Tips på vägar o sevärdheter under europatur

Allmänt snack om resor
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Tips på vägar o sevärdheter under europatur

Inlägg av sulan »

Hej,
ska under sommaren tillsammans med en kompis bege mig på en utflykt med destination franska kusten. Första långturen någonsin på mc för min del (är 22 år med sprillans ny lapp i plånboken :D ). Vi har inget speciellt planerat efter vägen (ingen specifik rutt heller för den delen) utan vill gärna hålla ett öppet schema. Enda kravet jag ställer på turen är att få tuffa lite längs någon fin alpväg och (förhoppningsvis) undvika allt för stora städer och mycket motorvägar. Har letat runt en del på nätet för eventuella uppslag på roliga aktiviteter eller tillställningar på kontinenten i börja av juli men inte hittat alltför mkt, tar gärna emot tips och idéer från mer erfarna hojåkare. har även funderat en del kring budget och har lite drygt 20 000:- totalt (inkl. bensin) att förfoga över under denna förhoppningsvis 2 veckor långa tur. Någon som har gamla budgetar eller synpunkter och förslag över den ekonomiska biten får mer än gärna upplysa mig. vi har med tält o spritkök då ambitionen är att kunna hålla nere kostnaderna med en del nätter i tält. Vad kan camping tänkas kosta i europa på ett ungefär och lönar det sig jämfört med t.ex B&B vandrarhem o dylikt?

Tacksam för alla tips och råd!
rustygun
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 13:15
Answers: 0
Ort: Södermalm/ Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på vägar o sevärdheter under europatur

Inlägg av rustygun »

Well I've traveled most of France over the years, your best chance for having good weather is the southern region, around San Raphael and Frejus. Plus you have some of the best mountain roads in Europe for taking day trips. As for budget, I would suggest F1 hotels as the cheapest way, and they're all over France, they cost around 270 per night and you can have 3 persons in the same room for that price.

Costs each day... lets say 500KM distance, this costs about 350 in bensin, plus hotel 270, plus food 150/200. so you can do it for 800 a day at the cheapest level. Camping places in the high season costs as much as cheap hotels, so you don't save so much with that.

The whole of Provence is fantastic motorcycle roads, some of the best I have ever seen, super fun and great cafés. The route from Grenoble to Cannes is a legend .... tight turns and some of the most beautiful scenery in the world.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tips på vägar o sevärdheter under europatur

Inlägg av V Saarela »

Vi är ju alla olika vad gäller bränna pengar. Dessutom är det ju risk att det blir dyrare att resa när man är två, dvs man campar tidigare och hittar på en massa hyss istället.

Själv var jag på 10 dagars tur med en TA700 ner till medelhavet osv, 800 mil.(not att jag har 300 mil transportsträck i Sverige i o m att jag bor i Boden) Kostnad 8500 inklusive soppa.(tält, lever på kaffe o mackor dagarna o lagar egen käk på kvällen. Jo, jag gillar ju att dricka lite öl också)
Kompisen var 3 veckor på tur, 800 mil. Han lyckades med konstycket att bränna 53.000:-

Räknar man bakvägen: Vet inte vad du har för TA, men om det inte är en 700 så drar den väl ca halvlitern:
600 mil kanske(vet inte var du bor) ger soppakostnaden 4200:- Kvar har du 16.000:- vilket ger 1142:-/dag att förbruka på allt annat är soppa. Känns spontant att ni får nog ta in på lite dyrare hotell emellanåt om ni ska klara av att slösa upp dom pengarna per dag?
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Re: Tips på vägar o sevärdheter under europatur

Inlägg av sulan »

tack för tipsen! fortsätt gärna dela med er av era erfarenheter, är glad för all inspiration jag kan få
Skriv svar