Honda original toppbox ramlar av?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Sanna H »

På väg hem från en jätterolig KNIX-kurs med SMC så känner jag plötsligt en knuff i ryggen. Det skulle ju inte varit så underligt ifall jag hade kört med passagerare, men det gjorde jag ju inte. En snabb titt i backspegeln bekräftar farhågorna, det är den eleganta färgmatchade toppboxen som hakat loss från pakethållaren och balanserar lite snett mot min rygg. I nästa sekund ser jag hur den studsar iväg som en fotboll över asfalten för att slutligen landa i diket. Lyckligtvis var vägen enslig så det slapp bli ett tråkigt försäkringsärende med flera inblandade, men det är tillräckligt trist ändå ju.

Jag vet att jag innan avfärd drog toppboxen på plats, låste med nyckel och ryckte den åt lite olika håll för att kolla att den satt fast. Men jag vet också att det inte alltid har hjälpt, en gång tidigare har den plötsligt lossnat efter att först verkat ha suttit fast. Jag tror inte en korrekt fastlåst toppbox lossnar, däremot verkar det inte lätt att försäkra sig om att den ÄR korrekt fastlåst.

Nån annan som haft samma problem med Hondas originaltoppbox? (Skulle kännas lite bättre för egot om det inte bara är jag som råkar ut för sånt här! :? )
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av rydde »

Har originaltoppboxen (blank svart 45-litersbubbla) till min 650:i men den brukar sitta fast. Har nått fäste blivit nött/skavt kanske? Det klickar ju som till när man trycker fast den. Kanske fjädern eller vad det är som håller fast den inte fungerar som den ska?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Tramsvalp »

Jag har inte original, men när jag sätter dit min Givi-box så fjädrar hållaren ner, så att jag ofta får hålla emot på undersidan för att låset ska klicka till ordentligt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av cato »

Jag har en orginal box och den har lossnat två gånger.Du får pillra med och trixa lite med plastgrejjen som ska låsa fast den,smörj lite med 556, funkade för mig.
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Sanna H »

Jag tycker min toppbox aldrig har liksom "klickat till" när jag satt fast den, vilket gör det jättesvårt att avgöra om den sitter ordentligt fast eller inte. Den hakar ju fast i pakethållarens framkant, sedan passar pakethållarens profil in i en urgröpning på undersidan av toppboxen, och slutligen ska låsmekanismen haka fast i pakethållarens bakkant. Eftersom man inte får något ljudligt klick som bekräftelse på att allt sitter som det ska så har jag ju fått rycka lite hit och dit för att kolla att boxen sitter fast, men inte ens det hjälpte i det här fallet.
Skye skrev:Verkar som Honda i Storbritannien återkallat toppboxarna för att de ramlar av.
Så en reklamation till Honda återförsäljaren i detta ärende.

http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... php?t=2020
Oj, tack för tipset!!! Ska ta det med min återförsäljare!
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Autolycus »

Honda återkallar även cyklar i Sverige pga detta. Jag ska få fästet utbytt på min Varadero -10 nu i nästa vecka. Min återförsäljare ringde upp mej och sa att Honda återkallar och byter ut topboxfästet pga att det har hänt att åkare har tappat boxen...
BMW 1200GS-08
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av cub »

Hmm jag har aldrig tappat min men kollar alltid många gånger och drar i den röda klickgrejen för att känna mig säker på att den sitter fast. Underligt att vissa i UK får brev om att återkallning, men inte ett knyst här i Sverige. De sitter väl knappast fast bättre för att den såldes i ett annat land?
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Sanna H »

Igår visade jag upp toppboxen hos återförsäljaren i samband med att hojen skulle servas. De kunde bekräfta att det fanns en återkallelse från Honda för vissa toppboxmodeller, och då modifieras både fästplattan och undre delen av själva boxen. De hade inte ännu fått klart besked från Honda om min box omfattades av återkallelsen, men om den gör det så verkade det givet att jag få hela boxen utbytt på grund av skadorna av fallet. De tyckte också min box var såpass illa tilltygad att de rekommenderade mig att lämna kvar den på verkstaden. Spännande fortsättning följer...
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Sanna H »

I måndags ringde äntligen återförsäljaren och meddelade att ny box och platta kommit. Samtidigt satt jag hos en annan återförsäljare och skrev under överlåtelsepapper, så nu är jag inte längre transalpägare. Men historien slutar ju lyckligt ändå, eftersom Honda kommer att stå för både den nya boxen och monteringsarbetet.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av V Saarela »

Sanna H skrev:I måndags ringde äntligen återförsäljaren och meddelade att ny box och platta kommit. Samtidigt satt jag hos en annan återförsäljare och skrev under överlåtelsepapper, så nu är jag inte längre transalpägare....... .
....och du är då nu ägare av......?
Användarens profilbild
Sanna H
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 11:05
Answers: 0
Ort: XL700VA -08 / Katrineholm

Re: Honda original toppbox ramlar av?

Inlägg av Sanna H »

V Saarela skrev:...och du är då nu ägare av......?
... en jordgubbsröd Tiger 1050 blev det, mest för att jag anmält mig till en tvådagarskurs på Nürburgring i september. Saknar twinmullret redan, och så sitter jag ju inte lika bra som på Transalpen heller, men Tigern har ju andra förtjänster. Förhoppningsvis sitter väskorna fast också. :) Hur som helst vill jag inte avregistrera mig härifrån riktigt än, Transalpen känns fortfarande som den bästa kompromissen för den sorts vägar jag gillar bäst.
Skriv svar