Resa i nordnorge

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Resa i nordnorge

Inlägg av Tramsvalp »

Jaha, då var man tebax efter 900 mil, 18 dar i sadeln, och 17 tältnätter. :)

Nu har jag sett det mesta i norska Finnmark. Dvs det mesta inom synhåll från vägar, inklusive "vägarna" till flera sändarmaster på fjälltopparna.

Och jösses så vackert det är däruppi nord!
Havet och den karga naturen tilltalar mej, både i vida vyer och på nära håll.
Även fascinerande hur människor kunnat anpassa sej och överleva under tusentals år. På Syltefjords turistinfo-café köpte jag en bok, där de som var unga i trakten i 1900-talets början berättar om hur det var på den tiden.
Jag vill åka dit igen! Och då med en kamera, och lite bakgrundskunskaper om vad det är jag ser.

250 mil upp, 400 mil där, 250 mil hem.
Åkte nästan alla vägar som finns däruppe, från Hammerfest och Alta till Kirkenes och Vardö, asfalt som grus. Blev väl 20-30 mil kvar till nästa gång.
Eftersom de flesta vägarna tar slut i obygden så får man åka dem två gånger. Det blir många mil. Hälften hade jag sol, hälften mulet/regn.

När jag den sista dagen däruppe kom upp till Nordkap-tunneln så vände jag. Jag hade inte lust att betala 2x68 nkr för nöjet att åka några mil på öns vägar, inte heller att betala 190 nkr för att få komma upp på klippan, bara nån mil(?) längre norrut än jag redan varit längs andra, avgiftsfria, vägar.
Så jag har inte varit på Nordkap! Snobbigt va? Våga Vägra Nordkap! :D
Men nästa gång åker jag kanske dit, vem vet?

Åkte E6 hemåt, och ner till Bodö nånstans så var det finemang, men sen så småningom började både vägen och omgivningen tråka till sej, och det blev tätare mellan samhällena så snittfarten blev ca 70... Jag körde över till Sverige genom Åre.

Sista dan på hemresan blev det 110 mil med hemlängtan, varav säkert 80 mil i regn och resten i fukt...
När det ett tag vräkte ner så dropparna riktigt plaskade, och vattnet rann i strida strömmar på vägen, så kunde jag inte annat än gapskratta åt eländet! :)

Allmänna regler vid körning i Norge: Leta reda på mastvägarna, och när du kommer till en tunnel så titta efter den gamla vägen över fjället. :-)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Najs tema :D
Däremot tycker jag du missade den vackraste delen av Nordkapön, den mellan tunneln o udden. Dessutom är det mer macho att vända och inte betala avgiften för att komma in dom sista hundra metrarna till själva udden.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

V Saarela skrev:Dessutom är det mer macho att vända och inte betala avgiften för att komma in dom sista hundra metrarna till själva udden.
VS, jag är inte macho, bara snål. :wink:

Två lokala infödingar jag pratade med tyckte jag skulle bojkotta Nordkap. Det var många av dem som tyckte det var för dyrt, och det hade diskuterats på nåt möte.
De sa typ "Jojo, visst är det väl fint, Honningsvåg och allt, men det finns ju så mycket annat att se häruppe."
Vid det laget hade jag sett det mesta av Finnmark, och funderade redan på att avstå från Nordkap. Detta avgjorde saken.

Några mil sydväst om Nordkap ligger Havöysund, som ska ha nån sorts polarcenter/museum ed. En vägvisartavla i Olderfjord lockade, om jag minns rätt, med både fria vägar dit och fri entré. En tydlig reaktion.
Jag tänkte åka till Havöysund efter min nästan-nordkap-tur, men kände att jag fått nog, och inte kunde tillgodogöra mej upplevelserna längre. Så jag åkte hem istället.

Jag tycker "nordkap-konceptet" är lite fult upplagt:
Tänk er en husbil med 2 vuxna och 2 barn.
Skylten vid 7km-tunnelns infart säger bara: "Tollstation 8 km" (typ).
Inga priser, de avslöjas inte förrän EFTER tunneln. Och vid betalstationen är det så dags att börja fundera på om det är värt det. Med bilar som börjar köa bakom, och irriterade familjemedlemmar... Skulle tro att få väljer att vända, eller ens diskutera saken.

Överraskning nr 1 alltså: Tunnelavgiften.
Husbil 445 kr
1 pass vux 46 kr
2 pass barn 46 kr
Summa 537 kr för att få komma iland!

Några mil senare, Överraskning nr 2:
Inträde till Klippan, Familjepris (2+2) 380 kr (190 för en vuxen)

På hemväg, Överraskning nr 3: Tunnelavgift IGEN!
537 kr för att få åka hem!

Summa 1454 norska = 1664 svenska kronor!
I 2004 års priser. Jag har för mej jag såg nånstans 470 nkr för husbil i år.
Och att hitta dessa priser hemma på datorn var min själ inte lätt, så jag föreställer mej att många blir överraskade.

Tunneln:
Bil : Nok 140,-
Husbil : Nok 445,-
Buss : Nok 755,-
MC/Moped : Nok 68,-
Passagerare vuxen: Nok 46,-
Passagerare Barn : Nok 23,-

Klippan:
Adults : NOK 190,-
Children u/15 : NOK 55,-
Family (2+2) : NOK 380,-
Military : NOK 105,-
Crew : NOK 90,-
Student : NOK 105,-
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Blacksheep
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:13
Answers: 0
Ort: Umeå

Turistfälla!

Inlägg av Blacksheep »

Grym tur i övrigt :D
Skriv svar