Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Legio »

Vill passa på att informera om nu ngn mer stackare råkar ut för vad som skall vara ett känt fel på de första årsmodellerna av den nya transalpen (700)

Besiktigade hojen häromdagen, en 700VA årsmodell 2008.

Startade fint hemma och körde ungefär tre mil till besiktningen. Parkerade och anmällde mig, de sa att jag kunde köra in den direkt i rätt hall.

Gick tillbaka till hojen och försökte starta den efter ett uppehåll på kanske 2 minuter. Startmotorn hade knappt ngn ström och sen var det kört.

Pinsamt fick jag rulla in den till hallen och be om ursäkt för att den inte gick, dock var den ju varm så jag hoppades på att den gick att rulla igång.

Besiktningsmannen tog det med ro och sa att han kunde knuffa igång mig. Givetvis dör den när han tar över och skall köra iväg.

Den tände inte riktigt bra och detta hade jag märkt och på pekat vid servicen året innan men nu var det nog tom lite värre.

I vilket fall den gick igenom och den fick stå på tom gång medans protokollet skrevs ut.

Körde iväg till Honda i Göteborg (färd på ca 5 minuter från Besiktningen i Mölndal) och bad om ett nytt batteri, frågade också lite snällt om de kunde mäta laddningen på generatorn ifall nu batteriet är ok.

Honda var väldigt hjälpsamma och de hittade inga fel på laddningen, de startade den säkert 7 ggr och det var inga problem, däremot misstände den ngt väldigt.

Detta var ett kännt problem på de tidigare Transalperna (2008+) då tändhattarna tydligen är dåliga, de har ett annat märke på dem nu tydligen. I vilket fall en av mina två hattar byttes och den gick återigen som en klocka och batteriet vet jag inte vad som krånglade, den fungerar fint nu iaf ?!

Har bokat tid för byte av den andra tändhatten för den lär ju inte vara bra heller, och allt går på motorgarantin som är fem år, alltid ngt.

Så har ni problem med tändningen kanske det är detta och då det går på motorgarantin är det ju trevligt även om en tändhatt kanske inte kostar så mkt.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av AeroSol »

Dum fråga, men är tändhattar detsamma som tändstift? :conf: :conf: :conf:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av V Saarela »

Legio skrev:Vill passa på att informera om nu ngn mer stackare råkar ut för vad som skall vara ett känt fel på de första årsmodellerna av den nya transalpen (700)

Besiktigade hojen häromdagen, en 700VA årsmodell 2008.

Startade fint hemma och körde ungefär tre mil till besiktningen. Parkerade och anmällde mig, de sa att jag kunde köra in den direkt i rätt hall.

Gick tillbaka till hojen och försökte starta den efter ett uppehåll på kanske 2 minuter. Startmotorn hade knappt ngn ström och sen var det kört.

Pinsamt fick jag rulla in den till hallen och be om ursäkt för att den inte gick, dock var den ju varm så jag hoppades på att den gick att rulla igång.

Besiktningsmannen tog det med ro och sa att han kunde knuffa igång mig. Givetvis dör den när han tar över och skall köra iväg.

Den tände inte riktigt bra och detta hade jag märkt och på pekat vid servicen året innan men nu var det nog tom lite värre.

I vilket fall den gick igenom och den fick stå på tom gång medans protokollet skrevs ut.

Körde iväg till Honda i Göteborg (färd på ca 5 minuter från Besiktningen i Mölndal) och bad om ett nytt batteri, frågade också lite snällt om de kunde mäta laddningen på generatorn ifall nu batteriet är ok.

Honda var väldigt hjälpsamma och de hittade inga fel på laddningen, de startade den säkert 7 ggr och det var inga problem, däremot misstände den ngt väldigt.

Detta var ett kännt problem på de tidigare Transalperna (2008+) då tändhattarna tydligen är dåliga, de har ett annat märke på dem nu tydligen. I vilket fall en av mina två hattar byttes och den gick återigen som en klocka och batteriet vet jag inte vad som krånglade, den fungerar fint nu iaf ?!

Har bokat tid för byte av den andra tändhatten för den lär ju inte vara bra heller, och allt går på motorgarantin som är fem år, alltid ngt.

Så har ni problem med tändningen kanske det är detta och då det går på motorgarantin är det ju trevligt även om en tändhatt kanske inte kostar så mkt.
Fråga för skojs skull vad tändhattarna kostar per styck och håll hårt i nånting när dom svarar :)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av rydde »

AeroSol skrev:Dum fråga, men är tändhattar detsamma som tändstift? :conf: :conf: :conf:
Tändhatten är den saken som sitter längst ut på tändkabeln, dvs "kontakten" som du trycker fast på tändstiftet.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Fråga för skojs skull vad tändhattarna kostar per styck och håll hårt i nånting när dom svarar :)
Kostar inte många kronor antar jag, och då de verkar vara av riktigt dålig kvalite kanske man skulle leta upp ett par egna.

Kanske gummimodell för att minska vibrationerna (vad annars pajar orginalen?)

Mer rädd för att det kommer hända igen!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Fråga för skojs skull vad tändhattarna kostar per styck och håll hårt i nånting när dom svarar :)
va "#€%"%"#!!!! 500 kr, de är ju stolliga!!!

De nya skall hålla desto längre hörde jag dock!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av AeroSol »

Är det nr 4 ni menar? 30700MEW921 CAP ASSY., NOISE SUPPRESSOR
Bild
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Legio »

AeroSol skrev:Är det nr 4 ni menar? 30700MEW921 CAP ASSY., NOISE SUPPRESSOR
Bild
Japp nr 4 är det, de byter inte kabeln, bara tändhatten dvs nr4.

500 kr styck, men det går på motorgarantin om man har servat som man skall...
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Håkan L
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 09:52
Answers: 0
Ort: Funbo, Uppsala

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Håkan L »

Har också varit och fått nya tändhattar på hojen. Den började förra säsongen med att hojen vid ett tillfälle inte gick rent på tomgången. I år har problemet blivit större. Det var i första hand på tomgången jag märkte att något var fel. Hojen ville inte gå rent och la av. Gick dock att varje gång starta igen, om än med lite "övertalning" 8). Problemen kom vid varm motor. Nu går den som en klocka igen. *thumb_up*

Fick tändhattarna utbytta vid Lelles mc, där jag också köpt hojen.

Håkan
Hojen är såld
Håkan L
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 09:52
Answers: 0
Ort: Funbo, Uppsala

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Håkan L »

Det var också ett lurigt fel på hojen som upptäcktes vid bytet till nya tändhattar. Tändkabeln till främre stiftet var så kort att den efter lite körning lyfte tändhatten ett snäpp från stiftet. Ny och längre tändkabel ingick i bytet, på garantin.

Håkan
Hojen är såld
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av shadowgunnar »

Om man inte kan få dom på garantin så kanske någon av dessa passar

http://www.louis.eu/_20a14b14633600f88c ... r=10035300" onclick="window.open(this.href);return false;

Betydligt billigare, och då kanske man kan köpa något mer som passar.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
tompa65
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 15:49
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 08
Ort: Svedala

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av tompa65 »

Nu har min 08 börjat hacka nåt som ni nämner här ovan så jag misstänker att mina tändhattar också har gett upp.
Har vart inne på den Tyska sidan som shadowgunnar har i sitt inlägg o tittat men dom har bara 120 graders hattar o vad jag kan se så är orginalet 45
alltså 135 grader.
Nån som vet om det funkar med 120 o vilken storlek 10-12 ell 14 mm. Jag vill ha det till 10-12.
Vet inte om det är lönt att kontakta honda eftersom det är ett känt problem o hojen endast gått 470 mil.
Tacksam för svar.
transalp03
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 20:33
Answers: 0
Hoj: Transalp -08
Ort: Junosuando

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av transalp03 »

Tompa65: Tycker definitivt att du ska ta kontakt med Honda. Jag tog upp problemet med Piteå MC efter råd av VSaarela. Piteå hade kontakt med Honda och de skickade mig nya tändhattar! Jag har också en -08. När jag drog upp den ena av de gamla tändhattarna från tändstiftet så lossnade hela "inkråmet". Detta känns ju som en felkälla. Efter byte har den gått som en klocka, passade på att byta tändstift också. Tidigare gick den orent, särskilt efter kortare stopp som t ex tankning. Känner igen fenomenen som beskrivits ovan.
Cobrarax
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 11:58
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700 2008
Ort: Stockholm

Re: Transalp 700VA (2008) kassa tändhattar, känt fel

Inlägg av Cobrarax »

någon som vet var man köper tändhattar till transalp 700? i andra forum jag läst har man rekommenderat tändhattar från NGK. Translapen har 135 graders hattar men NGK har ej sådana de har 120 grader som ej passar.

Eric
Skriv svar