Sida 1 av 1

Ansluta gps till batteriet?

Postat: tor 24 dec 2009, 20:50
av daumas
Hej, köpte Garmin Nüvi 550 paketet från Touratech och då ingår kablage med säkring och voltregulator. Vet någon om det bara är att koppla in plussladden direkt till batteriet och minus till jord? Är det risk att batteriet laddar ur med fast inkoppling?

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: tor 24 dec 2009, 21:25
av rydde
Först och främst, notera att jag inte är någon expert på detta (korrigera mig GÄRNA om det jag säger är svammel).
Hej, köpte Garmin Nüvi 550 paketet från Touratech och då ingår kablage med säkring och voltregulator. Vet någon om det bara är att koppla in plussladden direkt till batteriet och minus till jord? Är det risk att batteriet laddar ur med fast inkoppling?
Jag har själv gps/ciguttag-kopplar planer och har kollat runt lite. Det finns nån annan tråd på detta forum om detta, men för oss "lekmän" är det lite sparsamt med detaljer :-) Det som brukar rekommenderas är att man sätter en säkringshållare med säkring nära pluspolen. Om jag förstått det rätt har de flesta hojar så kallad "negativ jord" och då blir det kortslutning om pluskabeln får kontakt med chassiet. Därför har man säkringen. I övrigt skall det mest vara en fråga om att få det snyggt draget och placerat. Har läst lite i andra forum om att det kan skaka loss med cigguttag. Det finns mindre nättare sorters uttag som är bättre, fast jag tror kanske problemet uppstår mest om man kör mer offroad (=skakningar).

Lycka till med kopplingen och posta gärna lite bilder på hur det blir! :-)

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: fre 25 dec 2009, 19:29
av daumas
Tack rydde, jag hittade tråden och den är bra. Nu förstår jag säkringens roll i det hela. Grejen är den för min del att jag inte kommer att satsa på på något uttag typ cigg - som säkert är bra om man vill kunna få ström till olika manicker. Den kabel som följde med i Touratech-paketet är förberedd och har både säkring och voltregulator som drar ner strömmen till lämplig nivå, 5 V och 1 A, och jag tänker bara ha den till gps:en. Men jag är väl ganska hundra på att det bara är att plugga in den på batteri plus och minus eller någon lämplig skruv för jord. Och att om man plockar bort gps:en på natten är batteriet fräscht även på morgonen. Gps:en är för övrigt en nüvi 550 som har nackdelen att man inte kan stänga av autofunktionen men fördelen att vara snygg. Och det är hållaren också... livet är inte alltid logiskt :roll:

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: fre 25 dec 2009, 19:31
av Jan-Olov
Bör den inte ligga över tändningslåset, så att du inte står där med tomt batteri?

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: lör 26 dec 2009, 01:14
av rydde
Jan-Olov skrev:Bör den inte ligga över tändningslåset, så att du inte står där med tomt batteri?
Man kan ju också sätta en strömbrytare som lyser om strömmen är igång. Ibland kan det säkert vara bra att kunna ha igång GPSen medans man står och diskuterar färdvägen eller nått, inte vet jag...men drullesäkert är ju såklart också bra... :-)

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: lör 26 dec 2009, 09:18
av Jan-Olov
Jag har ingen GPS men är det inte batteri i en sådan, i så fall finns ingen anledning att ha stöm på medan man står stilla.

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: lör 26 dec 2009, 11:15
av daumas
Jo, den har inbyggt batteri. Om externa strömmen stängs så säger gps:en till och man kan slå på batteriström. Men om man plockar bort gps:en över natten så den inte kan dra laddningsström? Kan det bli typ krypströmmar (heter det så), eller hur kan annars batteriet ladda ur?

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: lör 26 dec 2009, 11:58
av Jan-Olov
daumas skrev:Jo, den har inbyggt batteri. Om externa strömmen stängs så säger gps:en till och man kan slå på batteriström. Men om man plockar bort gps:en över natten så den inte kan dra laddningsström? Kan det bli typ krypströmmar (heter det så), eller hur kan annars batteriet ladda ur?
Jag vet inte, någon med erfarenhet av GPS får nog berätta.

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: sön 27 dec 2009, 18:32
av daumas
Frågade brorsan som sa att voltregulatorn kan knycka ström, ungefär som en mobilladdare som sitter i kvar i kontakten efter att man plockat bort mobilen.
Kabeln från Touratech är gjord så här: först mini-usb anslutning mot gps:en, sedan voltregulatorn, sedan en delningskontakt och därefter sist, nära anslutningen till batteriet, en säkring.
Man kan alltså lätt dela kabeln och ta med sig den del som sitter närmast gps:en där också voltregulatorn finns. Och när den är borttagen konsumeras ingen el från batteriet.
Om man nu vill tillverka ett eget kablage och köra med cigg-kontakt, måste det väl också finns med en voltregulator som transformerar ner strömmen från 12 till 5 V om man ska ansluta en gps. Som jag fattar det hela.

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: mån 28 dec 2009, 21:58
av b_hansen77
Jag installera samma GPS paket å kopplade in alltihop parallellt med parkeringsljuset, lätt komma åt under instrumenten ( ta bort hastighetsmätaren ) å bunta ihop det där under, skyddat å bra. Dessutom att enkelt stänga av med ljus switchen. :)
Gjorde installation med en Y-kabel med kontakter så det är lätt koppla tbx till original.

Re: Ansluta gps till batteriet?

Postat: ons 30 dec 2009, 16:34
av V Saarela
Jag hade min GPS kopplad till tändning. Blev less på att ha tändningen på varje gång man gjorde upp en rutt eller gjorde om rutten.
Idag har jag den kopplad direkt till batteriet.

Dock, vad jag förstår så kan du ha din påslagen utan att ha tändningen på? Hade jag så, så hade jag väl kopplat den till tändningen.

Jo, jag har glömt på GPS;en över natten. Nej, batteriet var inte tomt :)