Re:
Postat: tis 03 nov 2009, 01:05
GeCe, köpte faktiskt denna gång Biltemas mineral mc-olja, 15w40. Gamla bilmotorer och, som du beskrev, mc med V-motorer och encylindriga kanske mår bra av mineralolja. Just på grund av bättre vidhäftning. Jag vet inte vad bytesintervallet ska vara på TA:n, men jag hade kört knappt 500 mil sedan förra bytet. Tror inte alls det är någon nackdel med mineral, inte om man byter lite oftare för att kompensera reningsegenskaperna i syntetoljan.GeCe skrev:
Kanske att jag riskerar att få en diskussion på halsen som jag inte vill ha när jag vill hävda att delsyntet är lämligt för en TA. Men 1 cyl-MC och Custom med stora twin-motorer rekommenderas ofta att använda mineraloljor därför att den oljan ger en starkare oljefilm än vad den helsyntetiska gör. En 1 och 2-cylindrisk motor får en annan belastning i motorn och lager jämfört med en 4-cylindrisk och mår kanske därför bra av en olja med en starkare oljefilm.
En helsyntestik olja har smörjegenskaper som ur andra perspektiv kan vara bättre det vet jag, men med en delsyntet får man så att säga det bästa ur två världar enligt min uppfattning och jag är inte ensam om den.