Kedjebyte

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Boman
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 12 maj 2007, 22:27
Answers: 0
Ort: AT -03 Motala

Kedjebyte

Inlägg av Boman »

En lite fråga angående kedjebyte. Jag fick med ett extra drivpaket till min hoj. Det är Honda original. Har bara kollat lite på paketet men det verkar som om det finns ett kedjelås på den nya kedjan.

Ett par frågor:
I instruktionen står det att det är en "standardkedja" så att man bör kontroller att antalet länkar stämmer med aktuell MC-modell. Är det verkligen så när det är ett speciellt original "kit" för Transalp?

I sådana fall behöver man tydligen en kedjebrytare. Var kan man tänkas köpa en passande sådan?

Är det bra med kedjelås? Kan man lämna in kedjan för "nitning" även om det är en kedja "avsedd" för lås?

Många frågor blir det........ Men man lär sig ju förhoppningsvis....
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Kedjebyte

Inlägg av Tramsvalp »

Boman skrev:I instruktionen står det att det är en "standardkedja" så att man bör kontroller att antalet länkar stämmer med aktuell MC-modell. Är det verkligen så när det är ett speciellt original "kit" för Transalp?
Inte vet jag, men det ska vara 120 rullar.
I sådana fall behöver man tydligen en kedjebrytare.
Det går med slipmaskin också. Slipa bort nitskallarna på en länk och knacka ur dem med en dorn. Se till att det inte blir för varmt.
Är det bra med kedjelås? Kan man lämna in kedjan för "nitning" även om det är en kedja "avsedd" för lås?
Lås är det alltid. Det finns clip-lås och nit-lås. Jag föredrar nitlås. Ibland följer det med både clip- och nitlås med en ny kedja.

Du kan sätta dit kedjan med cliplås och sen köra till verkstaden och låta dem byta ut det mot ett nitlås. Nitverktyg kostar många hundra. Vet iofs inte vad verkstaden tar för att enbart nita.

Läs mer på http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=189
och http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Lelle47
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 13:24
Answers: 0

Re: Kedjebyte

Inlägg av Lelle47 »

Hej alla som liksom jag trodde att det är svårt att nita kedjelåset själv. Jag har nyss bytt drevsats på min TA-01. Det svåra är ju att få dit den yttre brickan till rätt läge och det är ju lika svårt med ett clip-lås. Att nita låset är enkelt. Många av 'proffsen' använder också bara en enkel hammare och mothåll. Du fixar det enkelt själv, har du dessutom en som hjälper dig med mothåll vid montering av yttre brickan så är det mycket enkelt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Kedjebyte

Inlägg av Tramsvalp »

Lelle47 skrev:Hej alla som liksom jag trodde att det är svårt att nita kedjelåset själv.
Jag brukar också nita själv utan nitverktyg. Det kan förefalla enkelt, men jag anser att om det ska bli riktigt gjort måste man förstå vad man gör. Jag vill inte rekommendera det, därför har jag inte tagit upp det i forumet, men nu är ju saken på tal.

Jag tror att ett rätt monterat nitlås är säkrare än cliplås, men tänk på att ett dåligt nitat lås kan resultera i tvärnit och krasch och motorhaveri om kedjan fastnar. Risker finns förstås med mycket annat också, men vem håller koll på ett nitlås? Ett clip syns åtminstone, och man kan sakna ett tappat clip i tid.

Nedanstående är mina egna amatörmässiga tankar och erfarenheter, rätt eller fel vet jag inte.
Använd ett lås som hör till just din kedja.
Hammare och mothåll räcker inte. Det krävs även en körnare e.d för hålnitar eller en dorn för lås där nitpinnarnas kanter ska stukas.

Nitpinnarna kan glida i innerbrickan, så den tving, tång e.d du använder för att montera ytterbrickan måste ha inre ändan av pinnarna som mothåll, inte innerbrickan.

Skjutmått för att få rätt avstånd mellan brickorna, använd en vanlig länk som referens. Mät inte på mitten av låset, utan utanför varje pinne för sig så brickan kommer rakt. Ett par tiondels mm för långt isär så tätar inte o-ringarna som de ska, ett par tiondelar för långt ihop så kan o-ringarna klämmas ut när man kör.
Räkna med att nitningen trycker ihop brickorna någon tiondel. Mät alltså även efter nitning. Man kan alltid få ihop brickorna mer efter nitning, men inte isär.

Änden på ett spett eller annan järnstång tycker jag är bra som mothåll. Tungt, smalt och långt. En medhjälpare kan sitta på andra sidan hojen och hålla det på plats.
Nitpinnarna kan som sagt glida i innerbrickan, så mothållet måste vara mot den pinne man nitar eller båda. Om pinnen glider in i innerbrickan så sticker den ut för lite ur ytterbrickan även om brickavståndet är rätt, och nitningen kan bli dålig.

Skjutmått även för att mäta att nitarna verkligen utvidgats. Vet inte hur mycket det blir med nitverktyg, men det brukar bara bli några tiondelar för mig. För mycket kan göra att niten spricker.

Ha gärna ett lås i reserv vid monteringen om du inte skulle bli nöjd med resultatet. Ofta ingår både nit- och cliplås vid kedjeköp.

Ett par tiondelar hit eller dit i brickavstånd påverkar bara kedjans livslängd, inte din egen.
Ett proffs som nitar med hammare är kanske inte så noga med din kedjas livslängd, vad vet jag.
Det viktiga är att pinnarna inte glider i innerbrickan och att nitarna verkligen utvidgas.

Kanske finns det aspekter jag inte känner till.
Följ mina amatörmässiga råd på egen risk. Lämna hellre till verkstad.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Kedjebyte

Inlägg av joeng38 »

Jag har kört med clip-lås i två år och i höstas bytte jag drivpaket och det var ett clip-lås med så jag har det nu med.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Kedjebyte

Inlägg av GeCe † »

joeng38 skrev:Jag har kört med clip-lås i två år och i höstas bytte jag drivpaket och det var ett clip-lås med så jag har det nu med.
Har aldrig kört med annat än clip-lås och aldrig haft några problem men jag håller mig på vägen och inte i skogen och kör heller inte på tvären.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Kedjebyte

Inlägg av Olle Å »

Jag fattar heller inte hur ett rätt monterat clip ska kunna trilla bort. Tror orsaken till användning av nitlås är, att om man inte har ett litet verktyg vid monteringen av o-ringkedjan, så är det ganska besvärligt i jämförelse med att nita.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kedjebyte

Inlägg av rydde »

En liten fråga i sammanhanget...

Jag tyckte det fanns att köpa ett D.I.D drivpaket som var gjort för ex XL650V att beställa. Det var av typen "endless", dvs INTE gjort för att man ska nita, och INTE gjort för att fästas ihop med ett clips. Eventuellt skulle man behöva ta av svingen för att få runt kedjan när den inte var splittad, men det är ju inte ofta man behöver byta kedja och det kan ju vara lägligt att fetta in svingaxeln ändå med jämna mellanrum...

Detta borde väl vara det bästa(?) då man får en kedja som är i rätt längd och man inte behöver använda "amatörnitning" för att sätta ihop? Är detta något som ni andra känner igen och har provat?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Kedjebyte

Inlägg av dasf »

Vet inte hur mycket man får ta bort vid monteringen av endlesskedja på Transalpen, men jag har bytt till endlesskedja på Varadero två ggr och monteringen är busenkel och man behöver inte ta bort svingarmen på den modellen.

Flytta fram bakhjulet så långt att kedjan går att lyfta av bakdrevet, ta bort fotpinnen med hållare (några bultar), ta bort kåpan över främre kedjedrevet, ta bort/byt framdrevet, lyft av gammal kedja, trä i ny kedja (går precis mellan avgas och sving) och montera tillbaka allt. Ca 30 minuter.

Gissar, utan att vara säker, på att samma teknik gäller på Transalpen.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Kedjebyte

Inlägg av Tramsvalp »

dasf skrev:Gissar, utan att vara säker, på att samma teknik gäller på Transalpen.
Tyvärr inte, på Transalp måste svingen bort för att få dit en endless-kedja.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Kedjebyte

Inlägg av GeCe † »

Tror inte ett dugg på att ett nitlås skulle vara bättre och säkrare än ett rätt monterat cliplås. Har aldrig använt något annat i 20 år än cliplås utan problem. Och aldrig hört någon annan som haft problem med cliplås heller. Även från folk som kör tuff offroad. Är också en klar fördel om du vill montera av kedjan av någon anledning och billigt och enkelt är det också jämfört med nitlås eftersom du inte behöver några speciella verktyg. Använder en liten tving försiktigt när jag klämmer ihop låset för att få dit clippet första gången sedan räcker det med en liten tång för att klämma ihop låset om jag ev.skulle vilja ta bort kedjan och montera ihop det igen. Att ge sig på som amatör och försöka nita ihop ett nitlås med bara en hammare utan specialverktyg skulle jag akta mig noga för. Konsekvenserna av en kedja som går av kan bli kostsamt med en sönderslagen motorkåpa t.ex.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedjebyte, ang. nitning

Inlägg av Stefan »

Kanske inte det billigaste, men räknar man med att byta kedja några gånger och har långt till verksta'n så...
Biltema 82358
Nitade själv ihop ny kedja på min, det gick betydligt lättare än väntat. Det kändes dock säkrast att vid nästa tillfälle för hjälp med åket, passa på att be Hela Hojen att kolla nitningen. Fullt godkänt från dem!
Det är väl som vanligt med BT, mycket skräp, men även guldkorn gömda i skräpet :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar