Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

Har ju varit sugen på @Ralf-FIN hjälm några år nu så idag slog jag till på nya modellen.
Skall bli intressant på dom värma sommardagarna åka runt med halvhjälm samtidigt som man har helhjälm på svalare dagar samt när det regnar.
Nu återstår bara se hur snabbt Finland klarar levera i dessa corona tider.

https://www.progearmoto.se/shark-evo-es ... -grey.html
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Sedärja @Ivar *thumb_up*

Ja jag hoppas att du kommer att vara nöjd med den, för jag har absolut inget negativt att säga om den hjälmen. Skaffade ju en annan och ska ju tillstå att det handlade en hel del om utseendet med den, samt att jag fick ett tips från en kompis att den fanns till ett oslagbart pris, men visst är jag mycket nöjd med Nexxen också :)

Evo'n är grymt praktisk och mycket bekväm. Fördelen med den är ju att den är balancerad så att den går lika bra att köra med i öppet läge som i stängt läge. Dock vill man ju då inte köra med den i öppet läge i högre hastigheter då det ju då är en säkerhetsfråga och rekommenderat att köra i stängt läge. Men den är enkel att med bara en hand öppna och lika lätt att stänga.
Absolut behagligt att köra öppet igenom byar och andra ställen där man kör sakta varma sommardagar, så det är nåt jag saknar.

Om den rätta färgkombinationen återfinns, så står absolut Evo'n högt på listan för vilken hjälm det blir nästa gång *thumb_up*

Släng gärna in en recension senare då du fått lite erfarenhet av den i lämplig hjälmtråd *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

@Ralf-FIN. Den borde väl finnas i en snygg vinröd färg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Peter .. njäe... det var ju inte riktigt den jag tänkte på :lol: Snarare nåt mer åt dendär fina oranga tonen :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Orange??? Vilken XLhoj är orange?
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag tog jag en liten tur till Norberg och fikade på Elsa Anderssons Konditori. Det verkar vara ett tämligen välkänt ställe, och en kompis snackade om det för en tid sedan, så i dag blev det läge. Helt OK fik, tog en kaffe och en ostfralla, smakade mycket bra. Och vädret var utmärkt för hojåka med växlande molnighet och strax över 20 grader i snitt. Efter ett tag i sol så fick man svalka sig under molnen *thumb_up*
Körde Skultuna - Västerfärnebo - Norberg - Fagersta - Ramnäs - Skultuna - Fjärdhundra och hem igen. Landade på 27 goa mil. Dock rejält varmt sista milen eller så, var uppe på 25 grader. Men en riktigt trevlig hojdag :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@JanneBoj ... Fiberns motorbåge :D

Fina grejer @Stefan ,20 grader är den perfekta temperaturen för hojutflykter och alltid trevligt med turer i närområdet *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

PUH... I dag var det betydligt varmare. 27-28 grader, då börjar det allt bli lite svettigt i hojkostymen 'puh

Hemma i köpingen var det väldigt folktomt när jag stack. Men längre fram på dagen när jag härjade runt på småvägarna, var det å andra sidan mer trafik än vanligt. Undras varför så många just idag verkar föredra just de vägarna :conf: *face*

Väl hemma igen efter 20 mil och en runda på ICA, kan jag lova att en kyld *drinking_beer* satt som en smäck, mums! *yes*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag var det inte långt undan att jag fick lov att göra en Ralf... en tur i diket :D

Tog en tur i ett ärende till Västerås utefter de mindre vägarna. Kom i fatt en linjebuss som körde väldigt sävligt (typ 50 på 70-väg). Såg att han var på väg mot en vänsterkurva, så avvaktade lite. Sedan blev det en raka mot en högerkurva en bit bort, så jag tag chansen. Men i höjd med drygt halva bussen märker jag hur han drar sig mot vänster vägkant. Då jag hade bra fart vid laget var det ingen idé att bromsa, utan drog på mera. Jag tror faktiskt jag var ute i stödkanten för att komma förbi hans gigantiska backspegel (som han uppenbarligen hade noll koll i). Stendöv var han tydligen också ( eller med hörlurar i öronen). Där blev det nästan lite svettigt :shock: Ser i backspegeln att han krupit ännu längre åt vänster, sannolikt för att hålla ut högerkurvan som fortfarande var en bra bit bort. Jaja, man får allt vara beredd på det mesta när man är på två hjul :rtfm *yes*

@Ralf-FIN, jag hoppas du ursäktar :D *drinking_cheers* Jag har fortfarande inte glömt hur du hanterade den situationen :respekt: :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Nu är det allt väldans tyst här... Jag hoppas det beror på att man har annat för sig med hojåka, semester m.m. Hoppas också att alla här klarats från Coronan, och att alla överlevt den senaste veckans värmebölja. Pust så svettigt det varit. Jag var själv och tog en repa i början av värmeperioden, med den blev inte lång, kanske ett par timmar. Sen har hojen fått stå fram till i dag. Men idag blev det en liten tur igen, mycket skönare! pendlade mellan 20 och 24 grader med växlande molnighet och luft som rörde lite på sig igen, kanon! Det blir lite lättare med det mesta i mer normal sommartemperatur. Lev väl, kamrater!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja du @Stefan ..

För min egen del så har väl tystnaden berott på att man varit less på hela skiten då årets planerade utflykt inte blir av :( Men man får väl hoppas på nytt år och nya möjligheter :|

Och ingen fara du :lol: Dendär utflykten i det småländska diket var ju resultatet av egen klantighet (läs ouppmärksamhet), så den bjuder jag på, det redde ju upp sig :D

MEN... en tur måste det ju absolut bli, så nu har jag börjat planera en längre utflykt som då får gå till Finska Lappland, Troms och Finnmark *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Ralf, kan bara hålla med, coronan ställer till en massa skit, men det är ju bara att svälja. Man får ju hoppas att det kommer ett bra vaccin och den snart reduceras till en parentes. Och att vi kan ses hela gänget igen.

Jag önskar i alla fall lycka till på din utflykt! Och att vi får ses, om inte förr så nästa år i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja som sagt... man har ju suttit och deppat här hela jäkla sommaren då den planerade turen som också inkluderade XL-träffen inte blev av :ffs Märkligt ibland hur man reagerar och blir halvt apatiskt och inte har lust med nånting då det skiter sig sådär kungligt :(
Men... tack vare detta eminenta forum så har man ju skaffat sig vänner land och rike kring under åren, och det behövdes ju inte mer än ett meddelande från min vän Jan i Norge för att väcka mig till liv :D Jovisst hade jag väl tänkt att ta en par dagars utflykt för mig själv där uppe i norr... och visst har dedär ensamutflykterna sin charm, men nog är det ju alltid trevligare att fara ut på tur i gott sällskap då nån anmäler intresse att slå sällskap *thumb_up*

Så nu blev det att planera rutt och se fram emot en tur än en gång. Timmen blev sen som vanligt så jag har just packat hojen klart, men ser verkligen fram emot att dra norrout imorron :D Jan startar från Porsgrunn tidigt imorron bitti så han har en rejäl utmaning att komma sig till vår mötesplats en bit söder om Skibotn. Jag startar väl där 10-tiden och har en ganska behaglig 2-dagarsresa att komma dit, lär väl övernatta nånstans i höjd med Övertorneå. Enda boendet som är bokat är för söndag-måndag där söder om Skibotn och om vädret tillåter så kör vi tälta så långt vi kan. Det blir 4 dagar i Finnmark och ett par dagar i finska Lappland så det kommer att bli kul 8) Totalt en 9-dagars resa så det räddar säsongen *yes*
Så man ska väl ännu en gång påpeka att kontakterna och vänskaperna som skapats via detta forum levererar på bästa sätt :clap

Let the "UpNorth2020" begin :rock-on
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Då får man önska en god tur


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Är inte lite avundsjuk Ralf. Jag har testat hojen några gånger denna säsong men nu har den stått sen veckan före midsommar. Hoppas att min axeloperation om tre veckor gör åkandet till ett nöje igen. Jag brukar köra mellan 1500 och 2000 mil per säsong i vanliga fall.
Ha nu en jättebra resa. Ta det lugnt och undvik diken. Hälsa Jan så mycket från mig.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Instämmer med Peter, go tur på er!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

eller igår kväll så var det dags för den sista "Open track" kvällen som den lokala MC-klubben arrangerar ett antal gånger per säsong på vår lokala bana Botniaring. Riktigt kul att ta några rundor *thumb_up*

Hade på kameran ett par varv så det blev en filmsnutt som hamnade på tuben :D

"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Ser ju skitkul ut *thumb_up* :rock-on Road racing på en offroad-räser, typ :) En fördel med bana är ju att man slipper oroa sig för annat bös i böjarna.

Var det din hoj??? Om så, frågas kom, vadan tejpade speglar och urkopplad hastighetsmätare?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo det är riktigt kul *thumb_up* Och absolut nåt jag rekommenderar åt alla hojåkare... att fara och dra ett antal varv på bana en eller ett par gånger per säsong. Riktigt hälsosamt att få trycka på lite extra och få en känsla för vad hojen klarar av och för den skull också få reda på vad man själv klarar av.

Visst var det min hoj, speglar ska inte användas alls på bana så därför var alternativet att ta bort dem eller tejpa, så enklare att tejpa då :) Det faktum att hastighetsmätaren stod på noll så beror på en lite lös kontakt där under mätaren, det hände ganska nyligen och har inte orkat fixa det då ju hastigheten finns på GPSen oxå.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Aha, jag anade att speglarna hade något med bankörning att göra.

Ja, kul såg det ut i alla fall, och säkerligen nyttigt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar