Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Idag (eller egentligen i natt) är det då vår igen på mina breddgrader :clap

Rent meteorologiskt då... Kanske inte så skönt att man vill sparka igång knarren riktigt än, men ändå *thumb_up*

Ser också att ovanligt stora delar av södra Sverige inte ens haft någon vinter, direkt över från höst till vår :shock:

Samtidigt är Kiruna på väg mot snörekord... Jaja, vi bor i ett avlångt land :)

F.ö. kom det en PDF med en avi från Louis efter mailkontakt, så den biten löste sig. Nu återstår att få Postnord (eller tullen?) att släppa iväg småsakerna jag pröjsat tull och avgift för. Där går det INTE undan :frust: Men, det är väl att tag till hon ska ut och luftas, så man får se... :roll:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Och idag blev det då dags. Nu är säsongen igång :clap *thumb_up*
Vinden hade avtagit och solen sken så fint så! Sannolikt tidigaste säsongspremiär jag haft.
Temperaturen låg runt 7 grader och vägarna var torra och fina. Dessutom har ju en snöfattig vinter det goda med sig att det inte är mycket grus alls på småvägarna.
Jag har ju med åren blivit lite mer frusen av mig, det märkte jag i höstas. Så, i vintras kikade jag runt lite efter vad en värmeväst kan tänkas gå på. Inom EU verkar det ligga från 1000:- och uppåt, men jag slog till på en i Kina. Tänkte att möjligen hinner den fram innan det blir varmt ute, men den kom mycket snabbare än jag trodde. Så det landade på ett par hundringar *thumb_up* Den är USB-driven och en rejäl "powerbank" hade jag innan, så den fick ett första test i dag. Jag kan bara säga att värmeväst "is the shit"! Jäklar så skönt det var.
Annars var väl körningen lite tvekande och försiktig i början, det var ju ändå ett tag sedan sist. Men det gick snart över och kändes hemtamt och gott igen :)
Man får ta vara på tillfällena. Såg en annan hoj ute, men den mötte jag i stället två gånger. Landade på en 12-15 mil.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Kul att läsa att det börjar röra på sig så sakteliga med den kommande säsongen *thumb_up* Min står ännu ganska avklädd i garaget då det är lite uppgraderingar på gång. Kollade långtidsprognosen fram till 8nde Mars och först var det en vecka med ett par minusgrader och sen kring 0-gradigt, så det dröjer nog innan det blir aktuellt att starta säsongen här.
Körde ju en hel del ifjol i temperaturer mellan 1 och 6 grader, och visst blir det kyligt i längden, fingrarna brukar ju vara det som det känns först i, men det avhjälps ju med handtagsvärmarna. Nästa brukar ju då vara att man blir kall i överkroppen, så kanske en värmeväst vore nåt för dedär kyligare utflykterna.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Ralf, jag kan absolut rekommendera det! Har man överkroppen varm så känns det nästan som att mycket av resten löser sig. Den samt fötter och händer så klarar man rätt mycket. T.ex. så kändes det inte särskilt påverkande att armarna fortfarande är i vinddraget och kan bli lite avkylda. Rätt självklart egentligen, värmepumpen sitter ju i överkroppen :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

MC - kopia.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Gött att se, Daniel
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Gött att se, Daniel *thumb_up* Det rullar igång... Fast lite bakslag här just nu, klar fara för halka här om kring. Så att något danskt väderinstitut spår lite mer vårväder till andra halvan av Mars med varmt och soligt väder :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

Typiskt!
Inatt var det nattfrost med saltning av vägar...!

Ja - vi får hoppas på att dansken har rätt och att värmen inte är så jättelångt borta isåfall.
Men först vore det bra med ett rejält regn som får bort lite av vägsaltet.

Eller - är rädsla för salt på MC överdriven? Kanske skillnad på en gammal Varadero och en nyare hoj?
Jag tycker ju väldigt mycket om min lilla cykel, så jag vill väldigt gärna hålla henne i fint skick...!
Användarens profilbild
Micce1980
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 jul 2019, 21:24
Answers: 0
Hoj: Transalp 700 2008
Ort: Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Micce1980 »

Idag behövdes inte hanvärmen vare sig till eller från jobb lite blåsigt i byarna men fick in en omväg på 30 min på vägen hem, samt passade på att tanka upp den nu när det ändå är bra pris :)

Körde en kort sväng i söndags och innan dess i början av februari och slås efter varje gång det gått någon vecka eller mer hur pass lättkörd den är, fantastiskt *thumb_up*
IMG_2055.jpg
Fick äran att hämta upp dessa stövlar med vilka passar bra till hoj och stället (Macna Qouga) jag kom över i höstas :wink:
IMG_2056.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Min Transalp 700 -08 https://xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=5918
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Sjyssta pjuck, Micce *thumb_up*
Kittade själv upp mig på sådana inför säsongen :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Idag..

Inlägg av Speederman »

...blev det en runda på ca 9 mil. Sol ca +5. Snart orkar man börja tro på att "höstvintern" förlorar sitt grepp.
Wasted time can not be recycled
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

.. vart det till att besöka besiktningen...
Jämmer och elände - 2:a på frambromsen.
Det pulserade lite i handtaget vid bromsning.
Det blir till att försöka rensa liv i flytet i skivorna igen. Annars får det bli två nya och tyvärr dyra skivor till hojjen...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

... gav jag tusan i coronaeländet och satte mig själv i karantän inuti hjälmen. Det var ju superväder, en riktig vårdag *thumb_up* Och nu ska det ju bli betydligt kallare igen. Man får passa på när möjlighet ges *wheelie

Och ingen risk att smittas eller smitta :D
Det blev 3 timmar i sadeln, gött mos :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...blev det en liten tur med Hennes Majestät på bönpallen. En runda på ca 2 timmar där vi åkte över länsgränsen till Halland och Varbergs kommun innan vägen tog oss vidare hemåt igen. Klarblå himmel och strålande sol, men på slutet kröp kylan igenom lite.
Användarens profilbild
Micce1980
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 jul 2019, 21:24
Answers: 0
Hoj: Transalp 700 2008
Ort: Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Micce1980 »

Stefan skrev:Sjyssta pjuck, Micce *thumb_up*
Kittade själv upp mig på sådana inför säsongen :D
Har nu kunnat prova de på en runda och de är trevliga, lätta att gå med också. Färden var bara på en 45 min men filurer på om man ska ställa ner växelspaken något hack och se om man kan ställa ner bromsen lite med, dessa hade ju lite kraftigare sula än de andra jag hade innan :)
Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Min Transalp 700 -08 https://xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=5918
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Micce, ja visst är det så, och i mitt fall är de även högre uppåt i tåpartiet. Gött för tårna, men det gör definitivt in växlingen lättare. Dock har jag också kraschbågar på hojen, och de begränsar också utrymmet, så det är lite av en utmaning just nu att ställa spaken rätt och vänja sig för att flyt i växlingarna. Men, det kan det vara värt, de är ju sköna och varma. De ska ju vara helt regntäta också, det skadar ju inte :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Micce1980
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 jul 2019, 21:24
Answers: 0
Hoj: Transalp 700 2008
Ort: Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Micce1980 »

@Stefan: Blev fantastiskt med ett hack ner på växelföraren och nästan helt nedställd fotbroms :)

Tittade på hojen efteråt och såg att den har koordinater som dekor, har väl sett det innan men matade in de på google maps och då hamnar man mycket riktigt på 2802 möh men vad jag inte visste var att man hamnar i Frankrike på "Cime de la Bonette"

https://www.google.se/maps/place/Cime+d ... d6.8068718
Unknown.jpeg
IMG_2221.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Min Transalp 700 -08 https://xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=5918
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Micce, jodå, jag testade på nytt i dag och nu har jag hittat en inställning som nog ska fungera igen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag blev det allt en runda igen. Nu känns det som att säsongen är i gång igen. Siktar på en miniversion av Mälaren runt med egna inslag i morgon :)

Testade också för första gången att ha telefon i en sådan hållare med ett kryss, vanligt förekommande. Det kändes lite oroligt i början och höll ett vakande öga på luren ett bra tag. Men den höll ett fastare tag om luren än jag trodde, den rörde sig inte en millimeter ens över rediga tjälskador *thumb_up* Fast blir det grusåka, får nog luren ta plats i fickan igen :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Har närt en liten tanke på att ta en sväng på Hondan i helgen, fast vid närmare eftertanke kanske ingen god idé. Se nedan.
Vårvintergård.jpg
Gårdsplanen har uppemot 10 cm tjockt islager, eftersom det varit flera blidväder efter varandra i vinter och snö smält uppifrån slänten och frusit till då marken nere på gårdsplanen varit tjälad.
Uppfart 27 mars.jpg
Och jag skulle nog komma på glid, utan styrförmåga om jag försöker mig på att ta mig ner. För att inte tala om när jag sen ska upp. :conf: Tror jag låter hojen stå ett tag till... 8)
Faktum är dock att jag tror det ska vara möjligt efter påskhelgen, men jag har inte bråttom så vid månadsskiftet april-maj blir det nog aktuellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar