm snurrade sedan hjulet ett halvvarv och då blev kedjan som en fiolsträng. Tänkte först att framdrevsaxeln måste vara krokig men framdrevet svänger inte. Kan kedjan ha sträckt sig så mycket på en del av längden? Eller har jag något annat problem?

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Problem med kedja

Inlägg av Daniel »

Spontant tänker jag att kedjan är stel. Länkarna roterar inte över stiften, utan bildar små "v"... Om det beror på att kedjan är dåligt smörjd eller att den är slut (vilket är min gissning) kan jag bara gissa på, men men, men...

Får se om det kommer några bra tips på kedjerekonditionering eller test att avgöra skick - dvs om du kan smörja upp eller ska slänga?
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Problem med kedja

Inlägg av JanneBoj »

Helt säkert en länk som skurit. Byt!!
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Ok tack för svar.... jag beställde nu från lelles. Xl moto hade så många typer å välja på allt från 1000kr-3000kr

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Fibern »

Inte för att det angår mig, men är det bara kedja XLmoto tar 1000-3000 för?
Hos "Saarela i norr" får du helt drivpaket för under 1400 :-. Det finns fem att välja mellan till Varadero.
Varför jag frågar är att i somras frågade en bekant, några kilometer bort, var man får tag i bra och billiga drivpaket till mc. Han har en Honda Shadow. Han hade frågat om pris på E-son Maskin i Skellefteå. Drygt 3000 hade dom svarat. Då tipsade jag om Saarela i norr. En vecka senare hörde han av sig och frågade mig om jag hade nåt nitverktyg. då framkom det att han handlat på E-son och alltså pungat ut med 2000 kr extra.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Komplett paket med kedja å drev

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Problem med kedja

Inlägg av Jokern »

Fibern skrev:.......Då tipsade jag om Saarela i norr. En vecka senare hörde han av sig och frågade mig om jag hade nåt nitverktyg. då framkom det att han handlat på E-son och alltså pungat ut med 2000 kr extra.
Frågan är nu varför vi läggar energi på folk som inte lyssnar på goda råd ändå..?

Kanske din bekant, handlar hos Saarela i norr nästa gången..

Personligen bliver jag bara pisstoff, när folk frågar om råd o gör motsatsen ändå.
Då får dom inte flera råd av mig igen.

Lite språng åt sidan Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Problem med kedja

Inlägg av Ivar »

Köp här så kan du kosta på dig ett par pilsner till jobbet istället.
http://39833.shop.textalk.se/drivpaket/ ... 2000-2007/
Let's be careful out there
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Ja den där skulle man ha sett igår. Beställde på lelles det gick på 1700. Tur man har pilsner på lager

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: Problem med kedja

Inlägg av monza »

"Jokern"

Ja, det har man ju frågat sig själv några gånger :D
Du vet ju om uttrycket "man får vad man betalar för". Så "Fiberns" bekant gick väl på det :roll:
Det är ett synsätt som provocerar mig duktigt, jag menar blir drivpaketet, oljan. köttbullarna whatever dubbelt så bra om handlaren fördubblar priset för en... *face*
// //
Joe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 16:29
Answers: 0
Hoj: Transalp 650-05
Ort: Burträsk

Re: Problem med kedja

Inlägg av Joe »

Ja nu är kedja å drev bytta och problemet är borta... nu blir det å invänta bättre väder och passa på med lite körning innan snöhelvetet kommer... men då blir det en storservice med ventilkoll. Det ska bli spännande.... har aldrig gjort det förut så var beredda på frågor

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem med kedja

Inlägg av V Saarela »

Ja jisses, grymt och läsa :-)

Jo, jag håller på att göra om drivpaketssidan.(är nu inne på Triumph) Framför allt, att alla kedjor som finns där ska kraftmässigt(tensile strenght) klara specifik hoj. Nu har också EK kedjorna tillkommit. Dom är nu inne på generation två, dvs fått tillägget 2 eller 3 efter sig, tex SRX2, ZVX3 osv. EK´s skruvnitlås är också tillbaka, dvs....nita utan kedjenitare.

Nu under senaste tiden har man ju sett en del läskiga own brandade märken kommit ut på marknaden. Jag har också lärt mig en hel del om kedjors kvalite. RK´s GXW, XSO samt XSOZ1 är gamla beprövade kedjor. EK vet man ju historiskt att det är också riktigt bra grejjor. Nu är ju den nya generationen av EK inte prövad på lång sikt än men.....man brukar ju inte backa på kvaliten?
JT kedjorna var jag ganska ensam om när jag började. Nu är det ju en hel del andra som kränger dom också. Krafiga är dom men....kvaliten är sisådär. Har kvar dom i alla fall som prisjämförelse och brukar då vid eventuell försäljning meddela om kvaliten och ev. byte. Kedjan är billig och passar bättre för den som ska sälja hojen eller kör väääääldigt lite mil med.

Förutom nämnda märken så finns även nu Regina och Sunstar. Regina sitter på italienska hojar. Även BMW´s värsting S1000RR har Regina kittet. Sunstar sitter nuförtiden på alla Triumph som kommer ut från fabrik.

Som många vet så.....gjorde jag ju en film om hur man kan byta sluten kedja på en Varadero. Jisses.....vad jag har fått nita färdigt kedjor till Varadero. Nåja, gillar att nita och tycker att en perfekt nitning är riktigt vackert! Kostar ju inget heller för den som vill ha den nitad.

Hursom helst, verktyg får man ju alltid låna av mig gratis när man köper drivpaket av mig. Funderar också på att hyra ut till dom som beställer kedjor. Hyran skulle då kosta 150kr och den summan bara för att täcka lite slitage samt framför allt, tillbakafrakten med spårning. Deposition 1000kr via swish. Endast swish pga att det är lättare att återbetala 850kr den vägen....sen när man fått tillbaka verktyget hel och ren.
Fråga: tycker ni det låter som en god ide....eller?

Ja....osså har vi ju EK´s patenterade skruvnit. Vet inte vad som hände med förra generationens skruvnit. Den försvann helt plötsligt från marknaden(ca 5-6 år sedan). Dålig? Sett att den nya är omgjord i alla fall.
Skriv svar