Sida 1 av 1

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: ons 17 mar 2010, 10:18
av Autolycus
En verkstad som är seriös och mån om sina kunder lägger inte på någon "straffavgift" för att du kommer med egna delar, då vänder man sig ju bara nån annanstans. Verkstaden där jag servar min MC (Kalmar) frågar alltid om jag vill köpa/har köpt delarna själv när jag lämnar in den, det tar dom inget extra för.

Beträffande valet av kedja så kan jag nog tänke mej att DID kedjor sitter monterade orginal, det är en kedja av högkvalite iaf.

Däremot är jag högt osäker på om du ska ha ett kedjelås på din kedja... Större hojar med lite högre effekt brukar alltid ha "låslösa" kedjor, detta för att minska risken för kedjebrott. Det är INTE ett alternativ att kapa kejan själv med vinkelslip. Det kan bli en mycket dyr reparation om kedjan går av under färd och slår sönder motorn, för att inte tala om olycksrisken och personskador...
På Varaderon ska kedjan nitas ihop med hjälp av specialverktyg och ett sådant arbete skulle jag nog överlåta åt min MC verkstad... det är trots allt din egen säkerhet det hanslar om.

Ska själv byta drivpkt på min Varan nu till våren, men det blir ett jobb för verkstaden.


Väl mött!

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: ons 17 mar 2010, 11:11
av stahson
Ryckutjämnare finns att köpa här för 26 pund , http://www.davidsilverspares.co.uk/ köpt själv ett org.drivpaket "DID" för 95 pund :) (sverige pris är ca 3200sek ) :shock:

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: ons 17 mar 2010, 14:14
av Kennert
Jag har monterat min kedja med kedjelås och har kört en säsong med detta och det har fungerat bra.
Min verkstad sa att det inte var några problem med att ha kedjelås på Varaderon.

//Kennert

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: ons 17 mar 2010, 21:27
av AeroSol
Sist jag köpte drivpaket köpte jag det från addemoto.se ett postorderföretag jag kan rekommendera.
Till paketet följde ett kedjelås (clips) vilket jag lyckades bryta av när jag skulle montera det. Skulle in på service på morgonen dan efter och tänkte be dem att nita kedjan åt mig. Skulle köra in med clipslåset var det tänkt men det gick ju inte nu, en torsdag kl 21. Så vad göra? Jag tog den största tvingen jag hittade i garaget och vred tills knogarna vitnade. Fick in niten nästan hela vägen. Körde försiktigt till verkstan i stan, drygt 2 mil.
"Ojojoj, det där ser inte bra ut!" sa verkstadskillen när han tittade på min egenhändigt ihopfogade kedja. Jag hade haft tur som en tok att inte kedjan brast. :mrgreen:
Alltså inget att rekommendera! :)

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: ons 17 mar 2010, 23:10
av morsbo
Verktyget på biltema för 800spänn är ju klockrent men lite väl dyrt kanske då man inte byter kedjan så ofta, kolla in bilderna i PDF-filen för info om nitning http://www.biltema.se/products/manual.a ... lId=149229.
En nitad kedja känns kanske bättre än ett kedjelås men man bör ju alltid ha ett vanligt kedjelås i reserv med sig utifall.

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 18 mar 2010, 10:02
av stahson
Har inte bytt drivpaketet än , men vad jag kan se är om man tar lös fotpinnsplattan (hållaren)och kedjeskyddet (man behöver inte ta lös svingen), så kan man sätta dit kedjan hopnitad (ändlös). Då är det bara nita kedjan i skruvstädet eller hos en verkstad och sedan sätta den på plats. inget strul att nita den på plats på hojen. Jag har en 2007a men det ser väl ut lika på alla årsmodeller.

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 18 mar 2010, 15:58
av dasf
Här är en länk som ganska bra visar hur man byter kedja, som är utan lås eller tidigare nitad.
http://www.varawiki.de/index.php?title= ... sind_teuer

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: fre 26 mar 2010, 20:10
av Vilse på näset
Jag gillade särskilt "Not för icke-mutanter" :lol:

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 16 maj 2013, 16:28
av Jimmy.s
lyfter denna tråd lite, bytte drivpaketet på min nu i måndags och nåt jag reflekterade över är att bulten som håller det främre derevet låser ej fast drevet, det finns fortfarande ett litet spel på knappt en mm, saknar jag en distans eller ska bulten enbart hindra drevet från att komma ut?

Känns lite märkligt att enbart splinesen tar upp alla krafter?

drivpaket byte på min varadero XL 1000

Postat: tor 18 jul 2013, 15:11
av ch@rlie
Kan jag sätta ihop kedjan(alltså montera kedjelåset) på en verkstad och sedan montera den själv? Enligt verkstaden måste jag montera den där? Nya kedjan är exakt lika lång som den gamla. Har sett ett youtubeklipp
där de byter kedjan ihopsatt sedan innan.
[youtube]dO_n6V1kbh4[/youtube]

någon som vet ?
Med vänlig hälsning Ch@rlie.
tacksam för svar ..

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 18 jul 2013, 15:44
av Fibern
Det är väl bara om verkstan tänker nita kedjelåset du måste montera där. Använder du clips-lås så är det inga problem, bara du är försiktig med clipset. Men varför sätta ihop kedjan på verkstad om du tänker montera själv hemma?

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 18 jul 2013, 18:32
av Jimmy.s
jag åkte och nitade mitt lås först på verkstad, sen bytte jag..

Det går, jag lossade svingarmens mutter och ett par skruvar till vänster fotpinnekonsoll var även tvungen att släppa på ljuddämparens klammer för att få ut röret ett par cm så kedjan gick förbi, jag har dock ej original och eftermarknadsröret ligger väldigt tajt så den biten kanske du slipper?
Sen var det bara att montera och köra :)

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 18 jul 2013, 20:20
av ch@rlie
Det är inte ett chips lås . Utan ett som kräver special verktyg ..

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 18 jul 2013, 20:31
av Fibern
Om du inte har alltför långt till verkstan, gör som många andra. Be om ett clips-lås till kedjan, montera hemma och åk till verkstan och låt dem nita kedjelåset. Eller gör som Jimmy.s föreslår här ovan.

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: fre 19 jul 2013, 00:18
av ch@rlie
tack för svar.. ..

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: sön 21 jul 2013, 18:49
av ch@rlie
jag åkte och nitade mitt lås först på verkstad, sen bytte jag.. Det gick bra . Inget problem als , men det tog mig nu nästan 1 time . Men jätte nöjd med jobbet ..

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: sön 21 jul 2013, 19:11
av Jimmy.s
Härligt :)

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: sön 21 jul 2013, 23:46
av Fibern
@ch@rlie, det betyder att nästa gång gör du det på 20 minuter. :clap

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: mån 12 aug 2013, 00:10
av ch@rlie
max 40 min *drinking_cheers* . jag gör det fint & ta bort alt skit som var där .!
med det gick bra .

Re: Drivpaketsbyte och ryckutjämnargummi

Postat: tor 15 aug 2013, 01:17
av hogge
Skye Ser bra ut. Lite mer justeringsmån nu :naughty: Ny kedja o drev och inte minst nya bromsbelägg :naughty: . Redo för Norge 2014. :D
Hogge :silver: