Sida 3 av 8

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 23 jul 2015, 11:36
av Bønne
Her er et link til den fra det Int. forum. Der er åbenbart en dér der har formået at omgås "privatindstillingerne" *thumb_up*

Den ser godt nok spændende ud og deres udtalelser lyder jo rigtig godt, men selvfølgelig er det jo også Honda
folk der udtaler sig :lol: Men deres ambitioner lyder til at være sat højt... men også til at blive indfriet :!:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 23 jul 2015, 13:21
av Jokern
Ja man kan ju bara vänta tills den kommer i butiken
Man måste ju prova den när den kommer


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 23 jul 2015, 13:36
av Ivar
Vil ha :rock-on

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 23 jul 2015, 15:09
av Krokmark
Jag har alltid gillat AT och hade stora förhoppningar nät jag hörde att en ny var på väg...
Honda levererar igen.
En mycket snygg maskin med vettig motor och utan tung kardan, det kan bara bli succé...
Denna SKA provköras helt klart...
Vill ha-mätaren slog i taket...

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 23 jul 2015, 15:43
av Fibern
Verkar som ni har sett den?

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 23 jul 2015, 16:40
av Jokern
Filmen har jag, men inte hojen i verkligheten.
Tror den ser annorlunda ut när den kommer till Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Honda True Adventure

Postat: sön 26 jul 2015, 12:59
av Jimmy.s
Nu finns det info och bilder, verkar bli riktigt goo http://www.hondamc.com/nya-honda-crf100 ... twin-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 11:43
av rydde
Marknadsförd som true adventure lätt off-road maskin. Patent på luftbox blabla...fiasko.

- Motorn har närmast identiska prestanda med varaderon som är en 90-talskonstruktion. Alltså samma prestanda för pengarna som en varadero från 99. Hmm hoppas den inte är ryckig... Iofs, varaderomotorn hade ju 20 hk mer i firestormen så det är väl att betrakta som en häftigare motor än så länge... :-)
- Torrvikt endast 20 kg under varaderon. Föga imponerande.
+ 18 bakhjul... men vad ska man med det på en touring??
+ snygg

= Tja, återstår att provköra. Förhoppningsvis fyller den hålet efter varadero och XL700.

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 12:23
av Laffe
Mycket intressant tycker jag, om den är lika trevlig att köra som den ser ut så blir det en het kandidat som efterträdare till Black Pearl om ett par tre år - då den finnas begagnad och utprovad


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 19:52
av Jimmy.s
nja torrvikt 212kg (ABS) är väl ok.
267kg väger varaderon med ABS, troligtvis "wet weight"? , hittar inte modellarkivet på hondas hemsida längre så jag fick googla lite och det lät bekant.

Också sugen på att se den live och provköra :)

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 20:31
av rydde
Ja lättare än 212 gäller väl inte för Sverige då det väl är lag numera på ABS. Beroende på årsmodell väger Varaderon 235-244kg i torrvikt utifrån vad jag kan hitta. Så ok, 23-32kg skillnad.

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 20:50
av 51-an
Hej!
Dom första exen kommer till Sverige i slutet av 2015 som Hard Core.
Priset kommer att ligga mellan 120T-150T.
Hur många utgåvor av modellen som kommer kan ni se på utställningen i höst TURIN
Cyklen kommer troligen tillverkas i Italien fabriken i Spanien Barcelona tillverkar bara END-CROSS-TRIAL.
150T modellen lär vara den med automat.Men vill man ha touring utrustning väskor och bling-bling lär man få betala extra.
Det går att boka redan nu.Börjar redan bli tryck.
Klart att ni skall ha en AFFE med AUTOMAT det är bara att haka på.

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 20:59
av Laffe
Affe ok, men AUTOMAT Nää, vill nog sköta växlandet på hojen själv jag. Automatlåda har jag i bilen Men, det är ju min åsikt - what ever works är ok


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 21:07
av Jokern
Jag kan ju bara säga, att min nästa bliver automat
Faktisk jäkligt skönt att köra CT med automat o det bliver säkert en sån nästa gång
Norska serpentin vägar med automat är drömmen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 21:24
av Laffe
Jag förringar inte automaten generellt, finns många som trivs med det - och då är ju det jättebra Men för egen del går automat bort. Vad som är bäst är väl det som passar brukaren i vanlig ordning


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Honda True Adventure

Postat: tis 04 aug 2015, 21:45
av 51-an
Hej!
Jag har kört både VFR,CT med automat,fungerar 100 som på bil mjukt o fint.
Nu är det inte så att man behöver köra auto hela tiden du kan köra med padda.
Går även att beställa med v-spak och köra som vi har gjort sen slutet av 1800-talet

Re: Honda True Adventure

Postat: ons 05 aug 2015, 21:41
av Stefan
@Ivaradero, jag håller med du, automat är jag helst utan. Testade Crossrunnern med automat förra sommaren, men det gav då ingen mersmak. Nu var väl kanske motorn lite väl snäll, eller automaten för snällt ställd i förhållande till motorn, men nej, det var inget för mig. Jag växlar nog helst själv, kanske i synnerhet i serpentinerna, gött att trycka i en lägre växel själv och avlasta bromsarna.

Men, man får väl testa om ett par år igen, det var ju helt nytt i fjol. Tror dock inte riktigt på det för min smak. Men, det är ju bara jag det.

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 06 aug 2015, 15:40
av Jimmy.s
Att avlasta bromsarna vid motorbroms bör ej vara något bekymmer om man väljer manuellt läge, för det är ju trots allt en manuell låda och ingen hederlig automat, det enda som är automat är ju koppling och iläggning av växel på dessa lådor.
Hur var lilla v4:an att köra då? brukar ju kicka iväg ordentligt när vtech aktiveras runt 6000rpm och bär iväg raskt uppåt 10000 och det bär iväg kvickt upp till fartspärren runt 200-210 (4:ans växel) så jättesnäll brukar den ju inte upplevas, eller ja min gör det men det är ju en manuell, kanske blir annorlunda med automaten? (visste inte ens om att crossrunnern fanns med automatlådan).

Själv har jag inte provat dct-lådan ännu men är lite sugen bara för att se, vet hur det fungerar i bilarna och det blir ju en lite speciell körstil om man jämför med en hederlig automat och kan tänka mig att det är liknande på mc, men jag skulle absolut kunna tänka mig dct skulle jag tro.

Re: Honda True Adventure

Postat: tor 06 aug 2015, 19:59
av Stefan
@Jimmy, du har ju helt rätt i att man bör kunna trycka i en lägre växel via knapp, och det kanske är mest en vanesak, för mig kändes det jättekonstigt att växla med en tumme. Men, som sagt, man kanske vänjer sig, tack och lov hade den i alla fall inte bakbroms på vänsterhandaget àla scooter, då hade jag blivit orolig, utan här handlade det om inget kopplingshandtag alls.

Hur den kändes? Apslö! Men, jag kanske aldrig tog upp den till de varvtal du nämner.

Automatiken har ju två lägen, och det var väl främst dem jag nyfiken på. Ett grundläge, tror det kallades "eco", totalt hopplöst, ville upp på högre växel vid inget varvtal alls. Petade över till "sport", och det höjde väl växlingsvarvet en aning, men... Testade så klart manuell växling också, men med ny lånehoj kanske jag var lite väl försiktig :oops: Men, totalt sett, en märklig upplevelse på en hoj som kändes betydligt slöare än min Alp.

Men, jag vill allt fortfarande växla på det traditionella sättet, på hoj är jag inte heller störd av det i köer, som man ju kan vara i bil i bland, det är ju två helt olika sorters körning.

Re: Honda True Adventure

Postat: fre 07 aug 2015, 00:31
av Jimmy.s
hmm det låter inte rätt att den är så slö, det är inte så att det var en nc 700/750 du provkörde, är ju ganska lik crossrunnern men den har ju en parallelltwin och varvar inte så mycket+ ingen normal bensintank utan ett fack där istället, den vet jag har en dct låda som tillval.

Håller med dig angående manuell växling på hoj, tycker det går galant med *thumb_up*

Men vi måste bita oss lite i fingrarna nu då ingen av dessa hojar handlar om Africa Twin och försöka hålla oss i kategorin som tråden handlar om känner jag, förstår inte att det är så lätt att jämt sväva iväg på annat :lol:

Om man ska återgå till ämnet dct så kan jag tänka mig att det kan vara skönt om man kör mycket grus/terräng då man gärna står upp under körning, enligt videon tidigare så verkar dom ju vara väldigt nöjda med den lådan efter dom sista justeringarna.