Köpa och byta kedja och drev

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Köpa och byta kedja och drev

Inlägg av redtroll »

Jag var på besiktiningen idag.
Jag hade mitt Supertrapp avgasrör på för att se om dom skulle klaga.
Inte ett ord, vilket förvänade mig, jag skäms ibland när jag startar bågen.
Däremot fick jag ombesiiktning på kedja och bakdrev.

Jag har aldrig bytt något sådant förut, är det krångligt?
Framdrevet bytte jag i höstas, och det var inget problem...
Redtroll
TA 600 -95
Medlem i Skånes Motorcyklister - www.skmc.se
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Inlägg av redtroll »

Förresten, finns det någon postorderfirma som har bra priser på drev och kedja?
Vad ska man har för kedja, det ju olika att välja på, dyra och billigare...
Redtroll
TA 600 -95
Medlem i Skånes Motorcyklister - www.skmc.se
Finnpajsarn
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 25 mar 2007, 11:14
Answers: 0
Ort: Kungsör

Inlägg av Finnpajsarn »

Nu är det ju tio år sen jag hade min knarr men typ Touringbutiken säljer väl grejer till humana priser. Vet inte vad det kostar original men man skall inte förutsätta att det alltid är dyrt. Går säkert att pruta på Originalpriserna också om man har en bra återförsäljare att göra med. Sök på nätet eller ring upp några ÅF begär pris inkl frakt.

Finnpajsarn
Var tidigare med Transalp -97 den nya då med dubbla bromsskivor fram. Köpte den ny i Eskilstuna MC-garaget. Såldes efter 400 mil !? aaarggh. Nu tio år senare är jag sugen något förskräckligt!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Ett enkelt, billigt och säkert sätt är att byta drev själv, och sen köra till verkstan och låta dem sätta dit nya kedjan med nitlås.
Byta bakdrev är lätt men tar en stund. Nita kedjelås kräver dyrt verktyg men går fort.

Dra loss drevnavet från hjulnavet så kan du använda hylsa el ringnyckel.
Har du inget skruvstycke ed så borde det gå att sätta tillbaka drevnavet i svingen och hänga på kedjan för att få mothåll. Åtdragningsmoment 45 Nm.

Ska du använda cliplås så läs instruktionerna och var noggrann. Funkar inte som på cykeln, och ett tappat clip kan resultera i katastrof...
Om gamla kedjan är nitad så går det nog åt vinkelslip ed för att kapa den.

Kolla hjullager, tätningar och o-ring.
Glappar ryckutjämnargummina i navet? Har hört att silikonspray ska få dem att sakta svälla till sin rätta storlek.
Smörj axeln med tex motorolja (inte kedjespray) när du monterar hjulet annars rostar den.

X-ringkedja ska vara bättre än O-ring. Jag kör med RK XSO 525. Passa på och skaffa Scottoiler om du inte har det, det lönar sej snabbt!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Frakt och postförskott fördyrar det hela om man beställer från annan ort. Knalla in till din Hondahandlare, som oftast också är åf av tex Duells produkter. Jämför pris på orginal resp pirat.
Obs! jämför också priset på hela drivpaketet kontra bara kedja/bakdrev. Ett helt drivpaket kan i vissa fall bli billigare.

Ett litet tips som du kanske kan använda?: Haka på den nya kedjan på den gamla. Dra ut den gamla och den nya kedjan följer med runt.
Skriv svar