Som kjent er jo Telemark mitt hjemsted. Jeg har kikket på ruten som er laget, og jeg kan bare fortelle følgende:
Dere kommer til å få en fantastisk reise denne lørdagen. En blanding mellom landevei, og smale fjell pass. Vi skal opp til Gaustad fjellet, som vi vil passere på godt over 12-1300 meter over havet, for så og stupe alle høydemeterne ned til Rjukan som kun ligger 70 meter over havet. En rast der nede så er det opp på den andre siden og forbi Vemork, som er kjent for sin tungtvann aksjon under den siste krigen. En lang tur på kanten av Hardangervidda som ligger godt over tregrensen.
Totalt sett så er dette hele Norge i ett og samme fylke. Vakker natur hele dagen. Når det gjelder været så kan vi ikke styre dette, og det er kanskje bra. Men Telemark er et stort fylke hvor man kan oppleve 5 grader varmt over fjellet for så en time senere ha 25, så dette kan variere mye. Vei standaren er bra, med mye ny asfalt og magasinet Bike har kåret telemark som ett av de beste mc fylkene i Norge. Jeg vil tro dere smiler alle sammen når lørdagskvelden kommer og vi er tilbake på Notodden. Noen mer ømme i musklene en andre. Husk at på disse 75 milene finnes det nesten ikke rette strekninger. Bare sving på sving hele dagen. Jeg har kjørt disse veiene en rekke ganger, og jeg blir aldri lei kan jeg fortelle dere. Sist år hadde Skye og jeg en tre dagers tur i dette området, og på disse dagene så vi bare en brøkdel av alt som bør oppleves her i Telemark. Dag to på turen vi hadde, sto vi vest i Telemark med vind og 4-5 grader. Vi satte kursen to timer sydover og hadde 25 og sol. Så på Fjellturen kan det skje mye. Så det er viktig å ha ekstra klær med seg, slik at man er klar hvis været endrer seg. På vei til Geiranger i 2014 kjørte Jokern, Skye og jeg over Gaustatfjellet hvor det var tjukk tåke og sludd i luften. (se en av Jokern sine videoer) 5 grader på toppen og 20 i dalen hvor det da regnet. Så denne fjellturen blir fantastisk uansett hvordan værgudene måtte være i humør. Alt har sin sjarm.....
Så velkommen til Telemark
Freddy