Nu påbörjas säsong no 8, 2025, med gammel-Varaderon

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
monza
125cc
125cc
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07

Nu påbörjas säsong no 8, 2025, med gammel-Varaderon

Inlägg av monza »

Jösses vad åren går.

Jag minns det "som igår" när jag 2018 reggade mig här XL-forum, för att få råd och dåd inför ett Varadero-köp.
Och jösses vad goda råd jag fick av er.
Och en Varadero blev det.
En mörkröd 2007 skönhet som nu gått 4´7000 mil. Den hade gått 2´700 när jag köpte den 2018.

2023 var jag millimeter ifrån att köpa en Crosstourer DCT men en arrogant butikssäljare fick mig att brinna av. Hans kommentar "nej, för du vet, den känns inte annorlunda idag än den gjorde igår" när jag ville ut på tur nummer två, (frun hade då kommit till huvudstaden där bågen fanns så jag ville även testa med henne på) En halvtimme senare ringde säljaren upp mig och säger ok, men då var det för sent. I och med det blev Varaderon kvar.
Även till fruns belåtenhet då hon gillar ljudet ur Varaderons Mivv:s, tom mer än jag.

Ifjol skrotade jag slutgiltigt ena knäet efter Vätternrundan, så det blev knäoperation och därför bara ett 10-tal mil på Varaderon så i år byter jag inte motoroljan. Det blir intressant att se om en helt ny knäled påverkar min mc-körning märkbart.
Det blir däremot nya däck i år. Om en vecka får jag en uppsättning Michelin Anakee3. Den förra omgången har hållit runt 1300-1500 mil utan några fulsläpp så det mil-uttaget får jag vara nöjd med.

Det var allt om detta.

Må väl.
// //
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Kontakt:

Re: Nu påbörjas säsong no 8, 2025, med gammel-Varaderon

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja tiden rusar iväg ...

Själv var jag ut till garaget och gjorde första starten för säsongen igår kväll. Den gick igång direkt och utan problem, så ikväll så tror jag det får bli en liten premiärtur *thumb_up*

Har man en hoj som man är nöjd med och trivs bra att köra, då blir onekligen tröskeln hög för att byta till nåt annat.

Jag får hoppas att du återhämtat dig väl och att du kan lägga många nya mil bakom dig på hojen denna säsong.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
jumu
50cc
50cc
Hoj: Varadero XL1000-08

Inlägg av jumu »

Trevligt att du har kvar din Varadero monza.
Skulle knät krångla så tror jag att lite smärtstillande tabletter löser problemet.
Själv så sonderar jag på west alperna från Thonon till Menton, enda negativa är den långa resan ner till Genèvesjön där resan börjar. Tittat på lite alternativ om ev biltåget från Hamburg till Lörasch (90 mil) men så otroligt dyrt nästa 4500kr för enkel biljett o ingen rabatt om man tar t.o.r då summan slutar på 9000kr hutlöst.
Får nöja mig med båt från Göteborg - Kiel.
264B745C-B6C3-4FBD-93AF-ED7FDFE5F892.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
monza
125cc
125cc
Hoj: Varadero XL1000VA-07

Inlägg av monza »

Jag var ju fundersam på hur mitt opererade knä skulle påverka hur jag kan köra hojen (gjorde helplastik av knäled i augusti 2024)

Resultatet är att jag måste vara noggrann med vinkeln på foten när jag drar upp den på c-stödet.
I övrigt känner jag mindre i det opererade knäet än i det icke opererade. :D Så kan det bli när man tar bort allt som kan göra ont. :)
// //
Daniel
500cc
500cc
Hoj: Varadero XL1000VA -04

Inlägg av Daniel »

@Monza

Fantastiskt att höra att det funkar för dig att hantera hojjen!!

Om det enda är att du behöver tänka till när den ska upp på stödet, så tänker jag att du har kommit igenom operationer och annat på ett bra sätt!
Inget i livet är självklart, och det är gött när man kan konstatera att det funkar!

*thumb_up*
Skriv svar