Normalt glapp?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Normalt glapp?

Inlägg av rydde »

Här är en kort video som visar på glappet på mitt gamla drev som jag nu tagit bort (håller på att montera nytt drivpaket). Eftersom min tidigare drevbytarerfarenhet är begränsad har jag lite funderingar kring om detta är normalt glapp. Kanske nån guru här på forumet kan kommentera? :-)

Splinesen på axeln ser då fina ut (inga nötspår där drevet suttit).

Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Normalt glapp?

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har inte kollat på nån NY hoj, men jag tror att det ska vara ganska glappfritt.
Vi har diskuterat det där med kedjespänning och drevglapp förr, och min teori är att axeln slits av för lite kedjeslack.
När man kör så centrerar splinesen drevet på axeln, och det blir ingen nötning mellan axel och drev. Men om kedjan spänns vid nerfjädring så drar den drevet bort från centrum och splinesen slits tills spänningen släppt och drevet hunnit centrera sig igen.

Instruktionsboken har kanske rätt när det gäller hojar med Hondas original framdrev med gummikransar, och med gummiklossen under svingen inom servicemåtten, och med rätt förspänning på stötdämparen. DÅ kanske det funkar med 35-45 mm eller vad det står. Annars är det på tok för lite. Jag brukar säga 55-60 mm med bakfjädringen helt utdragen, som på centralstödet. Inte mindre.

Sen har jag utvecklat en metod att Fixa ditt glappande framdrev på ett enkelt och billigt sätt, och det funkar, tro't eller ej. Om axeln inte är så sliten nu, så mycket bättre, och om du gör precis som det står så slipper du bekymra dig om det i fortsättningen också.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av rydde »

Tack för svaret!

Funderar på att prova ett honda originaldrev först och se hur det sitter. Och sedan hålla ett öga på glapp och splines.

Kanon att du provat centrerings-och-limnings-metoden på flera drevomgångar. Känns ju alltid bra att det finns rejäla motmedel mot problemen!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Normalt glapp?

Inlägg av Tramsvalp »

Passformen borde vara samma med originaldrev. Ditt nuvarande drev glappar väl inte på splinesen utanför låsspåret?
Tror att "pirat"drev är av en hårdare legering än original för att hålla längre, och de drev jag bytt har inte haft slitna splines alls. Nästan glappfritt utanför spåret.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av joeng38 »

Viktigast är väl att det inte är stort axiellt glapp?
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Normalt glapp?

Inlägg av Tramsvalp »

joeng38 skrev:Viktigast är väl att det inte är stort axiellt glapp?
Varför, menar du? Tänker du på att drevet inte glappar om låsbrickan är tajt i spåret?

Jag vet inte, kan bara försöka föreställa mig vilken verkan en glappande bricka kan ha... (tänk, tänk, tänk) Kanske är en tajt bricka viktigare än jag trott. Den förhindrar nog axiell nötning på splinesen till en del.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av rydde »

Det var inte mycket till glapp med det nya drevet men jag har ändå införskaffat en liten flaska permatex stark som jag använde lite av mellan axel och drev. Vet inte om det är nytt eller om det varit så innan också, men denna permatex har en gel-konsistens så den rinner inte. Lät torka i 1 dag och nu sitter det helt still givetvis. Får se hur detta fungerar.

Har satt ihop kedjan med clips nu. Det känns lite olustigt med clips....lite osäker på om clipset verkligen sitter bra i spåret. Blir att besöka en verkstad som kan byta till nitlås så fort det är isfritt på vägen...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av joeng38 »

Jag har kört med klippslås i 4 år utan problem. Jag kör inte som en cross eller enduroförare iofs...
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av rydde »

joeng38 skrev:Jag har kört med klippslås i 4 år utan problem. Jag kör inte som en cross eller enduroförare iofs...
Använder du några speciella verktyg för att klämma ihop länken så spåret i pinnarna kommer fram bra?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av joeng38 »

En smal tång för att klämma ihop länken samtidigt som man trycker fram klippet med en skruvmejsel tills den snäpper fast. Öppna delen skall vara bakåt i kedjans åkriktning.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av rydde »

I mina oerfarna ögon ser det ut att sitta rätt. Har klämt lite med tång på länken för att se om clipset skulle hoppa i spår bättre, men det verkar sitta där det ska och inte röra sig så jag antar det är korrekt.
Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Normalt glapp?

Inlägg av joeng38 »

Ser perfekt ut.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Skriv svar