XL700VA VS BMW F650 Dakar

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Spooky
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 10:46
Answers: 0

XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Spooky »

Hej alla !!

Mitt första inlägg i detta forum. Tänkte presentera mig men innan jag börjar med det måste jag tacka Tramsvalpen för
hans enorma tålamod med min registrering som var allt annat än lätt.

Vem är då jag? Lite kortfattat: Trelleborgare, 41 år, har 2 barn samt ett mc-intresse som började vid 16 års ålder på en 125:a (Honda MTX vill jag minnas att den hette). Kör idag en KLV1000 (samma hoj som V-strom). Den hojen har i sommar tagit mig till Nordkap och tillbaka. Fantastisk hoj på alla sätt utom (och här börjar mitt lilla ilands problem) på grusvägar. För mycket motor för grus helt enkelt. Detta har lett mig till att fundera på ett hojbyte. Efter noggranna funderingar så har listan över lämpliga hojar slutat på 2st. BMW F650GS Dakar (-04 eller senare dock är endast stånkan intressant) eller en XL700VA. Har tidigare ägt en Dakar och vet vad den går för på grus. Transalpen har jag dock endast provkört och det var inte på grus. Enligt alla tester man läser så skall visst transalpen inte vara något vidare på grus. Transalpen har andra fördelar. Lugnare motorgång och ett väldigt trevligt uppförande på asfalt. Bättre för långfärdsåka helt enkelt (eller skall man säga bekvämare).

Ni som är ägare till transalperna (liten risk att ni blir partiska misstänker jag :) ), vad tycker ni? Kanske någon av er har erfarenhet av båda modellerna och kan dela med sig av sina erfarenheter.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av jerkonetti »

Välkomen hit, får man väl önska. Jag har kört hoj hela livet och tycker mig ha hittat en fantastisk kompromiss i TA-650. Det är en hoj fylld av fördelar men endast två nackdelar - lite klen för skjuts och relativt svårmekad. (Men eftersom det är en Honda så behöver den ju inte så mkt mekning) :) . En av mina gruskompisar kör en Dakar. På grusväg så har han fullt jobb att följa med! Jag tycker dessutom om motorgången på transan, jämfört med BMW:n. Aldrig stressad eller överbelastad. Har aldrig provat 700 men ser ingen anledning att byta upp för 50cc och mindre framhjul. Mitt förslag - prova en 650 med sjyssta däck och ta en grussväng. Du kommer att bli förvånad! Lycka till! /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Tramsvalp »

Tack, ingen fara med tålamodet :) Reggningskrångel kan uppstå när nån råkar klicka på att han är under 18 år. Jag har tagit bort det valet nu.

Jag har inte kört nån av hojarna ifråga.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av rydde »

Har inte någon personlig erfarenhet av varken TA700 eller GSDakar. Vad jag förstår av TA700 så är den väl rätt ok på grusvägar.

Kanske inget för knöligare skogsvägar (typ traktorstigar eller spåriga lervägar), men det är knappast 650 heller. Båda är rätt tunga maskiner för denna typens offroad och begränsad markfrigång gör väl att man bör utrusta med hasplåt och liknande om man har seriösa planer på köra i skogen med dessa maskiner.

Är det däremot frågan om sämre inlandsvägar och någorlunda släta grusvägar så tror jag den fungerar helt ok, även med sitt 19 tumsframhjul. På med ett par Continental TKC80 så är det bara köra.

Här har du en snubbe som inte tvekar vika av från asfalten med 700:an:
http://trailriderreports.blogspot.com/

Jag gissar att om du är mer åt offroadhållet, välj dakaren. Är du mer åt köra längre turer och tvekar inte inför lite sämre väglag, välj hondan.

Lycka till med detta angenäma problem! :)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Tramsvalp »

Det var väl nån som körde jorden runt på en R1, så vad som funkar är förstås individuellt. Snacka är kul men provkörning är vad som gäller. Och att byta hoj är också kul. Men det där vet ni ju redan...

Varför inte köpa två? Själv är jag inne på att köpa en beg Suzuki DR650SE som andrahoj, mest för vinterbruk. 50 kg lättare än TA650... Tillverkades mellan -96 och -03 och kan fås för 18 000. SE är bästa storstånkan i DR-serien och går både runt enduroslingan och jorden.

Toura på TA, den tar sig fram nästan överallt, men man får ju ta det lite lugnt på stigarna. Seriöst grusbus kan man ägna sig åt på andrahojen när man är i hemmatrakter.
Men när jag var på Bukkerittet (stor årlig grus-offroadträff i Norge) så låg jag på TA650 i mitten av min grupp, med bl.a ett par KTM:er bakom. Det säger förstås inte så mycket men ändå :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Grängesdanne »

Jag är helnöjd med min XL700.
Kör nästan bara grusvägar, både på bra och dåliga, och är väldigt nöjd med dess egenskaper, utom vikten.
Den är lite för tung när jag börjar komma ut på "vägar" där det är lervälling, den vill gärna halka/glida med framhjulet, men skulle säkert bli bra/bättre med andra däck.
Att den bara ligger på 60hk, gör mig inte ett dyft, har inte utnyttjat dessa 60 än.
Det bästa med den är ABS (heeeelt underbart), sittställningen och motorkaraktären, vridstark... ja man ska nog låna en och prova (på grus).
Sen att den även går bra på asfalt är ingen nackdel, men skulle jag köra bara asfalt hade jag nog sneglat på nån annan hoj, då anser jag att det finns många bättre.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av rydde »

Tramsvalp skrev:Varför inte köpa två? Själv är jag inne på att köpa en beg Suzuki DR650SE som andrahoj, mest för vinterbruk. 50 kg lättare än TA650... Tillverkades mellan -96 och -03 och kan fås för 18 000. SE är bästa storstånkan i DR-serien och går både runt enduroslingan och jorden.
Bra idé :wink:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Spooky
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 10:46
Answers: 0

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Spooky »

Två hojar hade varit en riktigt kul lösning på mitt "problem". Tyvärr lär jag inte få tillstånd av frugan att köpa en till.

Hur som helst, efter att ha läst era svar tror jag mest på transalpen. Jakten på ny hoj kan börja (angenämt problem).
Någon som har koll på service kostnaderna?
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Olle Å »

I valet mellan en liten enstånka och en Transalp, så är det ju beroende på hur mycket lervägar du tänkt köra. På alla de övriga , så funkar ju en TA bättre och är behagligare. De äldre TA är ju lite lättare än 700:an.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Spooky
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 10:46
Answers: 0

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Spooky »

Årsmodellerna på båda hojarna har jag valt för att jag vill ha ABS-bromsar. Säkerhetstänket har kommit med åldern.

Har läst någonstans att många stänger av ABS:en på grusvägarna. Har inte riktigt fattat varför? Normalt bromsande har jag inga problem med på grus men vid en paniksituation tror jag en ABS kan rädda mig från ett besök i spenaten.

Lera är nog inget för mig. Men grusvägarna skall undersökas grundligt dessutom vill jag ha möjligheten att toura lite längre sträckor med bra komfort. Tror Transalpen är bättre för detta ändamål. Det som oroar mig är den löjligt korta serviceintervallen, 600 mil känns som ett skämt idag. Här har BMW'n övertaget. 1000 mil intervall känns mer normalt.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av rydde »

Spooky skrev:Har läst någonstans att många stänger av ABS:en på grusvägarna. Har inte riktigt fattat varför? Normalt bromsande har jag inga problem med på grus men vid en paniksituation tror jag en ABS kan rädda mig från ett besök i spenaten.
Det som jag förstått av vad jag läst är att iaf de tidigare ABS generationerna för vissa hojar (bl a varadero enligt en uppgift) tog väldigt dåligt på grus. Där har du nog lite av förklaringen till varför vissa väljer att koppla ur.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av jerkonetti »

För att kunna bromsa på grus med lite rullgrus ovanpå så måste man ha vanliga bromsar eller urkopplad ABS. Annars går det åt skogen! Man måste "komma igenom" det lösa lagret med lite hjullåsning, för att få bromskraft. ABS är underbart men den måste gå att koppla ifrån. /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Grängesdanne »

jerkonetti skrev:För att kunna bromsa på grus med lite rullgrus ovanpå så måste man ha vanliga bromsar eller urkopplad ABS. Annars går det åt skogen! Man måste "komma igenom" det lösa lagret med lite hjullåsning, för att få bromskraft. ABS är underbart men den måste gå att koppla ifrån. /J
:shock:
Har du verkligen provat att göra en maximal inbromsning, med och utan ABS?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Tramsvalp »

Grängesdanne skrev: :shock:
Har du verkligen provat att göra en maximal inbromsning, med och utan ABS?
Håller med Jerkonetti. Jag har provat på grusväg med en ny BMW 650GS -02 och fick definitivt utan svårighet mycket kortare bromssträcka utan ABS.
Framhjulet kan man förstås inte låsa så mycket, men även med bara handbromsen bromsade jag snabbare utan ABS. Med bara fotbromsen var skillnaden löjligt stor. Men det var som sagt 2002.

Kortast bromssträcka på grus får man med mer eller mindre låsta hjul. Man kommer ner till fastare underlag, kontaktytan blir större, alla nabbar river och det byggs upp en kil av grus framför däcket.
Låst bakhjul är ibland även bra som styrhjälp när man kommer för fort in i en kurva på grusväg.

MEN i paniklägen på grus vill jag nog ändå ha ABS, iaf på framhjulet. Skulle vilja kunna välja under körning.

På asfalt är det en helt annan sak, då vill jag alltid ha ABS.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av jerkonetti »

Jag låg före, min kompis på sin dakar låg efter. Vi jagade på rätt friskt efter en ljuvlig grusväg i västerbottens inland. I en vänsterkurva hade väghyveln varit och rivit lös ett lager ovanpå. Jag fick låsa bakhjulet, bromsa fram och svänga med hjälp av bromsen. Genom böj så ser jag bara hur det dammar till i backspegeln. Polarn rätt i diket med brutna revben, handled och diverse blåmärken. Han var helt chokad över vilken brist på bromsförmåga hojen hade. (Han hade bara haft den ett par hundra mil och aldrig kört i samma tempo på lösgrus) Så jag upprepar: ABS bäst på de flesta underlag men på lösgrus och i lättare terräng måste den gå att koppla ur./J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Spooky
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 10:46
Answers: 0

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Spooky »

Nu börjar det allt att bli jobbigt. Om jag inte minns fel så går ABS:en inte att stänga av på XL700:an. Känns som jag helt plötsligt är tillbaka på ruta ett igen.

Tror jag helt enkelt får provköra en 700:a på grus innan jag tar några beslut.

Denna tråd har verkligen fått mig att fundera på om vilken som är den utlimata hojen. Eller rättare sagt, finns den?
Förslag välkomna :D
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av rydde »

Spooky skrev:Nu börjar det allt att bli jobbigt. Om jag inte minns fel så går ABS:en inte att stänga av på XL700:an. Känns som jag helt plötsligt är tillbaka på ruta ett igen.

Tror jag helt enkelt får provköra en 700:a på grus innan jag tar några beslut.

Denna tråd har verkligen fått mig att fundera på om vilken som är den utlimata hojen. Eller rättare sagt, finns den?
Förslag välkomna :D
Varför just dakarvarianten? Och varför inte twin-650/800:in på BMW? Finns väl nån komfortdyna att köpa om man vill ha mer komfort... Så om transalpens enda fördel är mer långfärdskomfort kanske det är en idé...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Spooky
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 10:46
Answers: 0

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Spooky »

Provkörde BMW F800GS:en förra året under adventure days. Gillade den inte. Lite mycket "on-off" i motor och läskiga vibrationer när man varvar den lite. För övrigt var den okej. Busig hoj. Inköp + byta diverse delar för att öka komforten gör att den är för dyr.
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Grängesdanne »

jerkonetti skrev:Jag låg före, min kompis på sin dakar låg efter. Vi jagade på rätt friskt efter en ljuvlig grusväg i västerbottens inland. I en vänsterkurva hade väghyveln varit och rivit lös ett lager ovanpå. Jag fick låsa bakhjulet, bromsa fram och svänga med hjälp av bromsen. Genom böj så ser jag bara hur det dammar till i backspegeln. Polarn rätt i diket med brutna revben, handled och diverse blåmärken. Han var helt chokad över vilken brist på bromsförmåga hojen hade. (Han hade bara haft den ett par hundra mil och aldrig kört i samma tempo på lösgrus) Så jag upprepar: ABS bäst på de flesta underlag men på lösgrus och i lättare terräng måste den gå att koppla ur./J
Jag tror att du helt enkelt var en bättre förare.
Jag anser inte att man kan göra en sån jämförelse, och sen komma till slutsatsen att det är bättre utan ABS.
Grängesdanne
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 23:03
Answers: 0
Ort: Transalp -09 /Grängesberg

Re: XL700VA VS BMW F650 Dakar

Inlägg av Grängesdanne »

Tramsvalp skrev:
Grängesdanne skrev: :shock:
Har du verkligen provat att göra en maximal inbromsning, med och utan ABS?
Håller med Jerkonetti. Jag har provat på grusväg med en ny BMW 650GS -02 och fick definitivt utan svårighet mycket kortare bromssträcka utan ABS.
Framhjulet kan man förstås inte låsa så mycket, men även med bara handbromsen bromsade jag snabbare utan ABS. Med bara fotbromsen var skillnaden löjligt stor. Men det var som sagt 2002.

Kortast bromssträcka på grus får man med mer eller mindre låsta hjul. Man kommer ner till fastare underlag, kontaktytan blir större, alla nabbar river och det byggs upp en kil av grus framför däcket.
Låst bakhjul är ibland även bra som styrhjälp när man kommer för fort in i en kurva på grusväg.

MEN i paniklägen på grus vill jag nog ändå ha ABS, iaf på framhjulet. Skulle vilja kunna välja under körning.

På asfalt är det en helt annan sak, då vill jag alltid ha ABS.
Jag hade för länge sen en Bonneville -89 med ABS den var en katastrof, närmast obefintlig bromsverkan.
Jag kör idag en BMW -10, jag lovar... den är ljusår bättre.
Att det är bra att kunna styra med hjälp av bakbromsen, är inget som jag någonsin kommenterat som felaktigt, det har nog de flesta gjort nån gång.
Att det byggs upp en kil framför däcket med grus som rullar kan så vara, men tror ni på allvar att dessa rullande stenar ligger och "hjälper till" att få ner farten?
Det är nog mera underlaget och att man kan hantera bromsen mycket bra, men OBS det är under kontrollerade former.
ABS gör inte att man jämt får kortare bromssträcka, den kan även bli längre, men den gör att man får lättare att bibehålla kontrollen på mc´n eller bilen vid en ev. undanmanöver i en paniksituation.
Skriv svar