Evighetsfilter... luftfilter Förgasarbestyckning?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
goodmusic
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 00:07
Answers: 0

Evighetsfilter... luftfilter Förgasarbestyckning?

Inlägg av goodmusic »

Byggde ett tvättbart luftfilter idag, genom att ta bort pappen på det gamla, för att sätta dit ett skumgummifilter som går att rengöra vid behov.
Typ filter som sitter på enduro eller crosshojar.
Filtret är et XT 500 filter som passar perfekt efter rengöringen av materialet i det gamla filtret, dvs det gamla används som ram för skumgummit..

Har någon prövat detta utan att ändra nål i förgasare?, eller måste man även byta munstycken i förgasaren, när man fixat andningen i cykeln för att få ultimat resultat?
goodmusic
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 00:07
Answers: 0

Re: Evighetsfilter... luftfilter Förgasarbestyckning?

Inlägg av goodmusic »

Efter någon timma på forum och:
Munstycken/bestyckning

Fick jag svar på många frågor, och kommer att köra på ett nytt vanligt filter, tills att det blir tid att pröva olika munstycken/ nålinställningar.
Kanske inte det bästa att köra på för snål blandning..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Evighetsfilter... luftfilter Förgasarbestyckning?

Inlägg av Tramsvalp »

Kul att du testar nya lösningar :) Vad har du för TA-modell?
Själv har jag funderat på att modifiera originalfilter"ramen" på min TA650 så att ett luftfilter från nån bil passar i den. Då kan filterbyte kosta en hundring. Skulle egentligen vilja ta bort röret som sitter i vägen mitt i luftburken så jag får dit ett stort filter, röret är bara till för att man ska komma åt att balansera förgasarna (gäller alltså TA650).

Undrar dock om ett XT500-filter släpper igenom mer luft än originalfiltret... de var väl bara på 30 hk. Transan drar i sig bra mycket mera luft, iofs med ett jämnare flöde än XT-stånkan, men ändå.

Har du provkört med XT-filtret och isf hur gick det?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar