Sida 4 av 13

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 04 apr 2013, 10:44
av maua
Nu har ju jag en Varan men jag har kört med två uppsättningar Anakee2. Till att börja med så tror jag att Anakee3 kommer ersätta tvåan som därmed kommer att utgå, vilket är synd. (Jag har treor på hojen nu!)
Tvåorna är ett mycket bra allrounddäck! Dom klarar förvånansvärt mycket grus och är väldigt bra på astfalt. Jag har aldrig tappat greppet på astfalt med dom däcken. (Jo en gång men det var för att framgaffeln var i botten vid ingången i en kurva och bakhjulet nästan i luften. Då kasade det lite!)
Anakee3 sägs ha mer grusegenskaper än tvåorna, vilket är svårt att tro om man ser på mönstret. Jag har inte hunnit testa ännu. Men om man youtubar däcket finns tester som visar på att det är väl så bra på grus som tvåan.
Jag tror att treorna kommer vara utomordentligt bra på vägen med tanke på att dom har profilen som ett gatdäck. Nu vet jag att du inte vill ha det utseendet, men enligt min mening så är funktionen på ett däck viktigare än utseendet. Du kanske får vara beredd att göra avkall på dina designtekniska önskemål ;)

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 04 apr 2013, 11:19
av Fibern
Om nu Anakee-däcken anses vara ett bra allround-däck, så borde ju Sirac vara snäppet bättre med tanke på mönstret. Okej, mönstret säger ju inte allt, men så stor skillnad i övrigt på däck från samma tillverkare borde det ju inte vara.
Har kört hela tiden på Sirac, men är tyvärr kanske inte tillräckligt driven grusåkare för att uttala mig om däckets fördelar på grus, men jag är då helt nöjd med dessa hittills. Klart är väl dock att de är mer asfalt än grus-däck.

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 04 apr 2013, 12:00
av Bønne
Jeg har indtil nu kørt 52000 km på Anarkee 2 på Varaderoen (3 sæt). Som de andre skriver, vældig godt på asfalt, de har heller aldrig sluppet for mig, heller ikke i regnvejr. Jeg har været både på Nordkapp og i Spanien på dem, fra den tyske Autostrada til de norske grusveje og bjergpassene i Alperne, og de fungerer bare *thumb_up* . Da jeg i 2010 var på Tjeldbergodden i Norge og jobbe kørte jeg en del ture på grusvejene der, men også på skovvejene der var dårligere :lol: . Så længe underlaget er rimeligt fast klarer de det fint, og er meget mere retningsstabile end de originalmonterede Bridgestone, men er det løst grus begynder forhjulet at sejle, men det er nok lige så meget pga. Varaderoens 19" forhjul og styregeometri.

På min vintercykel, Africa Twin, har jeg kørt med Heidenau K60 og nu med K60 Scout (begge M+S), og der er en del forskel på dem.
Det almindelige K60,Bild fungerer godt på grus og sne og kan også bruges i terræn, men det holdt kun ca. 10000 km.
På Scouten er mønsteret mere lukket på midtenBild, hvilket gør at det ikke er helt så godt i terræn og sne, men stadig fint på grus. Indtil nu har jeg kørt ca. 12000 km på Scouten, og der er stadig en del mønster tilbage.
På asfalt er de begge ok, men der vil jo altid være mindre vejgreb i en knopdæk som K60 end i et som Anarkee 2.

Nu ved jeg ikke hvilke grusveje i Norge du regner med at køre på, men er det de større forbindelsesveje er de normalt rimelig gode, så der kan du sagtens bruge Anarkee 2. Vil du ud på de helt små grusveje, ville jeg vælge K60 Scout eller alternativt K60 (du skal jo trods alt også bruge dem en del på asfalt).

(Ser lige Fibern også har skrevet :D ), og ja, Sirac kunne sikkert også være et altenativ til K60, men dem har jeg aldrig prøvet.

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 04 apr 2013, 12:44
av Wiseguy
maua skrev:Nu vet jag att du inte vill ha det utseendet, men enligt min mening så är funktionen på ett däck viktigare än utseendet. Du kanske får vara beredd att göra avkall på dina designtekniska önskemål ;)
Klart man vill ha funktion först. I vanliga fall är det väl 60% asfalt & 40% grus/terräng som hojen rullar på och då är de gamla däcken bra.
Men skall jag köra Norden-runt* under sommaren lär det blir bra mycket mera asfalt. Som jag snabbkollade ser det ut att kunna bli typ 95% asfalt och resten grus. Inte riktigt det jag vill, men de långa sträckorna i norr på asfalt gör att fördelningen ser lite rubbad ut hur mycket grus jag än försöker hitta :shock:

Mycket vettiga tips här som jag skall kolla närmare på.
Bild

* Vi som inte har tid att köra Jorden-runt kör istället Norden-runt :P

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 04 apr 2013, 15:41
av Vagabond
maua skrev:(Jag har treor på hojen nu!)
Skriv gärna en recension :rtfm när du känner dig mogen. Jag är väldans nyfiken på Anakee3-orna.
Jag körde ganska många mil på Pilot Road på gamla hojen och fullkomligt älskade dem. Suveränt grepp i alla väglag (i alla fall på asfalt) och speciellt i regn och Anakee3 påminner mycket om Pilot Road-mönstret fast grövre. Är det som jag tror och hoppas så har man lyckats kombinera ett suveränt asfaltsdäck med att de funkar på grus oxå. :clap

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 04 apr 2013, 16:22
av maua
Precis så kände jag också! Jag har inte testat Pilotroaden men jag har varit sugen. Jag velade ett tag mellan anakee och polotroad, men som du säger! Dessa ser ut som pilotroad fast med mönster. Mönstret är ju faktiskt nersänkt i däcket vilket ju är ganska unikt!
Efter en första försiktig provkörning igår så känns dom bra! En sak jag reagerade på var att dom viner en hel del i landsvägsfart. Nu är ju denna cykel ny för mig och det kan ju vara kedja och drev också. Får se om det ändras när däcket är lite mer inkört och temperaturen lite mer motsvarar normala omständigheter! Nu får man ju knappt upp någon arbetstemp i däcken.

Re: Ny däcktråd

Postat: fre 05 apr 2013, 09:23
av Olle Å
Att få upp tempen i däcken borde ju vara ganska svårt vid vanlig körning och dessutom har ju de däcken nerskuret mönster. Har däcken rejäla klackar blir de ju fort varma på asfalt. Dessutom är det ju ganska kyligt på vägbanan. *pilot *pilot

Re: Ny däcktråd

Postat: lör 06 apr 2013, 11:28
av Legio
Stefan skrev:@legio: Räckte däckjärnen för att "break the bead", alltså att få det gamla däcket att släppa från fälgens "hylla" närmast fälgkanten? Har fattat det som att det kan vara tricky, tänkte därför införskaffa Biltemas 82542. Kanske ska vänta med den?
Jag använde inte däckjärnet till den biten utan just biltemas däckverktyg http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... tyg-82542/
och med denna var det inga problem att lossa däcket, men det hade säkert gått med en bräda med, det var dock smidigt med verktyget.

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 09:31
av Wiseguy
Hittade lite videos om olika däck. Kanske något att se för dem som funderar på de olika varianterna.

Heidenau K60 Scout
[youtube]oJcbJpAEiFI[/youtube]

Michelin Anakee 2
[youtube]BF603JO_tCw[/youtube]

Michelin Anakee 3
[youtube]Sgvp37czPdE[/youtube]

Continental TKC80 & Trail Attack
[youtube]p3no0tZ7SDU[/youtube]

Heidenau K76
[youtube]sF4JKdOm5rg[/youtube]

Metzeler Karoo 3
[youtube]nC-M4nz94l8[/youtube]

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 15:21
av botte
Jag sitter i Snesudden och funderar på att beställa däck (Heidenau K60 troligtvis), men blev fundersam över vilka beteckningar det skall vara på däcken. Att jag sedan inte fattar vad (68k) eller liknande betyder spelar inte så stor roll bara jag beställer sånt som duger på besiktningen.
Kör en TA -94.
Kommer inte ihåg registreringsnummret så jag är tacksam för svar :conf: :?: :x

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 19:12
av Fibern
Du klarar dig med hast.index S, (180) men kör på T, som jag sa. Det är max 190km/h

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 19:22
av botte
Fråga: 190 km/h hur bär jag mig ät för att någonsin komma upp iden hastigheten?

Re: Sv: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 19:50
av mattias_wennberg
Vrid gashandtaget nedåt! :grin:

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 22:23
av Jan-Olov
botte skrev:Fråga: 190 km/h hur bär jag mig ät för att någonsin komma upp iden hastigheten?
Varför skulle man vilja komma upp till 190km/h?

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 22:49
av Stefan
Lite inne på samma tanke... varför?

Re: Ny däcktråd

Postat: tis 30 apr 2013, 22:52
av Sonka
För att det går!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ny däcktråd

Postat: ons 01 maj 2013, 06:54
av Fibern
botte skrev:Fråga: 190 km/h hur bär jag mig ät för att någonsin komma upp iden hastigheten?
Prova nedför Önusberget. :naughty:

Nä alltså, jag gissar (obs gissning) att TA:n inte kommer över 180 blås, men tycker Trafikverk och länsman detsamma?
Med T-index är du i alla fall garanterat säker och priset mellan dessa kan väl ändå inte vara mer än marginellt. Eller har jag tok-fel där?

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 02 maj 2013, 13:27
av rydde
Enligt wikipedia uppnår en fallskärmshoppare 195 km/h trots att han "bromsar" med magen neråt så en transa borde väl rimligen gå att få upp i lite över 200 va? Iaf utan sidoväskor :-D

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 02 maj 2013, 16:12
av Vagabond
I fritt fall då eller? :naughty:

Re: Ny däcktråd

Postat: tor 02 maj 2013, 17:50
av Äventyret
Runt 180 planar min ut på mätarn om man kryper ner bakom glaset, har ej kollat med gps än.

Åter till ämmnet så börjar jag bli intreserad av K60 nu, Hoppas på däckbyte vid nästa löning.