Nordkap

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Nordkap

Inlägg av Trelle61 »

Väskorna packade och kjedjan smord! I morgon när jag vaknar så bär det i väg ner till hamnen i Smygehamn ocn är jag väl är därnere så styr jag kosan mot norr och Nordkap.
Troligtvis tar jag östra vägen hem, Finland,båt till Estland och sen vidare ner mot Polen och till slut båten hem från Rostock-
Skall bli kul, hoppas jag.!!
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Nordkap

Inlägg av hogge »

Hej Trelle61
Låter mysigt! Ha en trevlig resa och kör försiktigt.Sätt gärna in lite bilder sen det är alltid uppskattat
Mvh Hogge
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Nordkap

Inlägg av Trelle61 »

Hemma igen efter ca 640 mil i Sverige och Norge (en liten bit i Finland också). Haft en underbar resa trots att jag hamnat dels i den sämsta sommaren på länge i nord Norge och även en hel del annat dåligt väder.
Resan gick från Smygehamn via inlandsvägen upp till Skellefteå sen vidare till Alta och Nordkapp.
Vägen tillbaks gick via Alta-Narvik-Trondheim-Geiranger-Gailo (Hardangervidda)-Arvika-Karlstad och till sist Trelleborg.
Det har handlat om vildmarks camping" och på grund av det dåliga vädret har inte min utrustning hållit måttet men nya grejor har redan införskaffats till nästa års resa, för det blir Norge igen.
Inga större incidenter, en liten vurpa vid ett vägarbete efter Lyckesele i störtregn annars ingenting.
Håller på att gå igenom mina foton nu och skall återkomma med en lite bättre resebeskrivning om några dagar hoppas.
Det första jag gjorde när jag kom hem var att sticka till Lillemans i Lund för däcksbyte och passade då på att provköra Yamaha Super Tenere och det var ju en intresant upplevelse!
Ha det gott
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Nordkap

Inlägg av Tramsvalp »

När man åker till Nordkap bör man enligt min åsikt passa på att köra omkring på fler vägar däruppe, men få tycks göra det. Det finns mycket vackert att se, jag körde faktiskt 400 mil i Finnmark (Nordnorge) men jag försökte också köra alla vägar. En del vägar var mindre körvärda men många var fina. Det jag minns bäst är Hamningberg, Syltefjord och Berlevåg.
Så dags att säga nu kanske, men till nästa gång... :wink:
Jag råkade missa själva Nordkap men det tar jag nästa gång.

Det är ganska platt däruppe mestadels, efter Norge-mått iaf. Det som fångade mig var bl.a den karga naturen och otillgängligheten. Hamningberg är nog så avsides man kan komma i Europa.
Och ett allmänt Norgetips: Vid tunnlar, titta alltid efter den gamla nedlagda vägen över fjället, den är roligare!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Nordkap

Inlägg av Trelle61 »

Känns lite med Norge som att oavsett vilken rutt eller del av Norge jag väljer så finns det alltid något som är vackrare eller härligare att köra.
Nordkapp var det som imponerade minst på mig under denna resa, nu hör det till saken att nord Norge visade inte upp sig från sin trevligaste sida, kallaste sommaren på mannaminne (0-3 grader på natten),blåsigt,dimmigt och regnigt.
Jag gillade det mesta från Alta och neråt och då pratar vi både vägar och natur, kom ju in i Norge från Finland och innan Alta var det väl inte så där jätteroligt.
Jag kommer nog att köra dit en gång till mest för att jag lovat min sambo att med henne och dels för att se om det är bättre väder, vad jag tycker då.
Sen får jag ju säga att 400-500 Nkr för att komma in på en grusplan! Nja, då var där mycket som var berydligt vackrarer och gratis.
Nu har jag kört från Smyge i söder ,längre söderut går inte att komma, till Nordkapp ,så långt norrut jag kunde komma, och det var ett mål med denna resa.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Nordkap

Inlägg av Tramsvalp »

Trelle61 skrev:kom ju in i Norge från Finland och innan Alta var det väl inte så där jätteroligt.
Om du körde E6 till Alta österifrån så förstår jag, det är mest skog, platt och rakt. Den norra vägen är roligare. Från Alta och söderut är E6 fin ner ungefär till Bodö vill jag minnas. Skaplig en bit till, men från typ Trondheim finns det bättre alternativ. Har inte kartan i huvet riktigt.

Långa sträckor förstås däruppe mellan ishavsfjordarna, och de flesta vägarna är återvändsgränder...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar