Ansluta gps till batteriet?

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av daumas »

Hej, köpte Garmin Nüvi 550 paketet från Touratech och då ingår kablage med säkring och voltregulator. Vet någon om det bara är att koppla in plussladden direkt till batteriet och minus till jord? Är det risk att batteriet laddar ur med fast inkoppling?
XL 700 '08
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av rydde »

Först och främst, notera att jag inte är någon expert på detta (korrigera mig GÄRNA om det jag säger är svammel).
Hej, köpte Garmin Nüvi 550 paketet från Touratech och då ingår kablage med säkring och voltregulator. Vet någon om det bara är att koppla in plussladden direkt till batteriet och minus till jord? Är det risk att batteriet laddar ur med fast inkoppling?
Jag har själv gps/ciguttag-kopplar planer och har kollat runt lite. Det finns nån annan tråd på detta forum om detta, men för oss "lekmän" är det lite sparsamt med detaljer :-) Det som brukar rekommenderas är att man sätter en säkringshållare med säkring nära pluspolen. Om jag förstått det rätt har de flesta hojar så kallad "negativ jord" och då blir det kortslutning om pluskabeln får kontakt med chassiet. Därför har man säkringen. I övrigt skall det mest vara en fråga om att få det snyggt draget och placerat. Har läst lite i andra forum om att det kan skaka loss med cigguttag. Det finns mindre nättare sorters uttag som är bättre, fast jag tror kanske problemet uppstår mest om man kör mer offroad (=skakningar).

Lycka till med kopplingen och posta gärna lite bilder på hur det blir! :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av daumas »

Tack rydde, jag hittade tråden och den är bra. Nu förstår jag säkringens roll i det hela. Grejen är den för min del att jag inte kommer att satsa på på något uttag typ cigg - som säkert är bra om man vill kunna få ström till olika manicker. Den kabel som följde med i Touratech-paketet är förberedd och har både säkring och voltregulator som drar ner strömmen till lämplig nivå, 5 V och 1 A, och jag tänker bara ha den till gps:en. Men jag är väl ganska hundra på att det bara är att plugga in den på batteri plus och minus eller någon lämplig skruv för jord. Och att om man plockar bort gps:en på natten är batteriet fräscht även på morgonen. Gps:en är för övrigt en nüvi 550 som har nackdelen att man inte kan stänga av autofunktionen men fördelen att vara snygg. Och det är hållaren också... livet är inte alltid logiskt :roll:
XL 700 '08
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av Jan-Olov »

Bör den inte ligga över tändningslåset, så att du inte står där med tomt batteri?
jan-Olov
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av rydde »

Jan-Olov skrev:Bör den inte ligga över tändningslåset, så att du inte står där med tomt batteri?
Man kan ju också sätta en strömbrytare som lyser om strömmen är igång. Ibland kan det säkert vara bra att kunna ha igång GPSen medans man står och diskuterar färdvägen eller nått, inte vet jag...men drullesäkert är ju såklart också bra... :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har ingen GPS men är det inte batteri i en sådan, i så fall finns ingen anledning att ha stöm på medan man står stilla.
jan-Olov
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av daumas »

Jo, den har inbyggt batteri. Om externa strömmen stängs så säger gps:en till och man kan slå på batteriström. Men om man plockar bort gps:en över natten så den inte kan dra laddningsström? Kan det bli typ krypströmmar (heter det så), eller hur kan annars batteriet ladda ur?
XL 700 '08
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av Jan-Olov »

daumas skrev:Jo, den har inbyggt batteri. Om externa strömmen stängs så säger gps:en till och man kan slå på batteriström. Men om man plockar bort gps:en över natten så den inte kan dra laddningsström? Kan det bli typ krypströmmar (heter det så), eller hur kan annars batteriet ladda ur?
Jag vet inte, någon med erfarenhet av GPS får nog berätta.
jan-Olov
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av daumas »

Frågade brorsan som sa att voltregulatorn kan knycka ström, ungefär som en mobilladdare som sitter i kvar i kontakten efter att man plockat bort mobilen.
Kabeln från Touratech är gjord så här: först mini-usb anslutning mot gps:en, sedan voltregulatorn, sedan en delningskontakt och därefter sist, nära anslutningen till batteriet, en säkring.
Man kan alltså lätt dela kabeln och ta med sig den del som sitter närmast gps:en där också voltregulatorn finns. Och när den är borttagen konsumeras ingen el från batteriet.
Om man nu vill tillverka ett eget kablage och köra med cigg-kontakt, måste det väl också finns med en voltregulator som transformerar ner strömmen från 12 till 5 V om man ska ansluta en gps. Som jag fattar det hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XL 700 '08
b_hansen77
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 03 jul 2009, 12:11
Answers: 0
Ort: XL650 -00 Uddevalla

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av b_hansen77 »

Jag installera samma GPS paket å kopplade in alltihop parallellt med parkeringsljuset, lätt komma åt under instrumenten ( ta bort hastighetsmätaren ) å bunta ihop det där under, skyddat å bra. Dessutom att enkelt stänga av med ljus switchen. :)
Gjorde installation med en Y-kabel med kontakter så det är lätt koppla tbx till original.
Björn
XL650 -00
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Inlägg av V Saarela »

Jag hade min GPS kopplad till tändning. Blev less på att ha tändningen på varje gång man gjorde upp en rutt eller gjorde om rutten.
Idag har jag den kopplad direkt till batteriet.

Dock, vad jag förstår så kan du ha din påslagen utan att ha tändningen på? Hade jag så, så hade jag väl kopplat den till tändningen.

Jo, jag har glömt på GPS;en över natten. Nej, batteriet var inte tomt :)
Skriv svar